تقویم نجومی سال جدید منتشر شد/ این زمان‌ها به آسمان نگاه کنید

براساس تقویم نجومی امسال یک خورشیدگرفتگی و یک ماه گرفتگی از آسمان ایران قابل مشاهده خواهد بود همچنین چند بارش شهابی، رصد چشمگیرترین جسم در آسمان و مقارنه های مهم در این تقویم امسال آمده است.

تقویم نجومی سال جدید منتشر شد/ این زمان‌ها به آسمان نگاه کنید

در سال جدید شاهد رویدادهای نجومی زیاد در تقویم نجومی کشور خواهیم بود ما در این گزارش به مهمترین این رویدادها پرداختیم که به شرح زیر هستند:

مهترین بارش‌های شهابی سال ۹۹

مهمترین بارش‌های شهابی سال ۱۳۹۹، بارش شهابی برساووشی و جوزایی هستند که در مرداد و آذرماه به وقوع می پیوندند.

اما بارش های شلیاقی، عوّایی، برساووشی، ثوری، جباری، اسدی، جوزایی، ربعی نیز جز بارش هایی هستند که در سال جدید رخ می دهند.

در بررسی هر بارش شهابی، عامل «نرخ ساعتی سمت‌الراسی - ZHR» بیانگر تعداد شهاب ها در آسمانی کاملا تاریک و هنگامی است که کانون بارش در نزدیکترین موقعیتش نسبت به سمت‌الراس قرار دارد. همچنین در بررسی هر بارش، فاز ماه در زمان اوج بارش نیز مهم است.

جدول تقویم بارش‌های شهابی امسال

مریخ بعد از یک سال به مقابله می رسد

بهترین زمان برای رصد سیاره‌های بیرونی زمانی است که در مقابله قرار داشته باشند زیرا در این وضعیت همزمان با غروب خورشید طلوع می‌کنند. همه سیارات خارجی سالی یک بار در مقابله قرار می‌گیرند به غیر از مریخ که یک سال در میان به مقابله می‌رسد و امسال سالی است که مریخ در مقابله قرار می‌گیرد.

سیاره مشتری در ۲۴ تیرماه، پلوتو در ۲۵ تیر، زحل در ۳۰ تیر، نپتون در ۲۱ شهریور، مریخ در ۲۲ مهر و اورانوس در ۱۰ آبان ماه به مقابله می رسند که قابل رویت خواهند بود.

رصد چشمگیرترین جسم سماوی در آسمان سماوی

در سال جاری زهره دو بار به حداکثر کشیدگی می‌رسد. در اوایل بهار آسمان شامگاهی در سلطه زهره‌ درخشان است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز نیز زهره به آسمان سحرگاهی کوچ کرده و آنجا هیچ جرم آسمانی به درخشندگی زهره نیست. زمانی که زهره در حداکثر کشیدگی قرار دارد بهترین زمان برای جستن آن در آسمان روز است.

۱۶ و ۱۷ تیر، زهره، به میان ستاره‌های خوشه پروین خواهد رفت. در سال ۱۳۹۰ نیز زهره همین کار را کرده بود و در ۱۴۰۶ نیز دوباره همسایه ستاره‌های خوشه پروین خواهد شد.

۵ گرفتگی در سال جدید

امسال ۵ گرفت (خورشید و ماه) رخ خواهد داد؛ دو خورشیدگرفتگی و سه‌ ماه‌گرفتگی. از این گرفت ها، یک خورشیدگرفتگی و یک ماه‌گرفتگی از ایران قابل مشاهده خواهد بود.

ماه گرفتگی ۱۶ خرداد به صورت نیم‌سایه‌ای بوده و از ایران قابل مشاهده است. همچنین یکم تیرماه، خورشیدگرفتگی حلقوی رخ می دهد که از ایران به صورت جزئی مشاهده می‌شود اما از پاکستان و عمان می‌توان گرفت حلقوی را دید.

۱۵ تیر ماه‌ گرفتگی نیم‌سایه‌ای، ۱۰ آذر ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای و ۲۴ آذر خورشیدگرفتگی کلی (آمریکای جنوبی) به وقوع می پیوندد.

مقارنه‌های نزدیک در سال جدید

یکم دی ماه مشتری و زحل با جدایی ۶ ثانیه کمانی مقارنه خواهند داشت؛ این مقارنه سیاره با سیاره است.

همچنین مقارنه سیاره با ستاره‌ نورانی در تاریخ ۱۴ مهر، زهره و قلب‌الاسد با جدایی ۵ ثانیه کمانی اتفاق می افتد. در طی سال ۱۳۹۹ تعداد اختفای سیاره در پس ماه نیز رخ می‌دهد که هیچکدام از ایران قابل مشاهده نیستند.

سال ۱۳۹۹ دنباله‌دار تناوبی که با چشم غیرمسلح رویت شود وجود نخواهد داشت اما تعدادی دنباله‌دار که با دوربین دوچشمی قابل رویت باشند در آسمان ظاهر خواهد شد. دنباله دار «P/۲۰۱۷ T۲ PanSTARRS » ممکن است در ۱۷ اردیبهشت در صورت‌فلکی ‌دب‌اکبر به حضیض خورشیدی برسد و از قدر ۸ دیده شود. دنباله دار «۸۸/P Howell » در ۵ مهر حوالی مرز صورفلکی میزان و عقرب به حضیض خورشیدی می‌رسد و از قدر ۹ دیده خواهد شد. همچنین دنباله دار«۲/P Encke » در ۶ تیر در صورت‌فلکی جوزا به حضیض خورشیدی می‌رسد و از قدر ۸ دیده خواهد شد.

ماه‌های قمری

اکثر ماه‌های قمری در سال ۱۳۹۹ (۱۴۴۱ و ۱۴۴۲ هجری قمری) هلال‌هایی دارند که به راحتی می‌توان آنها را دید و آغاز ماه را تعیین کرد. اما ۵ ماه دارای هلال‌هایی هستند که کمی تا قسمتی بحرانی بوده و باید به انتظار فرارسیدن تاریخ مربوطه و تلاش برای رصد آنها نشست.

آغاز شوال ۱۴۴۱: ۴ یا ۵ خرداد، آغاز محرم ۱۴۴۲: ۳۰ یا ۳۱ مرداد، آغاز ربیع‌ الاول ۱۴۴۲: ۲۷ یا ۲۸ مهر، آغاز جمادی الاول ۱۴۴۲: ۲۶ یا ۲۷ آذر، آغاز رجب ۱۴۴۲: ۲۵ یا ۲۶ بهمن از جمله هلال هایی هستند که می توان آنها را رصد کرد.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • انجمن نجوم آسمان سبلان
    0

    با سلام لطفا تقویم نجومی رویدادهای نجومی سال 1399 را که در لینک زیر منتشر شده است ملاحظه فرمایید. با سپاس روابط عمومی انجمن نجوم: http://www.sabalansky.com/%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d9%85-%d9%86%d8%ac%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%84-1399-%d8%b4%d9%85%d8%b3%db%8c-2020-%d9%85%db%8c%d9%84%d8%a7%d8%af%db%8c/

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها