سیف‌الله صمدیان: عکاسی موبایلی ضرورت این روزهاست

سیف‌الله صمدیان، عکاس و فیلمساز معتقد است: با هدفمندی و عمق‌دادن به سوژه‌ها می‌توان آن‌ها را زیبا دید و نباید شادی را صرفاً در لبخند زدن و خندیدن خلاصه کرد.

سیف‌الله صمدیان: عکاسی موبایلی ضرورت این روزهاست

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا، سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» قرار است با موضوع جلوه های نشاط و شادی در تمام زوایای زندگی ایرانی و اسلامی برگزار شود. در همین راستا سیف‌الله صمدیان _ عکاس پیشکسوت و رییس پیشین هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران _ در این زمینه و درباره اهمیت عکاسی، بر این باور است که وقتی مدیومی به نام عکاسی به دست بشر افتاد، یکی از رکن‌های اصلی تاریخ‌نویسی جهان شد. چون چشم آن چیزی را که می‌دید قبول می‌کرد؛ البته در بسیاری از عرصه‌ها متأسفانه همچنان روی کانال شنیداری تأکید داریم؛ این در حالی است که عکس یک زبان جهانی است و یک نفر فقط با یک عکس از طریق فضای مجازی می‌تواند بدون حتی بیان یک کلمه، مجموعه‌ای از اطلاعات را به دیگران منتقل کند.

او افزود: بعد از عکاسی آنالوگ، انقلاب دیجیتال پدید آمد و بعد از آن هم جهش دیگری با ساخت تلفن‌های هوشمند و عکاسی موبایلی به وجود آمد، چون گستره بسیار و مشترکان بالایی دارد؛ به طوری که می‌گویند کل عکس‌هایی که در عرض ۲ دقیقه در جهان گرفته می‌شود، به اندازه تمام عکس‌های قرن ۱۹ میلادی است!

صمدیان یادآور شد: اکنون در اکثر خانواده‌ها عکاس داریم، چون حداقل دو ـ سه نفر گوشی هوشمند دارند و عکاسی می‌کنند. بنابراین ما میلیون‌ها درگیر هنر عکاسی داریم، حال برخی آن را به صورت خودنگاری خودشیفته و بیمارگونه یا حرص‌درآور از دیگران ـ در اینستاگرام ـ انجام می‌دهند، اما برخی دیگر عکس‌های خلاقانه و ماندگار برای تاریخ بشر ثبت می‌کنند. این ماندگاری گاهی تا آنجا پیش می‌رود که عکاسی موبایلی از عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای جلو می‌زند، چون اولاً کیفیت دوربین‌های تلفن همراه بسیار بالا رفته است، ثانیاً در هر لحظه همراه فرد هستند و می‌توانند به لحظه ـ حتی اگر کسی قانون‌شکنی کند و بخواهد در حین رانندگی عکاسی کند ـ سوژه‌ها را شکار کنند.

او درباره «شادی و موضوع سومین جشنواره «هشت» تصریح کرد: شادی از فرد شروع نمی‌شود، به او ختم می‌شود ولی از دل فرهنگ جامعه به وجود می‌آید. اگر فرضاً در تهران قدم بزنیم، چقدر فضاهای بانشاط و نمود القاکننده شادی داریم؟ شادی و نشاط را نباید صرفاً در خنده دید، ورزش‌ کردن در یک پارک هم نمودی از شادی است؛ البته شادی و نشاط موضوعی نیست که همیشه دیده شود، چون سال‌های سال باید برای مهندسی شهری و فضاهای اجتماعی نظیر سینما و سالن کنسرت برنامه‌ریزی کنیم تا شادی زیر پوست شهروندان برود.

صمدیان در پایان با ذکر خاطره‌ای از حضورش در ریودوژانیرو برزیل و عکاسی از هواداران فوتبال گفت: فلامنسیو تیمی پرطرفدار در این کشور است و جالب اینکه اکثر هواداران آن زن هستند. وقتی در استادیوم آن‌ها حضور پیدا کردم، تصور می‌کردم آن‌ها بالای یک غذای خوشمزه ایستاده‌اند و لحظه به لحظه از قُل‌خوردن آن لذت می‌برند و شاد می‌شوند. این موضوع در تمام ۹۰ دقیقه جاری و ساری بود و گاهی غمی که از شادی هم زیباتر بود، آنجا دیده می‌شد. می‌خواهم بگویم با هدفمندی و عمق‌ دادن به سوژه‌ها می‌توان آن‌ها را زیبا دید و نباید شادی را صرفاً در لبخند زدن و خندیدن خلاصه کرد.

سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار، ۴ اردیبهشت‌ ماه است.

سیف‌الله صمدیان: عکاسی موبایلی ضرورت این روزهاست

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها