محققان می‌گویند دنیاگیری کووید-۱۹ باعث شده مردم بیشتر کابوس ببینند!

شیوع گسترده ویروس کرونا منجر شده سطح استرس در مردم افزایش پیدا کند. وقتی می‌خوابیم مغز ما زمان لازم برای ترمیم خود و ساخت سلول‌های عصبی جدید و بازسازی مسیرهای عصبی دارد، که باعث بهبود عملکرد کلی شناختی ما می‌شود.

محققان می‌گویند دنیاگیری کووید-۱۹ باعث شده مردم بیشتر کابوس ببینند!

شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان منجر شده سطح استرس در مردم افزایش پیدا کند. تقریبا نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند و این موضوع را وخیم تر می کند. وقتی می‌خوابیم مغز ما زمان لازم برای ترمیم خود و ساخت سلول‌های عصبی جدید و بازسازی مسیرهای عصبی دارد، که باعث بهبود عملکرد کلی شناختی ما می‌شود. بدون خواب مناسب، مشکلات بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابند.

اگر در یکی از کشورهایی هستید که در حال حاضر در قرنطینه به‌سر می‌برد، یا به‌دلیل این بیماری همه‌گیر دچار استرس هستید، ممکن است متوجه شده ‌باشید که اخیراً رویاهایتان کمی عجیب شده‌اند. عوامل بی‌شماری می‌تواند روی خواب شما تأثیر بگذارد. جای تعجب نیست که عوامل محرکی مانند استرس و از بین رفتن روال منظم زندگی خواب بسیاری از افراد را دچار تغییر کرده ‌است.

«رکسان جی پریچرد»، استاد علوم عصب‌شناسی و روان‌شناسی در دانشگاه «سنت توماس و مینه‌سوتا» و مدیر علمی می‌گوید: «استرس می‌تواند خواب کافی و باکیفیت را دشوارتر کند، و نداشتن خواب باکیفیت باعث می‌شود استرس بیشتری را تجربه کنید. این در واقع یک اقتباس تکاملی است. اگر در منطقه جنگی یا منطقه‌ای با تعداد زیادی از شکارچیان شبانه قرار داشتید، بدن شما ۱۰ ساعت به خواب نمی‌رفت.»

تنها شما نیستید که از زمان شروع بیماری همه‌گیر، خواب‌های عجیب می‌بینید

استرس می‌تواند خوابیدن را دشوارتر کند. اما به‌گفته پروفسور «پریچارد»، استرس هم‌چنین می‌تواند تعداد کابوس و دفعات بیدار شدن در طول خواب را افزایش دهد. این دو علامت ترکیبی ناگوار است، زیرا وقتی پس از رویا‌های مکرر از خواب بیدار می‌شویم، می‌توانیم بیشتر رویاها را به‌خاطر بسپاریم. در نتیجه این رویا‌ها می‌توانند بر وضیعت روانی ما در روز بعد تاثیر بگذارند.

خواب در حفظ سلامت جسمی و روحی بسیار مهم است؛ زیرا وقتی می‌خوابیم مغز ما زمان لازم برای ترمیم خود و ساخت سلول‌های عصبی جدید و بازسازی مسیرهای عصبی دارد، که باعث بهبود عملکرد کلی شناختی ما می‌شود. بدون خواب مناسب، مشکلات بهداشت روان مانند اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابند.

«مراکز کنترل بیماری و پیشگیری از بیماری» (CDC) روش‌های بهداشتی صحیح زبر را توصیه می‌کنند: ازجمله شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری. به‌علاوه، توصیه می‌کنیم که حتی وقتی بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعاً لازم باشد بیرون بروید، و حفظ فاصله در جوامع را رعایت کنید و حداقل شش فوت (۳ متر) از دیگران فاصله بگیرید.

منبع: علم و فناوری نیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها