نسخه اقتصادی برای زخم کرونایی خانواده ها 

راهکار ایتالیا، کره جنوبی،انگلیس، آمریکا، استرالیا، ژاپن و ... برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر و مشاغل کوچک چگونه است؟

نسخه اقتصادی برای زخم کرونایی خانواده ها 

ویروس موذی و بی رحم کرونا که از حدود سه ماه پیش رد پایش در چین دیده شده حالا سر از 200 و اندی کشور در آورده و بیش از یک میلیون نفر را هم مبتلا کرده است. بسیاری از بیماران روی تخت‌های بیمارستانی در یک قدمی مرگ هستند و در برخی از کشور‌ها هم با صحنه‌های تلخ و ناگوار انتقال شمار زیادی از اجساد با کامیون به خارج شهر مواجه هستیم. اما گسترش این ویروس موذی تنها سلامت افراد را نشانه نگرفته و باعث تعطیلی بسیاری از مغازه ها و کسب و کارهای کوچک در سراسر جهان شده است. بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به دلیل محدودیت تردد مردم ضررهای قابل توجهی را متحمل شده اند. مشاغلی هم که درآمد آن ها روزانه بوده هم در سایه شوم سنگین ویروس کرونا آسیب دیده اند و حتی برخی از مشاغل روزمزد به دلیل اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره کرونا برای تامین معیشت خود دچار چالش شده اند. در این میان کشورهای درگیر با کرونا برای حمایت از قشر آسیب پذیر و کسب و کارهای کوچک دست به حمایت های مالی با راهکارهای خاصی زده اند که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

ایتالیا - بسته 25 میلیارد یورویی

کشور ایتالیا هر چند از لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا در رتبه دوم قرار دارد اما از لحاظ آمار مرگ و میر در بیماران کرونایی با 13915 نفر فوتی تا لحظه تنظیم این گزارش در رتبه اول قرار دارد. این کشور برای شناسایی افراد نیازمند از مردم خواسته در سایت تامین اجتماعی این کشور ثبت نام کنند و دولت بعد از بررسی و راستی آزمایی ثبت نام کنندگان به آن ها ماهانه 600 یورو تا سه ماه پرداخت کند. البته این سایت خیلی زود به دلیل هجوم مردم این کشور برای ثبت نام از دسترس خارج و باعث انتقاد روزنامه های این کشور از جمله روزنامه لارپوبلیکا هم شد. البته جدای این موضوع دولت ایتالیا یک بسته حمایتی با ابعاد مختلف را هم برای مردم کشورش در نظر گرفته است که از کمک‌های مالیاتی گرفته تا تعویق پرداخت قبوض را شامل می‌شود. بر این اساس، دولت ایتالیا اعلام کرده است مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی تا سه ماه آینده به تعویق می‌افتد. همچنین مهلت پرداخت قبوض برق، گاز و آب تا ۳۰ آوریل به تعویق می‌افتد. کسانی که برای خرید خانه اول خود وام گرفته‌اند، می‌توانند تا مدتی از پرداخت اقساط این وام معاف شوند.

دولت ایتالیا دوران قرنطینه کارمندان دولتی را معادل طول درمان و بستری در بیمارستان در نظر می‌گیرد و بر همین اساس حقوق این افراد به آنها پرداخت می‌شود.

اما به جز مشاغل دولتی، دولت ایتالیا همچنین تصویب کرده است وام با سود صفر درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله جهت تامین نقدینگی و کمک به بازپرداخت وام‌های پیشین به صاحبان مشاغل خصوصی تخصیص داده شود. همچنین پرداخت هزینه‌های تامین اجتماعی و عوارض شهرداری از ۲۳ فوریه تا پایان آوریل به حالت تعلیق در آمده است و شرکت‌ها می‌توانند بعد از این تاریخ هم این مبالغ را به صورت اقساطی به دولت پرداخت کنند.

استرالیا - بسته 18 میلیارد دلاری

استرالیا هنوز چند ماهی از آتش سوزی های فصلی خود که باعث مرگ 28 انسان و بیش از یک میلیارد جانور در وسعت 8.5 میلیون هکتارشد، فاصله نگرفته است که با کرونا دست و پنجه نرم می کند. دولت استرالیا در 12 مارس مبلغ ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار برای طرح ویژه مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا اختصاص داده است. این بسته پنج گروه اصلی را به عنوان جامعه هدف در نظر می‌گیرد و به آن ها کمک‌هایی را تخصیص می‌دهد.

1. بسته رفاهی به مبلغ ۷۵۰ دلار برای افرادی واجدشرایط اختصاص پیدا می‌کند.

2. صاحبان مشاغل کوچک همراه با کارآموز، مبلغ ۲۱ هزار دلار برای کارآموزی دریافت خواهند کرد.

3. مشاغل کوچک و متوسط بین ۲ هزار تا ۲۵ هزار دلار کمک نقدی برای گردش پول دریافت می‌کنند.

4. دیگر مشاغل (به استثنای شرکت‌های بزرگ) مشمول تخفیف‌های مالیاتی و همچنین کمک‌های ۱۵۰ هزار دلاری برای تشویق به سرمایه‌گذاری می‌شوند.

5. مشاغل و شرکت های بزرگ نیز به یک صندوق جدید یک میلیارد دلاری دسترسی پیدا می‌کنند.

دولت استرالیا همچنین قول داد تا ماه آوریل ۹۰ درصد پرداختی‌ها پایان پذیرد. این طرح‌های حمایتی دولت استرالیا در حالی در دستور کار قرار گرفته که در این کشور تا کنون 5314 مورد ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده که از این میان 28 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

دیگر کشورهای جهان

از کمک به سالمندان تا پرداخت نقدی به هر نفر

آمریکا: دولت آمریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان وعده داده هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشورش تزریق کند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور گفته طی دو هفته آینده، البته با موافقت کنگره، 250 میلیارد دلار قرار است از طریق ارسال چک به شهروندان آمریکایی پرداخت شود.

کره جنوبی: به گزارش رویترز، کره جنوبی برای کمک به شرکت ها و کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا 80 میلیارد دلار در نظر گرفته است. براساس این گزارش بسته نجات اقتصادی کره جنوبی شامل 29.1 تریلیون وون کمک مالی و وام به شرکت های کوچک و متوسط است و 20 تریلیون وون نیز برای خرید اوراق قرضه شرکت ها و تزریق نقدینگی به شرکت های بحران زده اختصاص خواهد یافت.

انگلیس: انگلیس هم ضمن کاهش نرخ سود بانکی بسته نسبتا جامعی را معرفی کرد. وزیر دارایی این کشور برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و بزرگ وام تضمین شده دولتی معادل ۴۰۰ میلیارد دلار معرفی کرد؛ از جمله اقدامات این کشور برای گذر از این بحران تعویق سه ماهه بازپرداخت وام مسکن برای افراد نیازمند و همچنین معافیت‌های تجاری مالیاتی برای بعضی خدمات بوده است.

ژاپن: به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاپن هم برای حمایت از مشاغل کوچک و والدین شاغل 15 میلیارد دلار در نظر گرفته است. این بسته حمایتی همچنین شامل هزینه ۴۳۰ میلیارد ینی برای چندین برنامه از جمله پشتیبانی از تولید ماسک های محافظ، کمک به مهد های کودک و مراقبت از سالمندان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کروناست.

هنگ کنگ: به گزارش یورو نیوز، دولت محلی هنگ‌کنگ اعلام کرد که تصمیم گرفته با تزریق ۱۲۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ (معادل 15.4 میلیارد دلار آمریکا) مانع از تکرار رکود اقتصادی به دلیل شیوع کرونا شود. بر پایه این مصوبه دولت محلی، هر شهروند هنگ‌کنگی بالای ۱۸ سال ۱۰ هزار دلار هنگ‌کنگ (۱۲۸۰ دلار آمریکا) یارانه نقدی دریافت خواهد کرد تا با هزینه‌کرد آن کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی‌ها رونق بگیرند.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    بزرگترین بسته در ایران پرداخت شده : حرافی

  • کاربر ناشناس
    0

    ولی هیچ کدام به بسته حمایتی پر وپیمون کشور خودمون نمیرسه دلیلش هم اینه که اونها مسلمان نیستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها