زمستان داغ سیاست؛شهادت سردار در بامداد تلخ/انتخابات زیر سایه کرونا

زمستان دنیای سیاست پر حادثه آغاز شد و با شیوع ویروس کرونا به پایان رسید. از شهادت محبوبترین فرمانده نظامی ایران تا سانحه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و پیروزی اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس.

زمستان داغ سیاست؛شهادت سردار در بامداد تلخ/انتخابات زیر سایه کرونا

زمستان سیاست با تلخ ترین حادثه دنیای سیاست در سال ۹۸ همراه بود، اتفاقی که طی آن سردار سلیمانی از سوی تروریست های آمریکایی ترور و به شهادت رسید. حال و هوای انتخابات هم در ماه های منتهی به انتخابات اگرچه چندان پرشور و گرم نبود اما حاشیه های ردصلاحیت نزدیک به یک سوم نمایندگان مجلس دهم جنجالی در فضای انتخاباتی کشور برپا کرده بود.انتخاباتی که در نهایت در روزهای شیوع کرونا برگزار شد.

بامداد تلخ ۱۳ دی ماه

شوک آور بود، خبری کوتاه و یک خطی که حکایت از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی داشت. خبری که وقتی توسط سپاه پاسداران تایید شد موجی از اندوه و غم را روانه دل های همه کرد. ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز ۱۳ دی ماه بود که سردار سلیمانی توسط بالگردهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید. پیکر شهید سلیمانی پس از تشییع در کشور عراق، در شهرهای اهواز،مشهد،تهران و قم تشییع و در نهایت بامداد هجدهم دی ماه در زادگاه او در شهر کرمان به خاک سپرده شد. مقام معظم رهبری بر پیکر شهید سپهبد سلیمانی نماز خواندند.

انتقام سخت سپاه از آمریکایی‌ها/سقوط تلخ هواپیمای اوکراینی

انتقام سخت، همان وعده‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در خونخواهی ترور سپهبد شهید سلیمانی داده بودند، وعده ای که همزمان با به خاکسپاری محبوبترین فرمانده نظامی ایران عملیاتی شد. در ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد روز ۱۸ فروردین با رمز یا زهرا(س)، نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام «شهید سلیمانی» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبید. پایگاهی که مهمترین مرکز فرماندهی عملیاتی آمریکا در منطقه بود و ترور سردار سلیمانی نیز از همان پایگاه فرماندهی شده بود.

در همین روز اما در نتیجه خطای انسانی در پدافند هوایی یک فروند هواپیمای اوکراینی سقوط کرد که منجر به مرگ همه مسافران این هواپیما شد. اتفاقی که فضای تلخ آن روزها را تلخ تر کرد.

برداشته شدن گام نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام

بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت در واکنش به بدعهدی های طرفین برجام و عدم انجام تعهدات‌شان، با فرصتی ۲ماهه به آنان، در اردیبهشت ماه ۹۸ اولین گام کاهش تعهدات خود را در برجام برداشت. این رخداد چهاربار دیگر نیز تکرار شد و در نهایت ۲ روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، دولت جمهوری اسلامی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.

در جدول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی دی‌ماه اشاره شده است؛

شورای نگهبان رکورد زد /اصولگرایان سهم دادند/اصلاح طلبان سکوت کردند

بهمن ماه ۹۸ رنگ روی انتخاباتی به خود گرفته بود. با اعلام نتایج تایید و رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان، انتقادات زیادی روانه این شورا شد. خاصه رد صلاحیت ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی که رکوردی در تاریخ تصمیمات شورای نگهبان و اعمال نظارت استصوابی بود. همین رویکرد شورای نگهبان اصلاح طلبان را در دو راهی لیست دادن یا ندادن قرار داد. دوراهی که در نهایت به تصمیم شورایعالی برای صرف نظر کردن از ارائه لیست منجر شد و برخی احزاب این جریان خود اقدام به ارائه لیست مجزا کردند.

اصولگرایان هم که پرتعداد ظاهر شده بودند در فضایی پر از تنش و اختلاف در روزهای آخر بهمن ماه و چندساعت مانده به انتخابات در نهایت با سهم دادن به پایداری ها که مخالف سرسخت حضور قالیباف در لیست شورای وحدت بودند، توانستند لیست شورای وحدت را روانه انتخابات کنند. در کنار این لیست اما برخی دیگر از احزاب و تشکل های اصولگرا هم لیست هایی را منتشر کردند.

در جدول زیر به مهمترین خبرهای سیاسی بهمن‌ماه اشاره شده است؛

پیروزی اصولگرایان در انتخابات در انتخاباتی با مشارکت پایین

ماراتن انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفند ماه برگزار شد و با اعلام آمار از سوی وزارت کشور اصولگرایان پیشتاز کسب رأی در بسیاری از حوزه های انتخابیه سراسر کشور شدند و نام آنان به عنوان وکلای ملت در دفتر پارلمان یازدهم به ثبت رسید. انتخاباتی که زیر سایه کرونا برگزار شد و برخی حتی مشارکت پایین را به این ویروس مرتبط کردند.

کرونا بحرانی جدید برای دولت شد

شیوع ویروس کرونا اما از دیگر بحران های دولت در سال ۹۸ بود، ویروسی که به سرعت دو استان قم و گیلان را به حالت بحرانی رساند و کم کم کل ایران را درگیر کرد. شیوع این ویروس مرگبار نه فقط دولت که دیگر قوا و نهادهای نظامی را هم پای کار آورد و به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و دیگر مراکز منجر شد.

بودجه با حکم حکومتی نجات یافت

در روزهایی که همه منتظر تصمیم گیری مجلس درباره بودجه ۹۹ بودند این بودجه از سوی نمایندگان رد شد. ردکلیات لایحه می رفت که تبدیل به بحرانی برای دولت شود اما با تدبیر هیات رئیسه مجلس لایحه به جای بازگشت به دولت به کمیسیون تلفیق رفت. با اینکه قرار بود بعد از اصلاح در کمیسیون لایحه دوباره به صحن باز گردد اما با تصمیم ستادملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی جلسات علنی مجلس، اینبار لاریجانی از رهبری کمک خواست و با حکم حکومتی ایشان لایحه مستقیم از کمیسیون به شورای نگهبان رفت و سرانجام به تصویب رسید.

کرونا پارلمان را عزادار کرد

اما این تنها مصیب کرونا برای پارلمان نبود، چه آنکه نمایندگان مجلس هم که بسیاری درگیر تبلیغات انتخاباتی بودند از شر این ویروس مصون نماندند و برخی از آنها مبتلا به کرونا شدند آنچنان که حتی دو نماینده مجلس آینده به همین دلیل جان خود را از دست دادند. برخی دیگر از سیاسیون هم قربانی شیوع کرونا در ایران شدند.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمود
    0

    هردواتفاق قابل پیشگیری بود

  • کاربر ناشناس
    0

    سردار عزیز ما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها