دستگاه اکمو چه تاثیری در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد؟

یک متخصص بیهوشی درباره درمان بیماری کرونا با دستگاه اکمو توضیح داد.

دستگاه اکمو چه تاثیری در درمان بیماران مبتلا به کرونا دارد؟

علیرضا جهانگیری فلوشیپ بیهوشی قلب بیمارستان دانشوری با اشاره به تأثیر اکمو در درمان بیماران مبتلا به کرونا گفت: در کشور چین تجربه‌ای درباره استفاده از این دستگاه وجود داشت که نشان داد که استفاده از اکمو می تواند برای H۱N۱ و آنفلوانزایی که ریه را درگیر می‌کردند کمک کننده باشد.

جهانگیری بیان کرد: درصد جوابدهی اکمو برای بهبودی بیماران کرونایی کمتر از آنفلوانزاست، شاید دلیل آن درگیر شدن ارگان‌های دیگر بدن توسط ویروس کروناست.

این متخصص بیهوشی افزود: در شرایطی که درمان‌های دارویی و ADIS جواب ندهد، از اکمو استفاده می‌کنند.

او تصریح کرد: این تصور که همه درد‌های کرونا با اکمو قابل درمان است، غلط است، چون این دستگاه به یک تیم انجام دهنده نیاز دارد که ۲۴ ساعته برای چندین روز کنار بیمار حضور داشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: بیمار نوسانات شدیدی را در زمان درمان دستگاه اکمو تجربه می‌کند که نیاز به کسی دارد که دانش درمان با اکمو را بداند، بنابراین اینکه در هر درمرکز بتوان این دستگاه را گذاشت و کشور را از کرونا نجات داد تصور غلطی است.

او اظهار کرد: باید مراکزی این کار را انجام دهنده که دانش کافی در آن مرکز و تیم وجود داشته باشد، در غیر این صورت جزو هدر دادن انرژی نتیجه دیگری نخواهد داشت.

تأثیر دستگاه اکمو بر روی بیماران کرونایی

او تصریح کرد: ویروس کرونا ریه‌ها را درگیر می‌کند، در بیماری کوید_۱۹ ریه‌ها به شدت آسیب می‌بینند و عملکرد خود را از دست می‌دهند، در زمانی که درمان‌های عادی جواب نمی‌دهند، به همین دلیل بیمار دچار افت اکسیژن خون و تبعات ناشی از آن می‌شود.

جهانگیری افزود: اگر در شرایطی که همه تمهیدات AIDS انجام شده و جواب مثبتی در روند بهبود بیمار گرفته نشود، آن موقع زمانی است که باید از اکمو استفاده کنیم.

اکمو چیست؟

جهانگیری در مورد دستگاه اکمو، گفت: اکمو (حمایت برون پیکری حیات) دستگاهی است که به صورت موقت نقش قلب یا ریه انسان را بازی می‌کند در واقع یک حمایتی است که می‌تواند عملکرد قلب یا ریه را برای ما ایفا کند.

چه زمانی از اکمو استفاده می‌شود؟

این متخصص بیهوشی درباره زمان استفاده از این دستگاه، توضیح داد: زمانی که تمام درمان‌های متداول چه در بحث قلب و چه در ریه استفاده شده باشد و جواب نگرفته باشیم.

جهانگیری ادامه داد: به عنوان مثال در قلب سکته قلبی اتفاق افتاده یا به دلایل ویروسی عضلات قلب از کار افتاده و دیگر قسمت‌های بدن فعال هستند، اگر درمان‌های طبی انجام شده باشد و جوابی نگرفته باشیم.

او افزود: با عملکرد ضعیف قلب می‌توانیم که به صورت موقت از این دستگاه استفاده کنیم و در یک دوره‌ای نقش قلب مصنوعی را برای ما بازی کند.

این متخصص بیهوشی گفت: در مورد ریه زمانی که به دلایل مختلفی از جمله درگیری ویروسی، سندروم AIDS، عفونت‌های شدید و یا تهویه ریه به هر دلیلی امکان پذیر نباشد، به عنوان ریه مصنوعی می‌توانیم از دستگاه استفاده کنیم.

اکمو چه خاصیت و چه کمکی می‌کند؟

جهانگیری با اشاره به خاصیت استفاده از دستگاه اکمو، گفت: در زمان استفاده از اکمو قلب و ریه در فاز ریکاوری قرار می‌گیرند، بدن در این مدت توانایی بازسازی خود را دارد، به همین دلیل با کمک دستگاه اکمو به بدن این فرصت را می‌دهیم.

او بیان کرد: در زمان ریکاوری ارگان‌های اصلی که دچار آسیب شدند و زمانی را برای پایین آوردن عملکردشان داشته باشند که در این مدت بتوانند ترمیم شوند تا زمانی که بتوان این دستگاه را برداشت.

این متخصص بیهوشی، فلوشیپ بیهوشی قلب افزود: ممکن است انجام ترمیم همیشه امکان پذیر نباشد، در این صورت در زمان ریکاوری پزشک این فرصت را دارد تا تا عضوی برای پیوند قلب یا ریه به فرد بیمار پیدا شود.

برای چه بیمارانی می‌شود از اکمو استفاده کرد؟

جهانگیری افزود: محدودیت مطلقی برای استفاده از این دستگاه وجود ندارد، باید ببینیم اگر ما توانستیم قلب یا ریه آسیب دیده را برگردانیم آیا امید به زندگی برای آن فرد وجود دارد.

او اظهار کرد: به عنوان مثال اگر فرد دچار خون ریزی مغزی شدید شده باشد که مغز بیمار از کار بیفتد یا اینکه بیماری صعب العلاجی مثل سرطان‌ها یا بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشد که محدودیت طول عمر برای این فرد ایجاد کرده باشد، اگر این بیماری‌ها را داشته باشد منطقی نیست که قلب و ریه را برگردانیم.

این متخصص بیهوشی افزود: در بقیه موارد، اگر فردی دچار اختلالات کواگولیشن و اختلالات کواگولوپاتی یا انعقادی یا سن بالا و نقص ایمنی باشد جزو مواردی است که شاید استفاده کردن از این دستگاه موفقیت را پایین می‌آورد و سود و ضرر این بیماری باید سبک و سنگین شود.

چه زمانی از دستگاه اکمو می‌توان استفاده کرد؟

جهانگیری افزود: اگر دارو درمانی و ابزار کمکی برای قلب و ریه بر روی بیماری جواب نداده باشد و بیش از ۸۰ درصد احتمال مرگ برای بیمار وجود داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    احتمال استفاده کم است فقط برای افراد با نفوذ استفاده میشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها