آیا انتقال ویروس کرونا در دوران بارداری از مادر به جنین ممکن است؟

انتقال ویروس کرونای جدید از انسان به انسان تأیید شده‌ و دنیاگیری بزرگی را در اوایل دهه ۲۰۲۰ میلادی رقم زده است. اما ‌آیا ویروس SARS-Cov-۲ از مادر به جنین نیز در دوران بارداری منتقل می‌شود؟

آیا انتقال ویروس کرونا در دوران بارداری از مادر به جنین ممکن است؟

دانشمندان چینی گزارش کرده‌اند که ممکن است مادران باردار مبتلا به کووید 19 عفونت را به نوزادان خود منتقل کنند. البته احتمال این امر بسیار اندک است. دانشمندان 33 زن باردار از «ووهان» را انتخاب کردند و دریافتند که سه نوزاد در بدو تولد با کرونا ویروس جدید آلوده شده ‌بودند.

از آن‌جا که هنگام به‌دنیا آمدن این کودکان روش‌های پیشگیری عفونت به‌طور کامل انجام شده بود، احتمالاً این بیماری از مادر آلوده به آن‌ها منتقل شده است. هر سه نوزاد آلوده مذکر بودند و همگی به‌صورت سزارین به‌دنیا آمدند. یکی از مادران به‌دلیل ناراحتی زیاد هنگام بارداری، در هفته‌ی 31 به‌صورت زودرس زایمان کرد و احتیاج به مراقبت‌های ویژه داشت.

انتقال کروناویروس از مادر باردار آلوده به فرزند

از این میان دو نوزاد که به‌موقع زایمان بیمار بوده‌اند، دچار بی‌حسی و تب بودند و دیگری علايم ذات‌الریه داشت. هر دو گروه در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفتند و در روز ششم زندگی از این بیماری رهایی یافتند و هر سه زنده ماندند.

البته کودک نارس شدیدترین علایم بیماری از جمله ذات الریه، تنگ‌نفس و مسمومیت خونی را تجربه کرد ولی با مراقبت‌های ویژه مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کافئین در هفتمین روز از زندگی آزمایش کووید 19 وی منفی شد. دانشمندان از این آزمایش نتیجه گرفتند که غربالگری زنان باردار و اقدامات دقیق کنترل عفونت، قرنطینه مادران آلوده و نظارت دقیق نوزادان بعد از تولد و زایمان بسیار مهم است.

پزشکان توصیه می‌کنند برای تضمین کارکرد درست سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این ویروس ورزش انجام شود و سیگار ترک گردد. استفاده از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی کافی ضروری است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه به سالم خوردن، ورزش منظم و خواب کافی و خودداری از الکل و مواد مخدر کرده‌است.

منبع: علم و فناوری نیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها