کرونا فقط آدم نمی‌کشد، شغل را هم می‌کشد

کرونا، کسب و کارهای کوچک شهرستان‌ها را بی‌رونق و بسیاری از افراد را بیکار کرده است.

کرونا فقط آدم نمی‌کشد، شغل را هم می‌کشد

«کرونا فقط آدم را نمی کشد، بازار و ساحل و کل زندگی در اینجا را می کشد.» نعیم ماهیگیر میانسال با دستش به سمت قایق‌ها و لنج‌های ماهیگیری اشاره می‌کند که در ساحل اروند کنار لنگر انداخته‌اند و انگار صد سال است که خوابیده‌اند و به آب نزده‌اند!

نعیم می گوید: هر سال عید اینجا غلغله بود هم برای صید ماهی صبور که مشتریان فراوان داشت و هم برای گشتن مسافران در دریا! نعیم و بسیاری دیگر از ماهیگیران اروند کناری و آبادانی، خیلی زود دلشان برای مسافران نوروزی تنگ شده است، آنها نحوست «کرونا» را با تمام وجودشان احساس می کنند، کرونا جریان زندگی را اینجا قفل کرده است. ماهی کبابی‌های کناره ساحل که چای و ماهی و قلیان را با هم سرو می کردند بسته شده‌اند، در بازارآبادان و دیگر شهرها هم بازارهای ماهی بسته شده است. نعیم می گوید: کاش این بیماری برود، اگر کرونا ما را نکشد این بیکاری و بی رونقی می کشدمان!

ماهی بی‌خریدار نوروز

در این روزهای کرونایی بیش از ۵۷۰ فروند قایق موتوری با اشتغالزایی سه تا چهار صیاد در هر قایق در بنادر صیادی آبادان، اروندکنار و چوئبده فعالیت دارند که به دلیل بسته بودن بازار ماهی فروشی و نگرانی صیادان از فراگیری بیشتر ویروس کرونا، فعالیت خود را متوقف و خانه‌نشین شده‌اند.

به واسطه دریا نرفتن صیادان، شغل‌های دیگر از جمله فروشندگان ماهی، کارخانه‌ یخ‌، و کارگاه‌های بسته‌بندی ماهی و میگو نیز اگر تعطیل نشده باشند با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند و این مهم بسیاری از شغل‌های جانبی دیگر از جمله خودروهای حمل آبزیان، سوخت و یخ را بیکار و خانه‌نشین کرده است.

یک صیاد خرمشهری می‌گوید: کرونا صیادان را همانند بسیاری مشاغل دیگر خانه‌نشین کرده است.

سیدرضا هاشمی می‌افزاید: دستمزد یک صیاد از یک سفر هشت تا ۱۰ روز برای صیادان نزدیک به یک میلیون تومان است و با احتساب ۲ سفر دریایی در هر ماه، ماهیانه حدود دو تا دو و نیم میلیون تومان دستمزد یک سفر دریایی برای هر صیاد است.

یک راننده حمل یخ برای شناورهای صیادی در اروندکنار نیز می‌گوید: بیش از ۱۰ روز است که بیکار شده‌ام و هیچ لنجی تقاضای یخ را نداشته است.

احمد شناوی نصاری می‌افزاید: کرونا همه شغل‌های مرتبط با ماهیگیری را مختل کرده و تقریباً همه خانه‌نشین شده‌اند.

جنوبی‌ها به ماهی صبور ماهی نوروز هم می‌گویند. چون در ایام نوروز گله‌های این ماهی به سمت سواحل خرمشهر و اروند کنار کوچ می کنند و از طرفی در ایام نوروز هم این ماهی می‌شود وعده روزانه غذایی مسافرانی که به این منطقه می‌آیند.

یک صیاد اهل چوئبده آبادان می‌گوید: سال‌های گذشته هر قایق که به آب می‌زد روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم ماهی صبور صید می‌کرد ولی امسال بیشتر صیادان به دریا و رودخانه نمی‌روند.

علی فرحانی می‌افزاید: اگر به دریا برویم و ماهی صید کنیم به دلیل بسته بودن بازار ماهی در آبادان کسی آن را از ما نمی‌خرد و به ناچار مجبور هستیم همانند سایر مردم خانه‌نشین باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‎‌های صیادی خوزستان به ایرنا می‌گوید: خانه نشینی صیادان اثر مستقیم بر معیشت حدود ۱۰۰ هزار خانواده در خوزستان داشته است.
غلامرضا دهقانی اضافه می‌کند: بیش از ۳۰ هزار صیاد در ۶۲۰ لنج صیادی،۱۰ هزار قایق موتوری مجوزدار و چهار هزار قایق موتوری فاقد مجوز در منطقه مشغول کار هستند که بسته شدن بازارهای ماهی و تأمین نشدن لوزام بهداشتی برای سفر دریایی آنها در عمل آنها را بیکار کرده است.

وی می‌افزاید: بیشتر صیادان از بسته‌های معیشتی دولت بهره نمی‌برند و بیمه بیکاری نیز شامل حال آنها نمی‌شود.

شیر دامداران روی دستشان مانده!

تبعات اقتصادی کرونا در همه جای ایران تأثیر خود را نشان می‌دهد؛ اولین کسانی که از کرونا صدمه دیده‌اند، صاحبان و فعالان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و کارگرانی است که در این بنگاه‌ها مشغول کارند.

در خراسان شمالی و در این روزهای کرونایی واحدهای سنتی تولید لبنیات، دیگر مشتری گذشته را ندارند، محصولات تولیدی آنها خریدار ندارد از این رو، شیر تولیدی دامداران را نمی‌خرند و یا با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند.

یکی از دامداران شهرستان بجنورد با انتقاد از پایین بودن قیمت شیر می‌گوید: شیر تولیدی را به یکی از واحدهای ماست بندی، تحویل می‌دهم، تا پیش از کرونا، مشکلی در خرید شیرخام توسط این واحد وجود نداشت اما اعلام کرده است که محصولاتش مشتری ندارد و از این رو نمی‌تواند شیر تولیدی ما را خریداری کند.

مرتضی یزدانی می افزاید: چند هفته‌ای است که شیر تولیدی، در دستم می‌ماند، به ناچار در خانه شیر را به ماست و کره تولید تبدیل می‌کنم، اما این محصولات هم روی دستم مانده است.

او اضافه می‌کند: شرکت‌ها، شیر را نمی‌خرند یا با قیمت بسیار پایین می‌خرند، آخر ۲۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم شیر، ظلم است، مگر قیمت آذوقه و خوراک دام را نمی‌بینند، با این وضعیت باید مبلغی هم از جیب هزینه کنیم.

یکی دیگر از گاوداران بجنوردی هم گفت: شیر خام خریدار ندارد و در این چند روز، شیر را گرم کرده و به صورت سنتی، لبنیات تولید می‌کنم، اما تمام این محصولات دو سه هفته اخیر، روی دستم مانده است.
غلام محمدی اظهار داشت: این روزها که شیر و لبنیات فروش ندارد، در تأمین هزینه‌های خوراک گاو، مانده‌ام، خوراک گران شده و قیمت شیر، تو سری خورده است، اکنون نمی‌دانم برای تأمین آذوقه دام، چه کنم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: پیش از این، کارخانه‌ها شیر تولیدی دامداران را به ازای هر کیلوگرم ۲۸ هزار ریال خریداری می کردند اما اکنون این رقم به ۲۵ هزار ریال رسیده است.

وی می‌افزاید: کارخانه‌های لبنی اعلام کرده‌اند که محصول تولیدی‌شان به فروش نرفته و انباشته شده است، از این رو نمی‌توانند با قیمت‌های قبل، شیر خام را خریداری کنند.

محمد محمدزاده اضافه می‌کند: صادرات محصولات لبنی به خارج کشور هم محدود شده است و کشور عراق هم که پیش از این از بازارهای هدف صادرات محصولات لبنی بود، خرید این محصولات را محدود کرده است.

چشم امید به حمایت‌های دولت

مشکلاتی که بخاطر کرونا خیلی زود به سراغ کسب و کارهای کوچک آمده است، مسئولان استان‌ها را نگران کرده است. بیکاری‌های گسترده در بستر مشکلات اقتصادی موجود یک کابوس است! استاندار کرمان می‌گوید: باتوجه به اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت برای جبران مشکلات اقتصادی اصناف و کسب و کارهای آسیب دیده، کمیته‌ای برای بررسی و پیگیری مشکلات پیش آمده در سطح این استان در خصوص موارد یاد شده تشکیل شده است.
محمد جواد فدائی در جلسه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به مصوبات جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهوری و استانداران می افزاید : دکتر روحانی رئیس‌جمهوری در این جلسه از اختصاص مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت برای کاهش اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد کشور و کسب و کارهای مختلف خبر داد.

وی با اشاره به جزئیات این مصوبه تصریح می کند: ۷۵هزار میلیارد تومان توسط دولت به صورت دو ساله و با کارمزد ۱۲ درصد در اختیار کسب و کارهای زیان دیده قرار می گیرد.

فدائی با اشاره به اثرات ویروس کرونا بر تعطیلی اصناف و مشکلات پیش آمده برای مشاغل خرد می‌افزاید: در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان‌های صمت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل اقتصادی استانداری موضوع مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تحت پوشش این سازمان‌ها و نحوه رفع آنها را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد.

منبع: ایران‌آنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها