نیمۀ پر لیوان در بحران کرونا به روایت بازیگر سرشناس تلویزیون

یک بازیگر برنامه‌های کودک تلویزیون عقیده دارد که در بحران کرونا هم می‌توان نیمۀ پر لیوان را دید و فرصت را برای در کنار خانواده بودن و آرامش یافتن، غنیمت شمرد.

نیمۀ پر لیوان در بحران کرونا به روایت بازیگر سرشناس تلویزیون

فروتن که عمدۀ شناخت مردم از او، حضور و نقشش به عنوان یکی از عمو فیتیله‌ای‌ها در برنامه فیتیله جمعه تعطیله است، سابقه‌ای طولانی در حضور و ساخت برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی برای رده سنی کودک و نوجوان دارد. از جمله آثار فروتن می‌توان به فیتیله جمعه تعطیله، کارگاه خصوصی من، آتینگا و پاتینگا در شهر، فیتیله دو، شبکه دو، سریال عکاسخانه و فیلم سینمایی فیتیله و ماه پیشونی اشاره کرد.

نیمۀ پر لیوان را ببینیم

فروتن در ابتدا و در اشاره به تبعات مثبت و منفی شیوع ویروس کرونا بیان داشت: به این فکر می‌کنم که این بحران و این شیوع ویروس، از جنبه منفی، بیماری و متأسفانه مرگ بخشی از مردم کشورمان را در پی داشته است؛ ضمن این‌که روال معمول زندگی‌مان را هم درهم‌ریخته و داستان‌های دردآور دیگری را هم به دنبال داشته است. این قرنطینه اجباری که البته برخی رعایت نکردند و بی‌رحمانه به سفر رفتند، متأسفانه عواقب جمعی دارد و رفتار آنان که رعایت نکردند دامن سایرین را هم می‌گیرد؛ و این‌گونه نیست که بگویند من اگر رفتم، خودم دچار مشکل می‌شوم و به کسی ارتباطی ندارد! این‌ها جزو مسائلی است که به دیگران هم آسیب می‌رساند.

وی افزود: اما من در این داستان نیمه پرلیوان را می‌بینم و جنبه مثبت این داستان این است که خود من که به‌واسطه کار و موقعیت شغلی‌ام مجبور هستم ساعات زیادی را بیرون از خانه (در استودیو، سر فیلم‌برداری و ...) باشم الآن در خانه هستم و بیش از هرزمان دیگری با فرزندان و همسرم در ارتباط هستم و یک سری از معضلات و اشکالاتی را که شاید در زندگی نمی‌دیدم، تازه متوجه می‌شوم و به‌واسطه حضور مستمر و دائمی در خانه متوجه مشکلاتی که شاید در وجود خودم باشد می‌شوم؛ می‌فهمم که در جمع خانواده چطور باید رفتار کرد که آرامش را از آنان سلب نکنی و جریان خوشایند و دل‌نشینی را تجربه کنیم و از همه مهم‌تر این‌که کنار هم به ما خوش بگذرد. خوشبختانه ما در خانواده این مدت تلاش کردیم که روی این موضوع توجه و تمرکز کنیم.

آلبوم عکس‌ها؛ سرگرمی و لذت نسل دیروز

فروتن در پاسخ به این سوال که روزهای قرنطینه را چگونه می گذراند، گفت: روزها با خانواده گپ می‌زنیم، بازی‌های خانوادگی انجام می‌دهیم، خاطره تعریف می‌کنیم، فیلم می‌بینیم و کتاب می‌خوانیم. به علاوه این که ما در خانه موارد بهداشتی را سخت‌تر از قبل رعایت می‌کنیم؛ اگر چیزی را از بیرون می‌خریم یا تلفنی سفارش می‌دهیم همان‌دم در می‌رود توی کیسه و بعد روی بالکن یا جایی که در تماس با سایر چیزها نباشد قرار می‌دهیم؛ و اگر بشود با مایع ضدعفونی‌کننده آن را تمیز می‌کنیم و بعد وارد زنجیره داخلی خانه می‌شود. سعی می‌کنیم لباس‌هایی که برای بیرون استفاده‌شده است با لباس‌های داخل خانه تماس نداشته باشد و قطع یقین در طول روز دستمانمان را بسیار می‌شوریم.

وی افزود: بیرون خیلی کم می‌روم مگر در موارد ضروری و برای خرید کالایی که نیازی داشته باشیم مانند نان که نمی‌شود تلفنی و غیرحضوری تهیه کرد وگرنه بیرون نمی‌رویم؛ البته برای بچه‌ها سخت است اما تلاش می‌کنم تا با ترفندهای بازیگری سرشان را گرم کنم و در خانه بمانیم.

این بازیگر برنامه های کودک و نوجوان در اشاره به ترفندی که این روزها رجوع به آن می تواند مفرح و آموزنده باشد، تصریح کرد: نسل گذشته‌ای مانند ما، آخرین نسلی هستیم که آلبوم عکس داریم و نسل جدید به اعتقاد من از این نعمت متأسفانه برخوردار نیستند و همه آلبوم‌های عکس در گوشی‌هایشان است. ما قبلاً آلبوم عکس داشتیم، همچنان که امروز داریم (آلبوم قبل از ازدواج، دوران مجردی، پس از ازدواج و ...) من به بچه‌ها پیشنهاد کردم و خودمان را هم همین کار را کردیم؛ آلبوممان را آوردیم و نشستیم یکی‌یکی عکس‌ها و خاطره‌های زمان و دوره هر عکس را تعریف می‌کردیم که اینجا کجاست و آن سال چه اتفاقاتی افتاد و چه موضوعاتی برجسته بود. این کار باب گفت‌وگو را باز می‌کند و اتفاقات خوبی در آن هست این‌که بچه‌ها درک می‌کنند که پدر و مادرشان هم ناگهان بزرگ نشده‌اند و کودکی و نوجوانی و جوانی داشته‌اند و شاید اشتباهاتی را انجام داده‌اند که الآن از آن اشتباهات درس می‌گیرند؛ و این اشتباهات می‌تواند برای بچه‌های خودشان تکرار نشود چون تجربه‌ای بوده که پدران ما به انتقال داده‌اند و ماهم باید آن را به فرزندانمان منتقل کنیم.

توصیه‌های بهداشت و قرنطینه را رعایت کنیم

فروتن با مخاطب قرار دادن مردم، خاطرنشان کرد: از خانه بیرون نرفتن، در مجامع عمومی حضور پیدا نکردن و رعایت بهداشت راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است که به‌صورت مکرر این مدت از همه کانال‌های رسمی و غیررسمی تکرار شده است که دور از ذهن و غیرقابل فهم نیست؛ این توصیه‌ها بسیار ساده است و من معتقدم اگر این کار را انجام بدهیم این بیماری می‌تواند بسیار زود ریشه‌کن شود.

وی افزود: در تمام مواردی که بحران یا مشکلی برای مردم کشورمان ایجاد شده، هنرمندان و ورزشکاران در صدر حضور دارند؛ و به رغم بی‌احترامی‌هایی که بعضی وقت‌ها نسبت به ما صورت می‌گیرد، روی حرف خودمان ایستاده‌ایم و در کنار مردممان هستیم. بعضی وقت‌ها می‌گویند که کارهای ما برای پول است یا برای موقعیت است و هزار انگ مختلف ولی من این را بارها گفته‌ام که بچه‌ها در هرکجای دنیا که باشند ملیت، نژاد و دین و رنگ پوستشان برای من فرقی نمی‌کند و برای من یک بچه، یک بچه است.

خسران زمانی ایجاد می‌شود که به‌موقع عمل نکنیم

فروتن در انتها ضمن تاکید بر نقش پراهمیت مسئولین در بحران، تصریح کرد: روی صحبتم با مسئولین عزیز ما است که مقداری با مردممان صادق‌تر باشند. فکر نکنند مردم متوجه نمی‌شوند. مردم همه‌چیز را می‌فهمند و متوجه می‌شوند. لطف کنند صادق باشند و آنقدر همه‌چیز را به حاشیه نبرند تا همه‌چیز پیچیده شود. به‌موقع عمل کردن و بیان صادقانه مشکلات سیاست بهتری است. این بیماری معضلی فقط در ایران نبوده است که مقصر مسئولان ما باشند اما خسران زمانی ایجاد می‌شود که به‌موقع عمل نکنیم.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها