عباس عبدی: روحانی به خاطر برجام مخالف قرنطینه است!

رییس دولت گمان می‌کند که اکنون بهترین فرصت برای حل مسأله تحریم‌ها و سپس آغاز گفتگو‌ها است. اصرار‌های پیاپی برای لغو تحریم‌ها و تهییج احساسات بین‌المللی در این رابطه شواهد این ادعا است. به نظر می‌رسد که این وجه سیاست برای رییس دولت در اولویت قرار دارد.

عباس عبدی: روحانی به خاطر برجام مخالف قرنطینه است!

فشار بر رییس جمهور جهت اتخاذ تصمیمات جدی‌تر برای قرنطینه مناطق آلوده؛ هر روز زیاد و زیادتر می‌شود و بالاخره در روز ۶ فروردین تا حدی به این خواسته تن داده شد و قرار است از امروز اجرایی شود. این پرسش برای خیلی‌ها پیش آمده است که چرا دولت در ایران بر سیاست نادیده گرفتن یا کم‌اهمیت دادن به کرونا اصرار دارد یا حداقل چرا در گذشته اصرار داشته است؟ دولتی که یک ماه پیش در پی عادی کردن اوضاع بود، اکنون در صدد است که کمربند‌ها را محکم‌تر کند. چرا این همه مدت تعلل شد؟ آیا در ادامه نیز سیاست‌های سخت‌تری اتخاذ خواهد شد؟

بنده تا کنون در پاسخ به این پرسش در چند مورد اشاره کرده‌ام و به یک علت مهم پرداخته‌ام. در این نوشته با تکرار خلاصه آن علت، به مورد دیگری نیز اشاره خواهم کرد.

اجرای قرنطینه‌ای در حد و اندازه کشور‌هایی مثل فرانسه و انگلیس و نه حتی چین، نیازمند اقتدار کافی در مدیریت کشور است. اقتدار از جهت توان تصمیم‌گیری، توان اجرایی، توان تأمین امکانات و نیز پذیرش نسبی مردم است.

هیچ‌کدام از این شرایط در ساختار موجود اجرایی و اجتماعی کشور وجود ندارد. بنابراین گروه‌ها و افرادی که اجرای این سیاست را از دولت درخواست می‌کنند، در حقیقت «تکلیف ما لا یُطاق» بر دولت بار می‌کنند، هر چند وظیفه حکومت و دولت صیانت از جان مردمش است و باید این کار را انجام دهد. ولی از آنجا که گفته‌اند، بی‌مایه فطیر است، این ساختار قادر به انجام این کار نیست. سیاست‌های ابلاغی اخیر نیز معلوم نیست با چه کیفیتی ادامه یابد.

یکی از اشکالات کوچک قرنطینه، کاهش مصرف بنزین است که به همراه استخراج گاز مورد نیاز کشور تولید می‌شود و ذخیره‌سازی آن معضل جدی است. مصرف کمتر آن نیز درآمد دولت را کم می‌کند. از سوی دیگر به علت کاهش قیمت جهانی آن، صادرات حتی قاچاق آن برای قاچاقچیان عزیز! به صرفه نیست! این را گفتم که بدانیم مشکلات بسیار پیچیده است.

این ساختار به دلیل کاهش منابع مادی و مالی و به دلیل شکاف شدید داخلی، و به دلیل بی‌توجهی مردم به تصمیمات آن، نمی‌تواند مجموعه‌ای سیاستی منسجم و قابل اجرایی را ارایه کند. تصمیمات آن دیرتر از زمان مناسب اتخاذ می‌شود. حمایت‌های مادی و مالی کافی ندارد. در اجرا نیز دچار مشکل می‌شود. تشییع جنازه سردار اسداللهی و نیز رد کمک‌های پزشکان بدون مرز نمونه‌های آشکار این وضعیت است.

علت دیگری هم به نظر می‌رسد که در عدم رغبت دولت برای اتخاذ تصمیمات سخت در این مورد، موثر بوده است. رییس دولت گمان می‌کند که اکنون بهترین فرصت برای حل مسأله تحریم‌ها و سپس آغاز گفتگو‌ها است. به ظاهر عناصر واسطه قول‌هایی نیز داده و اخبارش منتشر شده است هر چند هیچکدام تاکنون نتیجه نداشته‌است. از این رو معلوم نیست که کنترل اپیدمی در ایران به تحقق این هدف کمک کند. اصرار‌های پیاپی برای لغو تحریم‌ها و تهییج احساسات بین‌المللی در این رابطه شواهد این ادعا است. به نظر می‌رسد که این وجه سیاست برای رییس دولت در اولویت قرار دارد.

پیش‌بینی دقیق سیاست‌ها و پاسخ ترامپ به این درخواست سخت است ولی شاید به دلایلی با این برنامه همراهی کند. او در قضیه کرونا تا حدی مشکل پیدا کرده است و با این کار می‌تواند قدری از آن را ترمیم کند. بنابراین باید پرسید و منتظر بود که آیا این ویروس کُشنده می‌تواند احیاگر برجام باشد؟

منبع: فرارو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • سروش
    0

    پدرسوخته ها شما خجالت نمی کشید؟؟؟ مردمو گروگان گرفتید و بحران ساختید برای احتمال لغو تحریم؟؟ خاک بر سرای خائن

    نظرات شما -
    • بانو
      0

      گفتم ونوشتم بازم مبگم مینویسم چراوچرا شورای نگهبان 2 دوره حسن روحانی رو تایید کرد چرا؟؟؟؟

    • ناسناس
      0

      ببخشید. بانو.برا سرکار گذاشتن من وشما

  • كاظمي -تهران
    0

    آيا قرباني كردن سردار سليماني براي كم كردن نفوذ در منطقه كافي نبود كه الآن بدنبال قرباني كردن همه ملت هستين ؟! زهي بي شرمي !الحقّ والإنصاف حيا را قورت دادين!!!

  • گشت ارشاد
    0

    مردک !تحریمها از دیوار بالا رفتن تو و اون معصومه ابتکار‌و ....شروع شد، حالاکه قوم و خویشاتون ممکنه از آمریکا اخراج بشند به دست و پا زدن افتادید و برای رفع تحریمها نظریه پرداز شدید، ما حاضریم تمام تحریمها را بجان بخریم مشروط بر اینکه دولت ترامپ با اردنگی و تیپا زن و بچه هاتون و قوم و خویشاتون رو مثل آشغال از آمریکا بندازه بیرون!

    نظرات شما -
    • ناطر
      0

      اونایی که از دیوار بالا رفتن دور زدن رو هم بلدن.زیرآبی رو هم بلدن.تحریم که اونا رو اذیت نمی کنه.بیچاره ضعفا

  • علی.
    0

    خیانت اصلاح طلبان با سردمداری حزب کارگزاران همواره کشور را به عقب رانده است.در ماجرای کرونا با هدف احیا برجام مرده یک نمونه بارز خیانت آشکار این گروه غارتگر است.از جهانگیری بپرسید بانک گردشگری را با چه مجوزی و با چه قیمتی و با کدام اندوخته عمه اش برای برادرش خریده است؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • آرزومند ظهور امام عصر( عج)
      0

      کدومشون دلشون برا مردم سوخته.اصلاح طلب.اصولگرا این جناح یا اون جناح.همه فکر منافع خودشونن.باز هم اگه به داد مردم برسن علمای دلسوز و واقعی.خداترس ها

  • سعید
    0

    وقتی این مردک حرف میزنه انگار به جد و آبادم بد و بیراه میگه.چقدر این بیشرف و اصلاح طلبان نزد ملت منفور و پست هستن. بنظرم باید از دولت و شخص رییس‌جمهور بابت این مدیریتش که باعث مرگ بیش از 2000 انسان از هموطنان شده به مراجع قضایی شکایت کرد.

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      هم میهن گرامی! توهین به‌ نظر دیگران خودش بدتر از کرونا و هربیماری دیگری است.بجز دشنام دادن چیزی در نوشته شما نیست.

    • ایرانی
      0

      جدا از نظر توهین آمیز شما،واژه های"مردک،بی شرف،پست " از مصادیق ماده۶۰۸ قانون مجازات اسلامی است و جرم محسوب می شود.امان از بددهنی!

    • ناطر
      0

      لطفا به هیچ کس بی احترامی نکنید.نظرات خود را بیان کنید.حالا که این سایت حرفهای دل شما را به اطلاع خواننده ها می رسونه استفاده کنیم.نه خدای ناکرده سوء استفاده

  • صابر
    0

    برای حفظ قدرت .ملت ایران را به کشتن میدهند

  • ایرانیال
    0

    شتر سواری دولا دولا نمیشه.چهل سال است که با تنی ضعیف و رنجور در ظاهر به جنگ غولی بنام آمریکا رفته ایم.عقل را حاکم کنید از شعار دست بردارید و دهانهایی را که یک روز در صنعت نبوده اند گل بکشید تاشاید مردم به روال عادی زندگی برگردند.

  • اکبر
    0

    یعنی دنیا این قدر براش اهمیت داره که به خاطراون هم وطنان جان بدن . پس چی شعار هیهات من الذله با یک ویروس دست به دامان خلق خداشدین که!

  • شهری
    0

    این پدر روحانی شما حیا ندارد می خواهد برای بدست آوردن برجام از خون مردم بالا برود

  • نامی
    0

    یعنی اینکه دولت می خواهد با کرونا یا مذاکره و برجام ماملعه کند خدایا چه می شنویم اگر درست باشد سیاسیون مجلس و نمایندگان ملت در کدام گوری است چرا خوابیدند

  • کاربر ناشناس
    0

    ما که دیگه از زندگی سیر شدیم.ولی ای کاش یک سردار سلیمانی دیگر متونست حال خائنینبه ملتو مملکتو بگیره .درست مامنتظر امام زمانیم ولی یک شیر خدا فعلا نیاز ه کجایی شیر خدا. انقدر دزدو فساد زیاد شده همش باید توخیالو افسانه به دنبال همچین ادما بگردیم .

  • شعار
    0

    اقا سعید .حرف حق همیشه تلخ است .یک بار هم شده کلاه خودت را قاضی کن

  • یه درد کشیده که نمیتونه داروهاشو تهیه ونه
    0

    اگه تحریمه برای همه باشه.چرا من باید برای درمانم مشکل داشته باشم.میگن تحریم هستیم.گرونه.ولی همون درمان بادستگاه های امریکایی توبیمارستان سپاه رایگانه.اونایی که.کله شون داغه برا مبارزه با آمریکا بیان مثل من دردش رو هم بکشن.حالا بگذریم بعضی هاشون میرن برا درمان امریکاو اروپا.بیان با هم سختی هارو تحمل کنیم

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مگه این کاربر حرف بدی زده که نظر منفی میدین.راست میگه بیائید باهم سختی ها رو تحمل کنیم. شما که نظر منفی میدی سختی تحریم برا بعضی ها باشه.یه بار برید بیمارستان بقیه ا... امکاناتش رو ببنید

    • ناسناس
      0

      اونایی که نفعشون توتحریمه به نظرت رای منفی میدن. بالاخره برا بعضی ها منفعت داره جانم

    • امیر
      0

      یادتونه توفیلم اخراجی های۲محمد رضا شریفی نیا موقع پیاده شدن از کامیون که عراقی ها کتک میزدن به اکبر عبدی گفت شما بفرمائید.اکبر عبدی گفت اگه قیمه پلو میدادن خودش میرفت.حالا که کتک خوردنه به ما میگه بفر مائید.تحریم کتکش مال ماست.قیمه پلوش مال اونایی که رای منفی میدن به نظر شما

  • ازاد
    0

    آقای عبدی شما یک سیاست مدار هستی وانهم از یک جناح این موضوع چندین ابعاد دارد بین المللی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی که به همه آنها باید پرداخته شود الان ملاحظه می فرمایید پیشرفته ترین جوامع بشری در این مورد دست پاچه شدند پس از شمانخبگان هم انتظار بیشتری می رود کمک حال مردم باشید تو خانه که بیکار نشستیدبه آرامش مردم فکر کنید

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      از کی سیاست مدار شده؟!؟! حتمٱ وقتیکه براش قلاب میگرفتند تا مثل دزد جماعت بره بالای دیوار سفارت

    • کاربر ناشناس
      0

      از کی این یارو شده نخبه، باید به این جور آدمها گفت دلباخته غرب باید گفت فرصت طلب باید گفت نفوذی های آمریکا باید گفت خائنین به ملت.

  • ناشناس
    0

    آقای عبدی این تحلیلها و این حرفها به کنار حالا شروع کردین آمار وخیمیها را هم گفتن که اگه آمار فوتیها بالا رفت شوک نشیم و بگین اینها از همون وخیمیها بودن. راستی هیشکی نمیپرسه اختلاف بین مبتلا ها و فوتیها و خوب شده ها چند نفره اختلاف بین مبتلا ها و فوتیها و خوب شده ها چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره چند نفره

    نظرات شما -
    • ملک
      0

      خدانابودتون کنه که بهار وعید اینچنین غمگین باشه وخودمون دلمرده لعنت بهتون توهرلباس هر منصبی که هستین

  • ناسناس
    0

    راست میگن اگه تحریمه برای همه باشه.مشکل کلیه دارم. همانطور که میدانیدبه علت تحریم خیلی از بیماران مشکل دارن.یکبار به بیمارستان بقیه ا... رفتم.بعداز کلی التماس.آقای مسئول بعد از اینکه گریه مرا در حضور خانواده ام دید.۱۰درصد به من تخفیف داد.که دستش درد نکند.ممنونم از ایشان.ولی مبلغی که پرداخت کردم در آن موقع دو ماه حقوقم بود.اگه الان باشد میشود ۶میلیون.برای نیم ساعت درمان با دستگاه امریکایی.کاش تحریم ها برداشته میشد.اونایی که با حرف من مخالفندکمی فکر کنند الان که دارم می نویسم اشکانم جاریست.بعضی داروهایم را نمی توانم بخرم.به ناچار نمی خورم

  • حسین
    0

    سلام هنوز نمدونن که با گرگ خونخوار ودرنده گفتگو کردن عاقبتش مرگ است!!!!!

  • یک دوست
    0

    جناب عبدی، پس اگر اینطور هست که دولت شیوع ویروس کرونا را دلیل و بهانه ای برای مظلوم نمایی در سطح بین‌المللی برای لغو تحریم های بین المللی که خودش مسبب آن است. با کمال احترام باید بگویم. دولت متبوع شما غلط می کنه برای منافع خودش و خشکل مقدس مآبی با جان مردمش بازی کنه، چشمتان کور آن موقع که می گفتند غلط زیادتر از دهانت نکنید و اعتماد بی جا نکنید باید فکر تحریم ها را هم می کردید!!!!؟؟؟؟ مگر خود شما برای برجام سر و دست نمی شکاندید؟؟!! مگر همین شماها نبودید که می گفتید با امضاء برجام بالمره تحریم ها برداشته می شود؟؟!! پس چه شد؟؟ پدر ملت را با نفهمیتان درآوردید حالا طلبکار هم هستید؟؟؟!!!

  • دریا
    0

    شما واقعا فکر میکنید آمریکا تحریمها را برمیداره؟؟؟ اگر اینطور فکر میکنید باید بگم فوق العاده ساده هستید و ...... متاسفانه نه آمریکا و نه کسانی که در پی مذاکره هستند دلسوز ملت نیستند حتی دلشون به حال بیماران وخیم نمیسوزه به والله

  • صداقت
    0

    به نظر من،روحانی که به دروغگویی مشهور است و لقب رئیس جمهور دروغگو رابه نام خودش ثبت کرده چند هدف را دنبال می کند،که از اول شیوع کرونا را نگفتن دوم با قرنطینه مخالف بود،سوم همیشه باکنایه حرف میزد..چرا،،یک لجاجت،دو خودرا نشان دادن میان وزرائی که هرکدام خود را هم سطح روحانی می دانند.سوم الوده شدن 70درصدی مردم تا کسانی که وجدان دارند امریکا رامجبور به برداشتن تحریم ها کنند..چهار تسویه حسابی عقده ای با منتقدان،با گرو گداشتن جان مردم وخیلی موارد دیگر نا جایی که عامه مردم می گویند ترامپ دشمن ماست عقده دارد،اما روحانی چرا بامردم عقده دارد

  • مادام المقام
    0

    با اینکه از اصلاح طلبان متنفرم اما کاملا درست گفته چون‌ جمهوری اسلامی بارها ثابت کرده جون مردم هیچ ارزشی براش نداره و فقط به فکر جیب های صاحب مرده و آخوندی گشاد‌ خودشون هستن . حسن نصراله امروز زوزه کشیده که پول بدید به ایران . گویا ترامپ خوب بسته سوراخ سمبه ها رو . حالا نصرالله و حوثی ها و‌ اسد قاتل و حشدااشعبی سایر تروریست های منطقه دست به دعان تا پول به ایران برسه تا باز جیباشون پر از دلار بشه و مهم نیست جیب کارگر ایرانی که حتی برای نون خالی هم محتاجند

  • امیرحسین
    0

    انصافا تحلیل بسیار سطحی و آبکی داده که بنظرم دور از شان یه استاد دانشگاست.

  • الف - ی
    0

    این مملکت مشکل ساختاری داردبرای همین هیچ وقت درست نخواهد شد بخواهی این مملکت را درست کنی باید به هم بکوبی واز نوع شروع کنی دیگه هر جناحی بیاد رو کار فرقی به حال این مملکت ندارد خانه ازپای بست ویران است........... خواجه در بند ایوان است

  • رضا نيكخواه
    0

    سلام. هيچ رئيس جمهور و هيچ دولتي در طول اين تاريخ چهل ساله به اندازه آقاي روحاني و دولت ايشون به ايران و ايراني خيانت نكرده است. اساس دولت آقاي روحاني دروغ و فريب ملت است. شرم آور است! ترور سردار سليماني، هواپيماي اكرايني و و و از بي كفايتهاي دولت همين آقاي روحاني ميباشد. اساس كار دروغ، فعاليتها همه از نوع اختلاس و ملت بايد از اين آقاي روحاني بپرسند، ( به كجا چنين شتابان!؟). باعث سرافكندگي ملت ايران هستند اين آقا. الانم كه مردم دارن با مرگ دست و پنجه نرم ميكنن و اين آقا كجاست؟ تو كاخ سدآباد! از چي ميترسي آقاي روحاني؟ از ترس كرونا مخفي شدي ؟ تو چه جور جهادگري بودي كه از مرگ ميترسي؟ اطمينان به كسي كه دست پروده انگليس باشد خريت محض است. خدا به داد مردم برسد و وسلام

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      درست است

  • علی
    0

    تف به این شانس، تف به این زندگی که هر روزش یا باید تن ادمو گرونی بلرزونه یا کرونا یا هر چیز دیگه،چه جالب جون ادمیزاد فدای سیاست، جناب اقای وزیر بهداشت شما که میگفتین هیچ اعتقادی به قرنطینه ندارین پس چه شد، اخه چرا کاری که باید از اول انجام بدین اخرسر تصمیم به انجامش میگیرین چرااااااااااااا، اگه بگم کسانی که بر اثر کرونا فوت شدن خونشون بر گردن شماس زیاده روی نکردم، ما که خیری ازین زندگی ندیدیم بدرک، لااقل شر نرسونین، مرا به خیر تو امید نیس پس شر مرسان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها