حداقل رتبه لازم برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

اطلاع از حداقل رتبه لازم برای دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم جهت برنامه ریزی مطالعه برای کسب رتبه قبولی در این دانشگاه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حداقل رتبه لازم برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

به دلیل فراهم بودن شرایط کاری متقاضیان دانشگاه تربیت معلم، اکثر داوطلبان به دنبال آگاهی از رتبه لازم برای قبولی در تربیت معلم ۹۹ هستند.

دانشگاه‌های تربیت معلم که با عنوان تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان در ایران شناخته می‌شوند، جزو مراکز تحصیلی هستند که با شرایطی خاص به پذیرش دانشجو می‌پردازند. با توجه به محبوبیت و مزایای دانشگاه‌های تربیت معلم و این که تمامی شرکت کنندگان در آزمون سراسری مجاز به انتخاب رشته‌های ارائه شده در آن نمی‌شوند، شرایط پذیرش آن‌ها همواره جزو سوالاتی است که در میان بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری رایج است.

پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بصورت بومی است بنابراین، رتبه لازم برای قبولی تربیت معلم ۹۹ تحت تاثیر سهمیه بومی گزینی است و سهمیه بومی گزینی هر استان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت معلم بصورت مجزا و جداگانه است. هر داوطلب با توجه به دفترچه باید کد رشته مربوط به دانشگاه محل زندگی خود را انتخاب کند و این دلیل بر اهمیت انتخاب رشته تربیت معلم بر اساس بومی گزینی است.

شرایط عمومی ثبت نام در دانشگاه تربیت معلم ۹۹ - ۱۴۰۰

شرایط عمومی این دانشگاه‌ها تقریبا با شرایط ثبت نام کنکور سایر دانشگاه‌ها یکسان بوده و به شرح زیر است:

-اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

-التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

-عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو و متناسب با شان معلمی

-عدم سوء سابقه محکومیت جزایی یا کیفری

-داشتن تابعیت ایرانی

-عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل

-برخورداری از سلامت کامل روانی و جسمانی

شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه تربیت معلم ۹۹ - ۱۴۰۰

-داوطلب می‌بایست از سلامت کامل جسمی و روانی برای انجام وظیفه معلمی برخوردار باشد.

-اولویت پذیرش دانشگاه‌های تربیت معلم هر استان با داوطلبان بومی آن و مناطقی است که در دفترچه انتخاب رشته کنکور تعیین می‌شوند.

-از بین داوطلبانی که در لیست انتخاب رشته کنکور خود، کد رشته محل‌های مربوط به دانشگاه‌های تربیت معلم را جای داده اند، حدودا دو برابر ظرفیت پذیرش هر دانشگاه، دعوت به مصاحبه می‌شوند. (شرکت در جلسه مصاحبه تضمین کننده قبولی نهایی داوطلبان نیست)

-کسب نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر در زیرگروه مربوطه آزمون سراسری.

-معدل داوطلبان در دوره متوسطه دوم (سه پایه اول، دوم و سوم) نباید کمتر از ۱۴ باشد.

-کسب موفقیت در جلسه مصاحبه اختصاصی از لحاظ ارزیابی توانمندی‌ها، تشخیص میزان قابلیت و انگیزه متقاضیان.

-دارا بودن حداکثر ۲۲ سال تمام (متولدین ۱۳۷۷/۷/۱ به بعد).

-نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر نظام وظیفه.

-داشتن مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم و یا دیپلم نظام جدید آموزشی.

-پذیرفته شدگان نهایی موظف به گذراندن تعهد خدمتی به مدت دو برابر دوره تحصیلی خود هستند.

بیشتر بخوانید:

آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دارای آزمون عملی هستند، تنها در صورتی می‌توانند کد رشته محل‌های مربوطه را در لیست انتخابی خود جای دهند که در آزمون عملی آن‌ها شرکت کرده باشند.

رتبه لازم برای قبولی

علاقه مندان برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان باید در کنکور سراسری ثبت نام کنند و در صورت کسب تراز بالای ۷۰۰۰ در کارنامه‌ای که برای داوطلب صادر می‌شود، با انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان در اولویت اول، می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند.

شرط سنی داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال تمام تغییر کرد؛ بنابراین در صورت کسب تراز بالای ۶۵۰۰ و معدل کل دیپلم بالای ۱۵ می‌توانند در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

رشته‌های دانشگاه تربیت معلم

داوطلبان در ۵ گروه آزمایشی به نام‌های ریاضی فیزیک، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان‌های خارجی در دانشگاه فرهنگیان می‌توانند انتخاب خود را انجام دهند. رشته‌های معرفی شده در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان در هر کدام از این گروه‌های آزمایشی متفاوت است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قاسمی گزارش عید40|با چه رتبه‌ای می‌توان در تربیت معلم ۹۹ قبول شد؟

یکی از مواردی که داوطلبان باید به آن توجه کنند و در دفترچه انتخاب رشته کنکور هم ذکر شده، سهمیه بومی گزینی در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان است؛ به طوری که برای هر استان رشته محل‌های مربوط به همان استان ذکر شده است.

هرسال میزان پذیرش دانشگاه فرهنگیان با توجه به جذب نیروی استخدامی در آموزش پرورش ممکن است مختلف باشد؛ بنابراین برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان حتما به استان بومی و محل قبولی آن دقت کنید، زیرا همانطور که گفتیم استان بومی شما مهم‌ترین اثر را در شانس قبولی تان در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان دارد؛ بنابراین داوطلبان باید در انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشند و با توجه به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان می‌توانند از طریق ارتباط با سامانه اطلاعات لازم را در رابطه با رتبه لازم برای قبولی تربیت معلم ۹۹ دریافت کنند.

نحوه قبولی در دانشگاه تربیت معلم

دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر سه نوع دانشجو می‌پذیرد:

۱-دانشجوی کارشناسی پیوسته (دانشجومعلم): این دانشجویان با مدرک تحصیلی دوره متوسطه و از طریق آزمون سراسری و پس از مصاحبه و گزینش انتخاب می‌شوند. نحوه آموزش این دانشجو معلمان به صورت تمام‌وقت و شبانه‌روزی است. برنامه کلاسی این دانشجو معلمان روز‌های شنبه تا چهارشنبه است. این دانشجویان از ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و تعهد خدمت می‌دهند و پس از پایان تحصیلات به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار خواهند شد.

۲-دانشجوی کارشناسی ناپیوسته (معلم‌دانشجو): این افراد در واقع معلمان دارای مدرک کاردانی هستند که در دوره کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می‌دهند. برنامه کلاسی این معلم‌دانشجویان معمولاً روز‌های پنجشنبه و جمعه است، چون در این روز‌ها مدارس تعطیل است و معلمان می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.

۳-دانشجوی کارشناسی ارشد: این افراد از میان معلمانی که در حال حاضر به شکل محدود است، انتخاب می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها