رئیس کل گمرک: تجارت ۱۷۰ میلیون تن کالا در سال ۹۸ با وجود تحریم‌ها

رئیس کل گمرک ایران، از تجارت ۱۷۰ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۸۵ میلیارد دلار در سال ۹۸ با وجود تحریم‌های شدید خبر داد.

رئیس کل گمرک: تجارت ۱۷۰ میلیون تن کالا در سال ۹۸ با وجود تحریم‌ها

«مهدی میراشرفی» درباره این ۲ اقدام گمرک گفت: تسهیل تجارت و رفع موانع گمرکی برای پیشگیری از رسوب کالا، حمایت از تولید و همکاری و مشارکت ۱۰۰ درصدی برای کمک به برنامه‌های دولت در حوزه های مختلف به ویژه درجهت مقابله با کرونا دو اقدام مهم گمرک در سال ۹۸ بود.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد : در سال ۹۸ مانند سال قبل آن، با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشور مواجه بودیم و سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی را در پی داشت که تأثیرات مخرب آن بر وضعیت اقتصادی و زندگی مردم غیرقابل‌انکار است ، با این حال پایداری و مقاومت مردم و مسئولان در برابر این تحریم‌ها، دستاوردهای زیادی داشتند.

میراشرفی ادامه داد: حجم تجارت خارجی (صادرات و واردات) در سال جاری به ۱۷۰ میلیون تن و ۸۵ میلیارد دلار رسید که این موضوع خود گواهی بر توانمندی بالای کشور بوده و توانستیم برخی تهدیدات و محدودیت‌های ناشی از تحریم را به فرصت تبدیل و از آنها به نفع پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی کشور بهره بگیریم.

وی افزود : گمرک ایران به‌ عنوان یکی از سازمان‌های مهم و تاثیرگذار در فرآیند رشد اقتصادی کشور، در سال ۹۸ و در ادامه برنامه نوسازی و مدرنیزاسیون رویه‌های کاری و خدمات‌رسانی به جامعه تجاری و مردم، پروژه گمرک هوشمند را در راستای همسویی با تحولات بین‌المللی و پاسخگویی به نیازهای امروزی تجارت، با جدیت پیگیری کرده و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی از جمله پلمپ هوشمند الکترونیکی برخوردار از فناوری RFID، گمرک موبایل و شبکه پیام‌رسان "وی" (we messenger) برای فعالان اقتصادی را به‌صورت آزمایشی در تعدادی از گمرکات مهم کشور راه‌اندازی کرد.

میراشرفی ادامه داد: توسعه و تکمیل آنها سبب تسهیل امور گمرکی، افزایش امنیت زنجیره تأمین و رضایت ذی‌نفعان در حوزه‌های صادرات، واردات و ترانزیت خواهد شد.

رئیس کل گمرک ایران افزود: با وجود همه تنگناها و محدویت های مالی، در سال ۹۸ تلاش زیادی برای ‌جبران زحمات همکاران و بازنشستگان در بحث معیشت به عمل آمد که با حمایت های بی دریغ وزیر اقتصاد و پیگیری های مستمر معاونان و مدیران ذیربط ،منجر به حصول نتایج مثبت شد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در بحث ترمیم دریافتی‌ها، افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان محقق و انجام این مهم بدون حذف یا کاهش سایر پرداختی ها از جمله اضافه کار ، حمایت های بیمه تکمیلی ، پاداش ، بهره وری و ..... اقدام بزرگی بود که امید است با اتکال به خداوند متعال سال آینده نیز با ترمیم بودجه سنواتی گمرک این روند ادامه پیدا کند .

رئیس کل گمرک ایران افزود: البته فعالیت های این سازمان در دو بعد نیز قابل توجه بوده است؛ نخست با حرکت به سمت کنترل‌های غیرمزاحم و غیر ملموس و تسهیل تجارت از طریق اعطای تسهیلات قانونی، از جمله رعایت بهتر استانداردهای کنوانسیون تجدیدنظرشده کیوتو (RKC) و تعامل جدی و سازنده و حضور پررنگ گمرک ایران در عرصه تصمیم سازی و اجرا در حوزه تجارت خارجی باعث کاهش رسوب کالا به ویژه کالاهای اساسی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و حجم کالاهای متوقف شده در گمرکات و بنادر کشور شده و به‌ نحو چشمگیری ثبات بازار کالاهای ضروری و آرامش ذهنی مردم رادر پی داشته است و نیز همکاری و مشارکت ۱۰۰ درصدی برای کمک به برنامه‌های دولت در راستای مقابله با کرونا و مهار آن است.

به گفته میر اشرفی، تلاش همکاران گمرکات سراسر کشور، به‌ ویژه گمرکات مرزی در تسهیل ورود تجهیزات و وسایل پزشکی و بهداشتی مورد نیاز و در عین حال ممانعت از صادرات این‌ اقلام، حتی عودت محموله‌های آماده صدور به داخل کشور و انجام اقدامات لازم برای حفاظت از مسافران، تجار و کارکنان گمرک در برابر ویروس کرونا در اماکن و محوطه‌های گمرکی قابل تجلیل است و به نوبه خود از همه همکارانی که با همه توان در خدمت مردم و ذی‌نفعان گمرک بوده‌اند، قدردانی می‌کنم.


منبع: ایرنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها