مارک ویلموتس؛ چرا آمد، چرا رفت؟

حضور ۶ ماهه ویلموتس به‌ غیر از حیف‌ومیل مالی، هیچ دستاورد مثبتی برای فوتبال ایران نداشت.

مارک ویلموتس؛ چرا آمد، چرا رفت؟
سال 1398 خورشیدی سال عجیبی برای تیم ملی فوتبال ایران بود. کارلوس کی‌روش بعد از هشت سال به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ایران پایان داد و راهی کلمبیا شد. جانشین کی‌روش هم بعد از 6 ماه حضور در ایران قراردادش را فسخ کرد و فدراسیون مجبور شد دنبال یک مربی جدید برای تیم ملی بگردد.

حضور 6ماهه ویلموتس به‌ غیر از حیف‌ومیل مالی، هیچ دستاورد مثبتی برای فوتبال ایران نداشت. تیم ملی در بازی‌های رسمی‌اش همراه مارک ویلموتس به 2 برد و 2 باخت رسید و در پایان دور رفت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در مکان سوم جدول قرار گرفت.

مارک ویلموتس

ویلموتس در آکادمی فوتبال

ورود مارک ویلموتس به ایران

فدراسیون چگونه به ویلموتس رسید؟

بعد از حذف ایران در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، قرارداد کارلوس کی‌روش هم با فوتبال ایران به پایان رسید. هرچند کی‌روش علاقه زیادی داشت تا به کارش در ایران ادامه دهد، اما مدیران فدراسیون فوتبال میلی به همکاری با این مربی پرتغالی نداشتند. کی‌روش راهی کلمبیا شد و فدراسیون فوتبال هم به دنبال یک مربی جدید برای تیم ملی رفت. همان زمان نام‌های زیادی حوالی نیمکت تیم ملی شنیده شد، از زیدان و مورینیو گرفته تا خولن لوپتگی، مربی اخراجی تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید. تمام مدیران درجه اول و دوم ورزش ایران، از وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال گرفته تا رئیس روابط عمومی وزارت ورزش، درباره مربی تیم ملی می‌گفتند و رسانه‌ها نیز هر روز نام‌های جدیدی را برای جانشینی کی‌روش معرفی می‌کردند. قرار بود تیم ملی فوتبال ایران طلوعی درخشان بعد از کی‌روش داشته باشد، اما آنچه در عمل برای فوتبال ایران رقم خورد غروبی غم‌انگیز بود. فدراسیون فوتبال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، مارک ویلموتس بلژیکی را به عنوان مربی بعدی تیم ملی فوتبال ایران معرفی کرد.

کی روش

خداحافظی کی‌روش با ایران

امضای قرارداد در سفارت ایران

ویلموتس به عنوان مربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و مهدی تاج هم برای امضا قرارداد با این مربی به بلژیک رفت. رفتاری که ناراحتی اهالی فوتبال ایران را برانگیخت؛ پیشکسوتان فوتبال ایران اعتقاد داشتند قرارداد این مربی باید در تهران به امضا می‌رسید نه اینکه مدیران فوتبال ایران برای توافق نهایی راهی بلژیک شوند. آنها معتقد بودند چنین رفتارهایی باعث می‌شود مشکلاتی که زمانی با کی‌روش برایمان پیش آمده بود با این مربی بلژیکی هم پیش آید. هرچند تاج و دوستانش در فدراسیون فوتبال اعلام کردند هیچ قراردادی با ویلموتس به امضا نرسیده و تنها مذاکرات نهایی با این مربی در بلژیک انجام‌ شده است .

مارک ویلموتس راهی تهران شد

دومین ماه سال 1398 تازه آغاز شده بود که مارک ویلموتس به تهران رسید. او به اتفاق ابراهیم شکوری سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال ایران به ورزشگاه آزادی رفت و از این مجموعه بازدید کرد. تعدادی از بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران را تماشا کرد و در یک برنامه که با حضور اهالی رسانه و پیشکسوتان فوتبال ایران برگزار شد قراردادش به‌ صورت رسمی با فدراسیون فوتبال ایران به امضا رسید.

اولین بازی ایران با ویلموتس

ایران و سوریه، نخستین دیداری بود که مارک ویلموتس روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران می‌نشست. او در این بازی کار خاصی برای فوتبال ایران انجام نداد و همان بازیکنانی را که کی‌روش به تیم ملی دعوت می‌کرد به تیم ملی فرا خواند. شاگردان ویلموتس در این بازی با پنج گل سوریه را شکست دادند تا همه به آینده تیم ملی امیدوار شوند. اما رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر سنگ محک مارک ویلموتس بود. بازی‌های تیم ملی در این رقابت‌ها آغاز شد و شاگردان ویلموتس با 2 پیروزی برابر هنگ‌کنگ و کامبوج کار خود را آغاز کردند. بحرین و عراق حریفان بعدی فوتبال ایران بودند. حریفانی که می‌توانستند تیم ملی را با مشکل مواجه کنند. که این اتفاق هم رخ داد و برابر بحرین و عراق شکست خوردیم. این 2 شکست پایانی بود بر ماجراجویی مارک ویلموتس در ایران.

مشکلات ویلموتس و فدراسیون فوتبال

بعد از باخت تیم ملی مقابل بحرین کادر فنی تیم ملی راهی بلژیک شد و همراه بازیکنان به تهران نیامد. این کار او سوالات زیادی ایجاد کرد؛ اما فدراسیون فوتبال هیچ پاسخ روشنی برای این سوالات نداشت. بازی ایران برابر عراق در پیش بود و مارک ویلموتس هم علاقه‌ای نداش به تهران بازگردد. ماجرای ویلموتس و تیم ملی پیچیده شده بود و رسانه‌های بلژیکی هم بر این پیچیدگی اضافه کردند. رسانه‌های این کشور اعلام کردند مارک ویلموتس به دلیل تاخیر در پرداخت دستمزدش، قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ می‌کند. هرچند مهدی تاج خیلی زود این موضوع را تکذیب کرد، اما اتفاقات پیش‌آمده نشان از بروز مشکل بین 2 طرف داشت. تاج و ویلموتس در ترکیه با یکدسگر دیدار کردند و فدراسیون فوتبال هم دستمزد این مربی را به حسابش واریز کرد و مارک ویلموتس درست سه روز مانده به بازی مهم ایران برابر عراق به تهران آمد و اردوی تیم ملی برگزار شد. ایران به اردن رفت و طی یک بازی کاملاً ضعیف و در دقایق پایانی برابر این تیم شکست خورد. پس از آن بود که ویلموتس به بلژیک رفت و دیگر به ایران بازنگشت. قراردادش هم فسخ شد و مهدی تاج نیز اعلام کرد این مربی قبل از بازی با عراق قراردادش را با فدراسیون فسخ کرده بود .

عملکرد ضعیف فدراسیون فوتبال در بستن قرارداد

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا شرایط اقتصادی خوبی ندارد. فدراسیون فوتبال نیز درگیر این مشکلات اقتصادی است و به همین دلیل نتوانست دستمزد ویلموتس را پرداخت کند. برخی از کارشناسان فوتبال ایران اعتقاد داشتند این ضعف مدیریت فوتبال ایران است که باعث شده تیم ملی در چنین شرایط سختی قرار بگیرد. آنها معتقد بودند در این وضعیت اقتصادی همکاری با مربیان خارجی اشتباه است و فدراسیون نباید با ویلموتس قرارداد امضا می‌کرد .

ویلموتس - تاج

امضای قرارداد با مارک ویلموتس

ورود مجلس به ماجرای قرارداد ویلموتس

مارک ویلموتس کارش را در ایران نیمه‌کاره رها کرده بود و فدراسیون فوتبال هم اعلام کرد می‌کوشد تا بدون درگیری به این پرونده مالی پایان دهد. اما در عمل هیچ توافقی صورت نگرفت و مارک ویلموتس هم اعلام کرد فدراسیون فوتبال باید دستمزدش را به صورت کامل پرداخت کند. از پس این اتفاقات بود که نماینده‌های مجلس نیز به این پرونده ورود کردند و به همین خاطر وزیر ورزش و مهدی تاج راهی بهارستان شدند. همان زمان یک صفحه از قرارداد مارک ویلموتس و فدراسیون فوتبال ایران منتشر شد که برخی از رسانه‌های معتقد بودند گاف حقوقی مدیران فدراسیون فوتبال ایران بوده است. البته فدراسیون خیلی زود این موضوع را رد کرد و گفت این بهترین قراردادی بوده که بسته‌ شده و در صورت قطع همکاری با ویلموتس فدراسیون فوتبال تنها سه ماه حقوق این مربی را به او پرداخت می‌کند و قرار نیست زیر بار تعهد مالی بیشتری برود .

حالا مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت کرده و فدراسیون فوتبال هم شکایت خودش از این مربی را به فیفا ارائه کرده است. پس باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی برای فوتبال ایران رخ می‌دهد و تکلیف این پرونده چه خواهد شد.

منبع: اعتمادآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها