رهاسازی آب از سدهای ۱۲ استان / آماده باش برای پیشگیری از وقوع سیل

یک مقام مسوول گفت: آزادسازی آب از سدهای آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، همدان، گیلان، مازندران، خراسان‌شمالی و گلستان برای جلوگیری از سیل در حال انجام است.

رهاسازی آب از سدهای ۱۲ استان / آماده باش برای پیشگیری از وقوع سیل

سیف‌الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با با بیان اینکه مطابق پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور، بر اساس آخرین پایش‌ها شاهد افزایش بارندگی در استان‌های غرب و جنوب غربی کشور از تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ هستیم، گفت: لازم است همه هماهنگی‌ها و اقدامات مراقبتی برای پیشگیری از ایجاد هرگونه خسارات مالی و جانی انجام شود که تحقق چنین هدفی نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو است.

وی افزود: در این راستا جلسه‌های انسجام‌بخشی بین بخش‌های مختلف وزارت نیرو در استان‌های مختلف برگزار شده تا پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم برای وقوع سیلاب احتمالی انجام شود که یکی از این برنامه‌ها، شناسایی بازه‌های آسیب‌پذیر رودخانه‌ها بوده که ابلاغیه‌های لازم در این باره به حوزه‌های شهری، روستایی، جاده‌ها، شهرداری‌ها و سایر نقاط لازم انجام شده است.

۱۵۰۰ کیلومتر از روخانه های کشور لایروبی شد

به گفته مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، یکی دیگر از اقدامات لازم جهت پیشگیری از خسارات سیلاب، انجام اقدامات اولویت‌دار مانند لایروبی‌ها و همچنین دوری از حریم‌ها و بستر رودخانه‌ها برای خودروها، مردم یا فعالیت‌های کارگاهی در این نواحی است.

آقابیگی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های هدفدار برای ساماندهی مخازن سدها برای تسکین سیلاب یک ماهی است که در دست اقدام است، اظهار داشت: یکی از کارهای اساسی که در این راستا انجام شده، لایروبی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و بازه‌های آسیب‌پذیر و نقاط لازم در کل کشور بوده است. یکی دیگر از اقدامات انجام شده ساماندهی و دیوارکشی‌های محافظ و ساحلی به طور ۹۰ کیلومتر در مناطق دارای شرایط آسیب‌پذیر است.

مردم رعایت کنند

وی با تأکید بر اینکه مردم باید رعایت بیشتری در این ایام نسبت به هشدارهای ابلاغ شده از سوی نهادهای ذیربط داشته باشند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در فروردین سال آینده بارندگی بالای حد نرمال را شاهد باشیم که البته این یک نعمت است و باید با پیش‌بینی‌های مناسب بتوانیم میزان خسارت را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران توضیح داد: در این راستا تیم‌های عملیاتی در بخش‌های مختلف پمپاژ، ذخیره و سدها به صورت آماده‌باش درآمده و آمادگی لازم برای اقدامات لازم را دارند.

بارش‌ها پیوستگی دارد / لزوم احتیاط بیشتر مردم

آقابیگی در پاسخ به اینکه آیا از سدهایی که امکان درگیری در مناطق پر بارش را دارند، آزادسازی آب نیز انجام شده است؟ گفت: غالب سدهایی که در بارش‌های اخیر تا هفته قبل مخازن آنها آبگیری شده، طبق تاب‌آوری رودخانه‌های پایین‌دستی، آزادسازی آب از مخازن آنها در حال انجام است که عمده این سدها در استان‌هایی است که پیش‌بینی می‌کنیم شاهد بارندگی بالا و وقوع سیلاب باشند.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، آزادسازی آب از سدهای استان‌های آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، همدان، گیلان، مازندران، خراسان‌شمالی و گلستان در حال انجام است تا این دوران را با کمترین میزان خسارت جانی و مالی سپری کرده و بتوانیم بیشترین بهره از این بارش‌ها را از منظر ذخیره‌سازی داشته باشیم. مردم باید توجه داشته باشند که طبق پیش‌بینی‌ها، بارندگی طی روزهای آینده پیوستگی دارد که همین موضوع، احتمال وقوع سیلاب را تشدید می‌کند.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها