۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

رقابت‌های سری آ در سال‌های اخیر بازیکنان بزرگی را به خود دیده، با این حال رکورد برترین گلزن این لیگ هنوز در اختیار مهاجم افسانه‌ای این کشور در دهه ۵۰ میلادی است.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

سری آ لیگ حرفه‌ای فوتبال ایتالیا است که متشکل از تیم‌های سطح اول این کشور است. سری آ از سال ۱۹۲۹ میلادی آغاز شد و یکی از برترین لیگ‌های دنیا است که مخاطبان زیادی دارد. این لیگ در دهه ۹۰ میلادی برترین لیگ دنیا به شمار می‌رفت، اما رفته رفته جایگاه خود را از دست داد و اکنون در کنار لالیگا ، بوندسلیگا و پرمیرلیگ یکی ۴ لیگ معتبر اروپا است. با این حال سری آ هنوز هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد و برخی از بزرگ‌ترین بازیکنان اروپایی در این لیگ توپ می‌زنند.

برخی از بازینان این لیگ از حیث تعداد کلین شیت و برخی دیگر از لحاظ آمار گل و پاس گل مورد توجه هواداران هستند.

برترین گلزنان تاریخ سری آ:

۱_ سیلویو پیولا تعداد بازی در سری آ: ۵۳۷ تعداد گل زده در سری آ: ۲۷۴ میانگین گل در هر بازی: ۰.۵۱ باشگاه‌های حرفه ای: پرو ورچلی، لاتزیو، یوونتوس، نووارا

سیلویو پیولا مهاجم افسانه‌ای فوتبال ایتالیا یکی از بزرگترین بازیکنان نسل خود بود و در قهرمانی تیم ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۳۸ نقش مهمی داشت. او در بازی فینال هم ۲ گل به مجارستان زد تا ستاره این بازی شود. پیولا در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۵۴، در ۵۳۷ بازی به میدان رفت و ۲۷۴ گل به ثمر رساند.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

او میانگین ۰.۵۱ گل در هر بازی را به ثبت رساند و برترین گلزن تاریخ سری آ به شمار می‌رود. پیولا از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۳ برای لاتزیو بازی کرد و موفق شد ۱۴۳ گل به ثمر برساند. سپس در ۵۷ بازی با پیراهن یوونتوس، ۲۶ بار دروازه حریفان را باز کرد.

جدا از آمار گلزنی در عرصه باشگاهی، پیولا برای تیم ملی کشورش هم درخشش خیره کننده‌ای داشت و در ۳۴ بازی، ۳۰ گل زد.

۲_ فرانچسکو توتی تعداد بازی در سری آ: ۶۱۹ تعداد گل زده در سری آ: ۲۵۰ میانگین گل در هر بازی: ۰.۴۱ باشگاه‌های حرفه ای: آس رم

فرانچسکو توتی که به تازگی بازنشسته شده، در طول دوران بازیگری خود تنها با پیراهن رم به میدان رفت و تا زمان بازنشستگی به این باشگاه وفادار ماند. توتی ۵ بار به عنوان برترین بازیکن سال ایتالیا و ۲ بار هم به عنوان بهترین بازیکن فصل سری آ انتخاب شد.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

توتی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷، ۶۱۹ بار در رقابت‌های سری آ برای رم به میدان رفت که حاصل آن ۲۵۰ گل بود. میانگین گلزنی توتی در هر بازی ۰.۴۱ است و او پس از پیولا در رده دوم برترین گلزنان لیگ سری آ قرار دارد. او همچنین در تیم ملی ایتالیا، ۵۸ بازی انجام داد و ۹ گل به ثمر رساند.

۳_ گونار نورداهل تعداد بازی در سری آ: ۲۹۱ تعداد گل زده در سری آ: ۲۲۵ میانگین گل در هر بازی: ۰.۷۷ باشگاه‌های حرفه ای: آث میلان و آث رم

نورداهل یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال سوئد است. او در دوران حضورش در سری آ، ۲ عنوان اسکودتو و ۵ عنوان آقای گلی سری آ را به دست آورد. نورداهل در ۲۹۱ بازی که از سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸ به میدان رفت، ۲۲۵ بار دروازه حریفان را باز کرد تا میانگین ۰.۷۷ گل در هر بازی را به ثبت برساند.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

این مهاجم سوئدی ۲۱۰ گل برای آث میلان به ثمر رساند و سپس به رم پیوست. او در ۳۴ بازی انجام داد و ۱۵ گل به ثمر رساند. نورداهل در بازی‌های ملی هم آمار فوق العاده‌ای داشت و ۴۳ گل حاصل کار او در ۳۳ بازی بود.

۴_ جوزپه مه آتزا تعداد بازی در سری آ: ۳۶۷ تعداد گل زده در سری آ: ۲۱۶ میانگین گل در هر بازی: ۰.۵۹ باشگاه‌های حرفه ای: اینتر میلان، آث میلان و یوونتوس

اسطوره فوتبال ایتالیا، جوزپه مه آتزا بازیکنی بود که نقش زیادی در قهرمانی ایتالیا در جام‌های جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ داشت. او برای عملکرد خوبش در جام جهانی ۱۹۳۴ جایزه توپ طلا را کسب کرد و در دوره بعدی این رقابت‌ها بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش را بر بازو بست.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

مه آتزا از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۷، در ۳۶۷ بازی سری آ به میدان رفت و ۲۱۶ بار با پیراهن تیم‌های اینتر میلان، آث میلان و یوونتوس گلزنی کرد.

۵- خوزه آلتافینی تعداد بازی در سری آ: ۴۵۹ تعداد گل زده در سری آ: ۲۱۶ میانگین گل در هر بازی: ۰.۴۷ باشگاه‌های حرفه ای: آث میلان، ناپولی و یوونتوس

مهاجم دورگه ایتالیایی _ برزیلی در ۴۵۹ بازی در سری آ ۲۱۶ بار گلزنی کرده است. رکورد گلزنی او مانند مه آتزا است، با این تفاوت که مه آتزا این تعداد گل را در بازی‌های کمتری به ثمر رسانده است. او رکورد میانگین ۰.۴۷ گل زده در بازی‌های سری آ را دارد.

آلتافینی در ۲۰۵ بازی که با پیراهن آث میلان به میدان رفت، ۱۲۰ بار برای این تیم گلزنی کرد. سپس در طول سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲ برای ناپولی بازی کرد که حاصل ۱۸۰ بازی او برای این تیم ۷۱ گل بود.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

آلتافینی ابتدا برای تیم ملی برزیل بازی می‌کرد و ۴ گل در ۸ بازی برای تیم ملی این کشور به ثمر رساند. او در ادامه ترجیح داد برای تیم ملی ایتالیا بازی کند و با وجود اینکه در این تیم هم حضور کوتاهی داشت، عملکرد خوبی داشت و ۵ گل در ۶ بازی حاصل کار او برای لاجوردی پوشان بود.

۶_ آنتونیو دی ناتاله تعداد بازی در سری آ: ۴۴۵ تعداد گل زده در سری آ: ۲۰۹ میانگین گل در هر بازی: ۰.۴۸ باشگاه‌های حرفه ای: امپولی و اودینزه

مهاجم بازنشسته ایتالیایی آخرین بار برای اودینزه به میدان رفت. او در فصل‌های ۲۰۱۰-۲۰۰۹ و ۲۰۱۱-۲۰۱۰ جایزه برترین بازیکن سری آ را به دست آورد. دی ناتاله ۲۰۹ گل در ۴۴۵ بازی خود با پیراهن تیم‌های امپولی و اودینزه به ثمر رساند.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

او برای تیم ملی کشورش هم ۴۲ بازی انجام داد و ۱۱ گل به ثمر رساند.

۷_ روبرتو باجو تعداد بازی در سری آ: ۴۵۲ تعداد گل زده در سری آ: ۲۰۵ میانگین گل در هر بازی: ۰.۴۵ باشگاه‌های حرفه ای: فیورنتینا، یوونتوس، میلان، بولونیا، اینتر ناسیونال و برشکا

روبرتو باجو در سال ۲۰۰۲ در تیم رویایی فیفا قرار گرفت. او در سال ۱۹۹۳ هم به عنوان مرد سال فیفا انتخاب شد و جایزه توپ طلا را به دست آورد. باجو ۲۰۵ گل در ۴۵۲ بازی سری آ به ثمر رساند. میانگین گل زده باجو در هر بازی ۰.۴۵ است.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

او سابقه ۱۴۱ بازی برای یوونتوس را دارد و موفق شد در این تیم ۷۸ بار برای تورینی‌ها گلزنی کند. او سپس به آث میلان پیوست و در ۵۱ بازی ۱۲ بار دروازه حریفان را گشود.

او همچنین از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۴ عضو تیم ملی کشورش بود و در ۵۶ دیدار ملی هم ۲۷ بار گلزنی کرد.

۸_ کرت همرین تعداد بازی در سری آ: ۴۰۰ تعداد گل زده در سری آ: ۱۹۸ میانگین گل در هر بازی: ۰.۴۸ باشگاه‌های حرفه ای: یوونتوس، پادووا، فیورنتینا، آث میلان و ناپولی

همرین دومین بازیکن سوئدی است که جزو ۱۰ گلزن برتر سری آ قرار دارد. همرین در ۴۰۰ بازی برای تیم‌های سری آ به میدان رفت و ۱۹۰ گل به ثمر رساند.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

این مهاجم سوئدی میانگین ۰.۴۸ گل زده در هر بازی را ثبت کرده است. بهترین عملکرد او در فیورنتیا رقم خورد و در ۲۸۹ بازی ۱۵۰ گل به ثمر رساند.

۹_ جوزپه سینیوری تعداد بازی در سری آ: ۳۴۴ تعداد گل زده در سری آ: ۱۸۸ میانگین گل در هر بازی: ۰.۵۴ باشگاه‌های حرفه ای: فوگیا، لاتزیو، سمپدوریا و بولونیا

جوزپه سینیوری مهاجم بازنشسته اهل ایتالیا که با تیم ملی کشورش به فینال جام جهانی ۱۹۹۴ هم رسید، از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ در ۳۴۴ بازی سری آ به میدان رفته و ۱۸۸ بار پایش به گلزنی باز شد. او به طور میانگین در هر بازی میانگین ۰.۵۴ گل زده را به نام خودش ثبت کرد. درخشش او در تیم لاتزیو از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ بود که موفق شد در ۱۵۲ بازی ۱۱۷ بار دروازه حریفان را باز کند.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

سینیوری سابقه حضور در ۲۸ بازی ملی را هم دارد که حاصل آن ۷ گل بوده است.

۱۰_ الکساندرو دل پیرو تعداد بازی در سری آ: ۴۷۸ تعداد گل زده در سری آ: ۱۸۸ میانگین گل در هر بازی: ۰.۳۹ باشگاه‌های حرفه ای: یوونتوس

دل پیرو که چندی پیش با پیراهن دینامو دهلی به کارش در فوتبال حرفه‌ای پایان داد و کفش هایش را آویخت، با به ثمر رساندن ۴۷۸ گل در ۱۸۸ بازی، دهمین گلزن برتر تاریخ سری آ است. دل پیرو هم مانند توتی تنها بازیکنی است که در طول دوران بازیگری خود در سری آ، تنها حضور در یک تیم را تجربه کرده است.

۱۰ گلزن برتر تاریخ فوتبال سری آ ایتالیا

میانگین گل زده این بازیکن در هر بازی ۰.۳۹ است. دل پیرو از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ عضو تیم ملی کشورش بود و در ۹۱ بازی ۲۷ گل زد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها