خاطره احمد توکلی از عجله صادق خلخالی در صدور حکم اعدام /خیلی از اوقات قواعد متعارف را برای رسیدن به حکم نهایی رعایت نمی‌کرد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس در گفت و گویی با دیده بان ایران به موضوع اعدام های ابتدای انقلاب توسط صادق خلخالی پرداخته است.

خاطره احمد توکلی از عجله صادق خلخالی در صدور حکم اعدام /خیلی از اوقات قواعد متعارف را برای رسیدن به حکم نهایی رعایت نمی‌کرد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس درباره اعدام هایی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اجرای احکام توسط صادق خلخالی و صدور احکام اعدام توسط او گفت: آقای خلخالی یک قاضی قطاع بود یعنی خیلی زود به نتیجه می رسید برای همین هم خیلی از اوقات قواعد متعارف را برای رسیدن به حکم نهایی رعایت نمی کردند. درباره عملکرد ایشان در صدور احکام خود من خاطره ای دارم؛ اوائل انقلاب برادر من افسر شهربانی رشت بود او به من زنگ زد و گفت یکی از افسران شهربانی رشت که در جریان سرکوب انقلابیون حضور داشت اما کسی را نکشته بود؛ بازداشت شده است.

در جریان انتقال این افسر به لاهیجان آقای خلخالی تصمیم گرفته ایشان را اعدام کند. برادرم گفت ایشان مستحق اعدام نیست چون برادرم هم به دلیل آنکه در یک تصادف؛ مصدوم و یک پایش کمی کوتاه شده بود به این بهانه در سرکوب انقلابیون در سال 57 نقشی نداشت به همین دلیل انقلابیون با او کاری نداشته و به برادرم احترام می گذشتند.

احمد توکلی در ادامه خاطر نشان کرد: برادرم با توجه به اینکه می دانست آقای خلخالی اصرار به اعدام آن افسر شهربانی داشت و ممکن بود همان شب افسر اعدام کند از من خواست کاری انجام دهم؛ من با آقای ری شهری که آن زمان دادستان انقلاب در ارتش بود تماس گرفتم و وضعیت را توضیح دادم به آقای ری شهری گفتم اگر همین امشب آن افسر را از دسترس همراهان آقای خلخالی دور نکند این فرد را اعدام می کند؛ به دنبال خواسته من آقای ری شهری؛ این افسر رااز دسترس آنها خارج کرد. آن افسر به تحمل دو سال زندان محکوم و پس از عفو اکنون در گرگان زندگی شرافتمندانه خودش را انجام می دهد.

این نماینده سابق مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید امام (ره) به دنبال تکرار مشی آقای خلخالی در قضاوت ایشان را عزل نمود.

احمد توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای خلخالی در اعدام افراد درباری در پشت بام مدرسه رفاه درست عمل کرد یا خیر، گفت: انقلاب که می شود کار از دست همه خارج می شود.تنها گروه های متشکل می توانند کاری انجام دهند؛ در ابتدای انقلاب آقایان بهشتی و مطهری توانسته بودند با تشکیل یک گروه متشکل را تا حدودی اطراف امام تشکیل دهند. این فراد اهل انتقام گیری نبودند. البته قبول دارم که برخی از سران رژیم پهلوی به سرعت محاکمه شدند این کار هم اجتناب ناپذیر بود؛ اشکالی هم نداشت؛ البته ممکن است در آن بررسی ها قواعد حقوقی رعایت نشده است. اما با مطالعه اسناد سفارت آمریکا به خوبی می توانیم کارهای آنها را ببینیم.

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایرانی
    0

    آقای توکلی اومد ایروش درست کند زد قتل عام کرد جایی که میگه "برخی از سران رژیم پهلوی به سرعت محاکمه شدند و اشکالی هم نداشت و جایی دیگه میگه به ری شهری گفتم ایشان را از دسترس خلخالی دور کن چون برادر توکلی که افسر شهربانی است گفته ایشان مستحق اعدام نیست !.آن بیچاره ها که سزباز بودند و اعدام شدند با برادر امثال شما و دیگری دوست نبودند اعدام شدند.

  • حسن
    0

    بیش از این آبروریزی بسه

  • شهروند تهرانی
    0

    مرور این خاطرات چه ضرورتی دارد؟به حال چه کسی سود دارد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها