تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

سال ۹۸ سال پر فراز و نشیبی برای ایرانیان بود. چه بسیار بانوانی که در این فراز و نشیب‌ها نام خود را به زیبایی محک زدند و چه بسیار کسانی که به دلایل مختلف دیگر بر سر زبان‌ها افتادند. نگاهی خواهیم داشت به ۲۷ زن خبرساز ایرانی در سال ۹۸.

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

۱. میترا استاد

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

یکی از مهم‌ترین نام‌های زنانه در سال ۹۸، نام یک مقتول بود. میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی که با گلوله شلیک شده از سوی شهردار سابق تهران و در حمام آپارتمانش کشته شد. اینکه قتل چقدر عمدی بوده و چقدر نه از آن پرونده‌های پر طول و تفصیل قضایی است که معلوم نیست به کجا می‌رسد. میترا استاد به هنگام مرگ در ۷ خرداد ۱۳۹۸، ۳۶ ساله بود.

۲. صدف خادم

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

صدف خادم هم چند روزی به بخشی از ایرانی‌ها احساس غرور داد و البته بعدش معلوم شد حالا خیلی هم اتفاق مهمی نبوده است. صدف شاگرد مهیار منشی‌پور بوکسور خروس‌وزن و ایرانی‌تبار مشهور فرانسوی‌ها بود و در یک مبارزه درون باشگاهی حریف خود آن شوون را شکست داد. خلاصه بعد از کلی پیام تبریک صدف اعلام کرد می‌خواستیم به همراه منشی‌پور به ایران برگردیم، اما می‌ترسیم که بازداشت شویم. فدراسیون بوکس ایران هرگونه اقدام برای شکایت از صدف را تکذیب کرد، اما در عین حال اعلام کرد فعالیت در رشته بوکس برای زنان ایرانی ممنوع است.

۳. نشاط جهانداری

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

نشاط جهانداری هم چند روزی روی موج افکار عمومی ایرانیان بود. البته این بار به درستی. زنی که خلبان هواپیمای مسافربری شد و کمک‌خلبانش هم فروز فیروزی یک زن جوان دیگر بود. نشاط به برنامه تلویزیونی سلام صبح به خیر دعوت شد و آنجا وقتی که مجری از او پرسید که خلبانی با وظایفش به عنوان یک مادر تلاقی ندارد پاسخی عالی داد. اینکه فرزندش از اینکه مادر او به عنوان خلبان فعالیت می‌کند احساس غرور دارد و این خود موهبت بزرگی است. نشاط جهانداری ۲۹ ساله است.

۴. دختر پورشه‌سوار اصفهانی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

از این یک هیچ نشانه و اسمی در دست نداریم. فقط می‌دانیم در تصادف پورشه با یک پراید در کورس شبانه بچه‌پولدار‌های اصفهانی که به مرگ دو نفر منجر شد، صدای دخترخانمی شنیده می‌شود که می‌گوید کشته شدند که شدند، پدرم پولش را می‌دهد...

۵. هدیه تهرانی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

هدیه تهرانی در ابتدای سال و در ماجرای سیل گرگان چهره شد. تصاویری از او منتشر شد که در حال کمک‌رسانی به مردم شهر آق‌قلا و روستا‌های اطرافش است و به شکل جدی در این کار پافشاری می‌کند. خبر بهتر آنکه او حتی بعد از پایان موج سیل، در منطقه باقی ماند و به کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها مشغول بود، آن‌هم بدون کمترین توجه به ظاهر و شرایط ستاره بودنش. تهرانی ۴۷ ساله است.

۶. مهناز افشار

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

مهناز افشار از سال ۹۶فعالیتش در فضای مجازی را افزایش داد و به اصرار در مورد مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و به خصوص در حوزه زنان به اظهارنظر پرداخت. او که در داستان پرونده اتهامی علیه همسرش (یاسین رامین) مورد انتقاد قرار گرفته بود بی‌محابا به عرصه مجازی آمد. سیر پست‌های او مدام تندتر می‌شد و در نهایت در ماجرای طلبه بابلی به نهایت خود رسید. هرچند پست او، یک روز و نیم پس از به شهادت رسیدن طلبه بابلی منتشر شد، اما عده‌ای صلاح دانستند تا او را مقصر اصلی این جنایت قلمداد کنند. چرا که پست‌های سیاسی پیاپی وی با مفهوم ذهنی ما ایرانیان از آزادی بیان خیلی همخوانی نداشت. آن هم در سالی که تا همین حالا ۴ فیلم از او اکران شده و افشار هم داور مسابقه استعدادیابی در استکهلم شده و به شکلی تدریجی شکل و شمایل جدید خود را عرضه می‌کند. هنوز یک فیلم از او یعنی ناگهان درخت در نوبت اکران است و سرنوشتش مشخص نیست به کجا می‌رسد. پرفروش‌ترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران سال عجیبی را پشت‌سر گذاشت که بعید است خودش چندان از اتفاقات آن راضی باشد.

۷. هدی رستمی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

هدی رستمی اینفلوئنسر جهانگرد ایرانی‌تبار امسال پروژه جذب گردشگران خارجی به ایران را کلید زد. پروژه‌ای حیاتی برای اقتصاد ایران که به همین خاطر با هجوم ترسناک جبهه برانداز‌ها روبه‌رو شد که از حضور اینفلوئنسر‌های خارجی در ایران به ابتکار هدی رستمی تحت پروژه‌ای به نام قم تریپ عصبانی شده بودند و در این میان برخی نشریات و رسانه‌های ایرانی، چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا هم به این پروژه تاختند. به نظر می‌رسید نمی‌توانستند ارزش حیاتی این پروژه را درک کنند.

۸. کیمیا علیزاده

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

کیمیا علیزاده دختری که یک برنز در المپیک برای تکواندوی ایران به دست آورده بود و به شکل مقبول و ممتازی از سوی مسئولین مورد تشویق و پاداش قرار گرفت در حرکتی عجیب به همراه همسرش به آلمان مهاجرت کرد و در مصاحبه‌ای علیه ایران صحبت کرد.

عجیب‌تر از همه پدر کیمیا علیزاده بر تصمیم دخترش صحه گذاشت و اینکه حمایت از دخترش به اندازه کافی نبوده است.

۹.لیدا کاوه

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

لیدا کاوه هم داستان غریبی داشت و یک چند روزی بحث و جدل برانگیخت. خبر آمد که ربوده شده است و همه فضای مجازی برای پیدا کردن این دختر جوان بسیج شدند و ناگهان بعد از یک هفته پیدا شد و گفت که دزدیده شده بود و قرار بوده از قلب او برای پیوند به یک بیمار استفاده کنند و عمل جراحی در یک خانه قرار بوده انجام شود که او توانسته فرار کند.

۱۰. شبنم نعمت زاده

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

سروکله بانوان در پرونده‌های اقتصادی هم پیدا شد. شبنم نعمت‌زاده دختر نعمت‌زاده وزیر و سیاستمدار قدیمی ایرانی در پرونده اختلاس و احتکار دارو پایش به دادگاه کشیده شد. نعمت‌زاده سال پیش هم سر ماجرای ویلایش در لواسان به شدت تحت فشار رسانه‌ها بود. دادگاه برای او حکم سنگینی بریده که گویی هنوز قطعی نشده است.

۱۱. فرزانه فصیحی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

فرزانه فصیحی دختر بادپای ایرانی هم سال خوبی را پشت سر گذاشت. او که یک اردوی شخصی را در کرواسی از سر گذراند به استانبول رفت و توانست در مسابقات بین‌المللی استانبول حریفان اروپایی خود را شکست دهد و مدال طلا کسب کند و به المپیک توکیو هم راه یابد. به او افتخار کردیم. فصیحی ۲۷ ساله است.

۱۲. پریا عرب‌زاده

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

پریا عرب‌زاده مدل ایرانی مقیم دبی هم خبرساز شد. او دوست یکی از بازیکنان پرسپولیس بود و از قرار در بازی‌های پرسپولیس در باشگاه‌های آسیا به عنوان مهمان ویژه در بخش وی آی پی استادیوم‌ها حضور می‌یافت و برخی می‌گویند نمایش ضعیف این مدافع قلدر در این بازی‌ها به خاطر حواس‌پرتی او نسبت به خانم مدل بوده است. عرب‌زاده متولد شیراز و ۲۶ ساله است. در همین دوران عکس‌های سحر قریشی و مهدی طارمی منتشر شد و مردم یادی کردند از روابط رمانتیک این دو چهره سینما.

۱۳. نسیم نهالی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

همسر محسن فروزان هم از خبرسازی‌های ابتدای سال بود. تهمت شرط‌بندی و تبانی به فروزان در بازی سرنوشت‌ساز این تیم مقابل سپیدرود موجب شد تا نگاه‌ها به سمت او و همسرش سیر کند. نسیم نهالی مدل تبلیغاتی برخی برند‌های مشهور پوشاک و عینک بود و حالا متهم شده که همراه همسرش در یک ماجرای بزرگ شرط‌بندی دخالت کرده‌اند. فروزان قبلاً به خاطر انتشار تصاویر خصوصی همسرش سه ماه تعلیق را به جان خریده بود. فروزان و همسرش در نهایت در این پرونده که پای چند نهاد امنیتی شهر تبریز هم علیه آن‌ها به میان آمده بود، تبرئه شدند.

۱۴. لعیا جنیدی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

لعیا جنیدی مشاور حقوقی رئیس جمهور هم در پرونده‌های مختلف بین‌المللی و حقوقی ایران حضوری چشمگیر داشت. این خانم ۵۰ ساله از مدافعان سفت و سخت پیوستن ایران به FATF بود و در چند مناظره تلویزیونی هم شرکت کرد و حریفان خود را شکست داد.

۱۵. عارفه سنایی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

ماجرای عارفه سنایی دختر سفیر ایران در روسیه هم از حوادث تلخ سال گذشته بود. دختر ۲۴ ساله‌ای که به دلایلی نامعلوم از بالکن منزل شخصی‌اش سقوط کرد و در دم درگذشت. در تهران اخبار رسمی بر مرگ عارفه به خاطر سکته قلبی تأکید می‌کردند، اما روزنامه‌های روسی با جدیت فرضیه خودکشی عارفه را به میان کشیدند و دلیلش را افسردگی او اعلام کردند.

۱۶. شیلا خداداد

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

شیلا خداداد هم سال موفقی را پشت سر گذاشت. او با بازی در سریال هیولا برند سینمایی خود را احیا کرد و با تصاویر خانوادگی‌اش در کنار همسر و دو فرزندش شمایل یک مادر موفق را نیز به فضای مجازی عرضه کرد. دابسمش او از ترانه مشهور گلبن خواننده ترکیه با استقبال گسترده‌ای در میان کاربران کشور ترکیه روبه‌رو شد.

۱۷. سحر تبر

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

پرونده سحر تبر هم از اتفاقات مهم قضایی سال گذشته بود. دختری که با گریم‌های خاص خود در فضای مجازی کلی فالوئر جمع کرده بود و به چهره‌ای بین‌المللی بدل شده بود. تا اینکه بازداشت می‌شود و در مراحل مختلف دادگاهش حتی شایعه محکومیت سنگین او هم به میان آمد که البته تکذیب شده است.

۱۸. گلاب آدینه

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

گلاب آدینه هم به شکلی نجیبانه خبرساز شد. مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی یک پست اینستاگرامی گذاشت و اعلام کرد که او با مهدی هاشمی زندگی می‌کند و همسر اوست و دیگر دلیلی برای پنهان کردن این ماجرا نمی‌بیند. در این میان گلاب آدینه همسر مهدی هاشمی و دخترش ادعا‌های این زن را تکذیب کردند، اما مهدی هاشمی بر این ماجرا صحه گذاشت و گفت که مدت‌هاست جدا از همسر و خانواده‌اش زندگی می‌کند و نیازی به ادامه این دروغ در فضای مجازی نیست و ازدواجش با خانم صادقی صحت دارد.

مردم که این زوج موفق را عموماً با سریال سلطان و شبان به یاد داشتند از این اتفاق حیرت‌زده شدند. چندی بعد در مراسم تقدیر از گلاب آدینه در مراسم خانه سینما، او تندیس خود را به مهدی هاشمی تقدیم کرد به عنوان مهم‌ترین استادش در عرصه بازیگری.

۱۹. الناز شاکردوست

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

الناز شاکردوست سال متفاوتی را پشت سر گذاشت. چهره برگزیده سینمای تجاری در ادامه تلاش برای رسیدن به جایگاه بازیگری مهم‌تر، امسال فیلم شبی که ماه کامل شد را روی پرده داشت، فیلمی که او به خاطرش جایزه جشنواره فجر را برده بود. شاکردوست در اکران عمومی فیلم شبی که ماه کامل شد با اقبال عامه مردم هم روبه‌رو شد تا طعم خوش موفقیت را بچشد. آن هم اگر به یاد بیاوریم که او سال ۹۶ و ۹۷ را با کابوس مصدومیت شدید از ناحیه کمر به خاطر سقوط در یک فیلم سینمایی پشت سر گذاشته بود.

او در ادامه موفقیت‌هایش یک جایزه بازیگری در جشنواره فیلم‌های سیاسی هم کسب کرد، آن هم در حالی که رقبایی مثل کیرا نایتلی و پته لوپه کروز را داشت. جایزه تندیس منتقدان هم به او رسید تا او به شکل کامل تأیید انتقادی از کیفیت و هنر بازی‌اش را در کارنامه خود ثبت کند. سپس اکران فیلم مطرب این مسیر را کامل کرد. یک فیلم تجاری که موفق شد عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را کسب کند (نه الزاماً پرتماشاگرترین) تا شاکردوست بازیگری باشد که دو فیلمش در اکران ۹۸ حدود ۶۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند. آن هم در دو نقش کاملاً متفاوت. شاکردوست ۳۵ ساله است.

۲۰. پونه نوریان

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

پونه نوریان داستان عجیبی داشت. او با یک راننده اسنپ دچار مشکل شد. گویی راننده به او تذکر حجاب می‌دهد و پس از جروبحث، پونه از اتومبیل خارج می‌شود. نوریان این ماجرا را به دعوای گسترده رسانه‌ای علیه اسنپ و راننده‌اش بدل کرد. پاسخگویی پوزشخواهانه اسنپ موجب تهاجم شدید اصولگرایان به اسنپ شد. اسنپ این بار از اصولگرایان عذرخواهی کرد و این بار از یک جناح دیگر مورد حمله قرار گرفت و ماجرا باز هم به یک‌سری عذرخواهی‌های پی‌درپی دیگر بدل شد که قاعدتاً می‌شد پای چند نهاد خاص را در آن‌ها ردیابی کرد.

۲۱. مریم مقتدری

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

داستان مریم مقتدری هم جالب بوده. دختری که در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی حاضر بوده و ناگهان از سوی پلیس اعلام شد که او متقلب است و به شکل غیرقانونی در دانشگاه حضور داشته و بازداشت شده است. مقتدری، اما مصاحبه کرد و گفت که اتفاقاً کاملاً قانونی پذیرش شده و برمبنای رزومه‌اش توانسته صندلی رشته پزشکی را به دست بیاورد. دانشگاه بهشتی تکذیب کرد، اما مقتدری اصرار کرد. در این میان فرضیه دانشجوی پولی هم به میان آمد که در غبار حوادث و اتفاقات بعدی از نظر پنهان و فراموش شد.

۲۲. بهار بهاری

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

ماجرای بهار بهاری هم خواندنی بود. او به شکل خصوصی در مسابقه دختر شایسته به نمایندگی از ایران شرکت کرده بود و مقامی هم آورده بود و ناگهان سرخود به جرگه سلطنت‌طلب‌ها پیوسته بود. در این میان عدم تمدید پاسپورت او توسط پلیس فیلیپین او را در آستانه دیپورت به کشور قرار داد و از سوی بهاری هیاهویی بلند شد که دستگیری و دیپورت او به خواسته ایران و توسط اینترپل انجام شده که همان اول هم مشخص بود چنین مسئله‌ای نمی‌تواند درست باشد و در نهایت تکذیب شد و هیاهوی بهار بهاری هم تمام شد.

۲۳. نرجس خانعلی‌زاده

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

نرجس خانعلی‌زاده پرستار محجوب و جوان لاهیجانی هم قلب مردم را به درد آورد. این پرستار جوان در مقابله با کرونا در خط مقدم بود و خودش به علائم این بیماری دچار شد. عکسی توسط دوست او منتشر شد که نرجس را در حال انتقال به آی‌سی‌یو نشان می‌دهد. چشمان نگران نرجس و خنده پررنگ دوستش که می‌خواهد به او امید بدهد. نرجس دو روز بعد از این انتقال درگذشت.

۲۴. دکتر مهرناز اسدی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

در صف اول مبارزه با کرونا زنان مختلفی حضور داشتند که یکی از آن‌ها دکتر مهرناز اسدی بود. دکتر بیمارستان امام خمینی. دکتر پرتلاشی که از همان روز‌های اول مبارزه با کرونا تصمیم گرفت هراس مردم از این بلا را کم کند و به آن‌ها امید بدهد و همان‌طور که حدس زده می‌شد با هجوم سنگین ناراضی‌ها و برانداز‌ها روبه‌رو شد که او را متهم به ارائه امید واهی به مردم کردند. دکتر اسدی از چهره‌های مهم افکار عمومی در مبارزه با کرونا بود.

۲۵. زینب سلیمانی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

زینب سلیمانی دختر حاج قاسم سلیمانی در ماجرای پس از شهادت پدرش، نقشی بسیار فعال و گسترده را ایفا کرد. این دختر ۲۷ ساله در مراسم تشییع پیکر پدر در مقابل میلیون‌ها شهروند تهرانی سخنرانی آتشینی انجام داد و در گفتگو‌های تلویزیونی هم بر گرفتن انتقام خون پدرش تأکید کرد. او سپس سفری به بیروت کرد و با سید حسن نصرالله ملاقات کرد. از زینب سلیمانی مطمئناً در آینده بسیار خواهیم شنید.

۲۶. زینب ابوطالبی

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

زینب ابوطالبی یک مجری تلویزیون بود که در برنامه‌ای بعد از شهادت سردار سلیمانی با جملاتی شگفت‌انگیز به مردم (یا شاید آن‌طور که خودش ادعا می‌کند به مسئولین!) توصیه کرد که اگر تاب زندگی سلحشورانه را ندارند از کشور بروند. این جملات او توفانی به راه انداخت. در این میان روابط عمومی تلویزیون و همین‌طور نزدیکان خانم ابوطالبی حرف‌های نقل شده از او را تقطیع شده دانستند. بعد‌ها متن کامل حرف‌های خانم ابوطالبی را چند بار گوش کردیم و به نتیجه متفاوتی نرسیدیم! ابوطالبی خودش به شکل ضمنی از گفته‌هایش عذرخواهی کرد.

۲۷. خانم ماهروزاده

تاریک و روشن از زنان سال ۹۸

یکی از ناعادلانه‌ترین حملات در فضای مجازی به خانم ماهروزاده همسر حداد عادل رخ داد. او در مورد فلسفه ایجاد مدارس علوم انسانی فرهنگ خاطره‌ای نقل کرد که وقتی به دنبال مدرسه خوبی برای پسرش می‌گشته متوجه خلأ و فقدان در این حوزه شده و سپس به دنبال تأسیس مدارس فرهنگ رفته است. جالب اینکه خود فرید حداد عادل در دبیرستان دیگری درس خواند، اما جملات خانم ماهروزاده مستمسک حملاتی ناجوانمردانه به خانم ماهروزاده شد و این‌گونه وانمود شد که، چون برای پسرم دبیرستان خوبی پیدا نکردم پس برایش دبیرستان تأسیس کردم که کاملاً یک مفهوم دیگر را منتقل می‌کند. به نظر می‌رسد نگاه منفی افکار عمومی اصلاح‌طلبان به عملکرد حداد عادل، دامنگیر همسر او شده است.

منبع: روزنامه هفت صبح

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها