آنکارا کرونا را اعلام نکرد؛ رسانه های غرب با دلارهای سعودی دست به کار شدند!

یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است که تصویری که رسانه های غرب از ترکیه منتشر کرده اند با هدف نابودی اقتصاد این کشور است.

آنکارا کرونا را اعلام نکرد؛ رسانه های غرب با دلارهای سعودی دست به کار شدند!

نیویورک تایمز،بی بی سی و سی ان ان(BBC/CNN) هر سه برای تیر خبر «سفر از ۲۶ کشور اروپایی به امریکا(بخاطر کرونا) تعلیق شد» از یک تصویر مسجدی در حال عفونت زدایی در ترکیه استفاده کرده اند.این تصویر موجب عصبانیت برخی از مردم و نهادهای اجتماعی ترکیه شده است. محمدعلی هژبری کارشناس مسائل بین الملل درباره تیتر یک نیوریورک تایمز، سی ان ان و بی بی سی به گفت: این اقدام از پیچدگی سیاست و دگرسازی استراتژیک سخن می گوید.

هژبری در توضیح این مطلب گفت: «اول اینکه ترکیه جزو کشورهایی است که کمترین ابتلا به کرونا را در اروپا دارد.و از بین ۲۶ کشوری که بطور موقت ورود از انها به امریکا ممنوع چرا ترکیه و چرا این عکس انتخاب شده است؟ تصویر یک مسجد! کاربران شبکه های اجتماعی ترک، معتقدند این یک نوع ترکیه هراسی یا دگرهراسی(با منشا مسلمانان و مسجد)است. با توجه به اینکه،ایتالیا بیشترین امار مرگ و میر و ابتلا به این ویروس را دارد، آیا بنظرتان بهتر نبود، تصویری از بناهای باستانیِ این کشور، همچون شهرِ در حال عفونت زدایی رُم، ذیل تیتر انتخاب میشد؟

آنکارا کرونا را اعلام نکرد؛ رسانه های غرب با دلارهای سعودی دست به کار شدند!

این کارشناس بین الملل در پاسخ به این سوال که به تعبیر تُرکها، طی همه این سالها در اخبار و رسانه های امریکا و اروپا، ترکیه را بعنوان کشور شرقی و اسیایی(خاورمیانه ای) معرفی میکرده و میکنند، حالا چطور شده،ترکیه را کشور اروپایی و در ردیف بیست و شش کشور اروپایی قلمداد میکنند؟ در پاسخ می گوید: «در واقع انتخاب این تصویر برای این خبر و تیتر، یک تیر، برای دو نشان است.تهدید مسلمانان، تهدید ترکیه و چه بسا صنعت گردشگری ترکیه را نشانه گرفته است.
بی بی سی و سی ان ان و نیویورک تایمز، به عنوان سربازان جبهه فرهنگی یا جنگ نرم انگلیس و امریکا، همانند سربازان جنگ سخت، در یک چارچوب و راهبرد، عمل میکنند.ایتالیا، دگرِ نیویورک تایمز و بی بی سی نیست. ترکیه دگر و ضدِ اروپاست و حتی در انتخاب یک تیتر هم خود را نشان میدهد.

دگرسازی یکی از بحثهای مهم روابط بین الملل است. در حال حاضر دگرِ جهان غرب،جهان اسلام محسوب میشود.دگر یا دشمن، استراتژیها،طرحها، بودجه های پیدا و پنهان را توجیه میکند.اگر دشمنی نباشد،بودجه های نظامی سری و آشکار، مشروعیت نمی یابد.

بعد از فروپاشی شوروی،ایالات متحده امریکا، اسلام سیاسی را بعنوان دگر خود انتخاب کرده است‌.واشنگتن،طی دوران جنگ سرد و بعد از آن،انکارا را بعنوان الگوی جهان اسلام(بخاطر سکولاریسم و جدایی دین از سیاست)تبلیغ میکرد ولی رویکرد سیاسی حزب عدالت و توسعه،موجب دلسردی تصمیم گیرندگان کاخ سفید شده است.شاید بن سلمان با اقدامات و تحولات جدیدش و تلاشش برای نزدیکی به رژیم صهیونیستی،دلِ رهبران امریکا را ربوده است و قصد دارند ریاض را بجای انکارا بعنوان سَمبُل جهان اسلام معرفی کنند.
نکته مهم اینکه،روزنامه نگاران و سردبیران رسانه به انتخاب تیتر و تصویر و هماهنگی آن،اهداف اعلامی و اعمالی و پشت صحنه آن اگاهند.برای بنده،هوشیاری تُرکها در شناسایی این مساله و اعتراض مناسب به آن مهمتر بود.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها