50 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود

استاندار کردستان گفت: 50 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.

50 درصد طلای کشور در کردستان تولید می‌شود

عبدالمحمد زاهدی امروز چهارشنبه(25 مرداد) در آیین افتتاحیه گردهمایی روسای استاندارد کشور در سنندج، اظهار کرد: رعایت ضوابط استاندارد موجب تضمین ایمنی می‌شود و عدم رعایت آن و خرید کالای غیراستاندارد درآمد، ثروت و دارایی مردم را هدر می‌دهد بنابراین مسئولیت سنگینی بر عهده سازمان استاندارد است.

وی افزود: متاسفانه مردم خیلی به این مسئولیت توجه جدی ندارند و به همین دلیل است که مردم به راحتی کالای غیراستاندارد می‌خرند و توجه ندارند که کالاهای ارزانی که خریداری می‌کنند چه مضراتی برایشان دارد.

استاندار کردستان با اشاره به شعار کمپین "خاطر جمع باش کالای استاندارد ایرانی می‌خرم" عنوان کرد: این شعار در استان‌های مرزی مفهوم قابل قبول‌تری دارد.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان کشور تا زمانی‌که ضوابط استاندارد را در تولید رعایت نکنند، یارای رقابت با کالای خارجی را نخواهند داشت.

زاهدی در ادامه به مزیت‌های استان کردستان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: کردستان در ناحیه زاگرس واقع شده و یکی از نواحی خوش آب و هوای کشور است که سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب رواناب و 14 میلیارد متر مکعب بارندگی دارد.

وی گفت: کردستان جزو استان‌های پرآب کشور است اما متاسفانه یک مشکل جدی داریم و آن این است که 80 درصد بارندگی‌ها در غرب استان اتفاق می افتد در حالی که بیشترین زمین‌های کشاورزی در شرق استان واقع شده و انتقال آب بسیار هزینه‌بر است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه 11 درصد کشاورزی استان آبی است، گفت: استان کردستان یکی از چهار استان تولیدکننده گندم کشور، استان چهارم تولید سیب زمینی و استان اول در تولید توت فرنگی و جزو استان‌های برتر تولید کننده پروتئین است.

وی معدنی بودن را از دیگر مزیت‌های استان دانست و افزود: 18 نوع ماده معدنی از طلا تا شن و ماسه در استان وجود دارد و 50 درصد طلای کشور در این استان تولید می‌شود.

زاهدی با اشاره به مرزی بودن کردستان، بیان کرد : علاوه بر دو مرز رسمی استان، پنج معبر مرزی نیز داریم که در دولت تدبیر توجه زیادی به ساماندهی مبادلات مرزی شده است. آنچه در حال حاضر با عنوان کولبری در استان انجام می‌شود، غیرقانونی است اما با نظارت انجام می‌شود.

وی اعلام کرد: دو سال پیش طرحی برای ساماندهی مبادلات مرزی ارائه کردیم که که یک ماه پیش در دولت تصویب شد و با اجرای آن کولبران ساماندهی می‌شوند.

استاندار کردستان همچنین عنوان کرد: از سال گذشته همچنین کولبران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و بر این اساس تمام مزایای تامین اجتماعی شامل کولبران هم می‌شود.

وی به تلاش برای ایجاد مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان هم اشاره کرد و افزود: تاسیس دو منطقه آزاد با مدیریت واحد، در دولت، شورای مناطق آزاد تجاری و کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است و اگر در مجلس هم به تصویب برسد، بسیاری از مشکلات کولبران حل خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به استان های محروم، توجه به این استان‌ها را موجب توسعه متوازن در کشور دانست.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها