نوروز سیاهی که در ایران فاجعه آفرید / 101 سال پیش تیفوس مانند کرونا عمل کرد، چه بسا بدتر!

اوج شیوع تیفوس را در فروردین 1297 ثبت کرده اند. برخی شاهدان می‌گویند تیفوس سال 97 به حدی وحشتناک بود که روزی 1000 نفر را در تهران راهی گورستان می‌کرد. این بیماری تا سال 1298 در ایران ماند و بسیاری را به کام مرگ کشاند.

نوروز سیاهی که در ایران فاجعه آفرید / 101 سال پیش تیفوس مانند کرونا عمل کرد، چه بسا بدتر!

عید سیاه؛ این شاید واژه آشنایی برای ما باشد. واژه ای که به خصوص امسال و با ورود ویروس کرونا به کشورمان بسیار به کار برده می‌شود. اما نباید فراموش کرد که در تاریخ ما از این عیدهای سیاه بسیار بوده است. یک نمونه از تاریک‌ترین و وحشتناک‌ترین این نوروزها حدود 100 سال پیش آمد و رفت.

چهار سوار سیاه به ایران می‌آیند

در سالهای پایانی سده 13 هجری شمسی جنگی خانمان سوز جهان را در خود گرفته بود. متحدین و متفقین به خاطر جنگ جهانی اول به جان هم افتاده بودند اما سایر ممالک را نیز از وحشت و خون ریزی خود بی نصیب نگذاشتند. ایران از شمال و غرب و جنوب توسط قوای اشغالگر روس و انگلیس و عثمانی تصرف شده بود. دولت ضعیف مرکزی قادر به مبارزه با اشغالگران نبود. در همین حین، باران رحمت نیز چشم خود را بر ملت ایران بست و طی شش ماه دوم سال 1296 کمترین بارش ممکن در ایران به ثبت رسید.

اشغالگری انگلیسی‌ها و روس‌ها با خشکسالی همدست شده و سالی سیاه را برای ایرانیان ساختند. قحطی به جان مردم افتاده بود. در حالیکه انبارهای غلات اشغالگران انگلیسی و احمدشاه پر بودند؛ مردم به چنان فلاکتی افتادند که مجبور شدند به مرده خواری و فرزند خواری بیفتند. طبق گزارش یک افسر انگلیسی، برخی، زنان، کودکان و مردگان را دزدیده و برای سیرکردن فرزندان خود آنها را می‌خوردند.

ما هنوز نمی‌دانیم که این روایت‌ها تا چه حد درست است. تنها یک چیز مسلم است. سالهای پایانی سده سیزدهم یکی از دهشتناک ترین سالهای تاریخ ایران بوده است. قحطی تنها سوغات خشکسالی و جنگ نبود. به گفته محمد علی جمالزاده(پدر داستان نویسی ایران) که از نزدیک شاهد سالهای سیاه جنگ اول جهانی بود، در آن سالها سه سوار سیاه وارد ایران شدند و کشور را در سیاهی فرو بردند. جمالزاده می‌گوید: "جنگ اول جهانی در آستانه اتمام بود که در دل شبی تاریک و هولناک سه سوار ترسناک که هر کدام شمشیر و شلاقی به بر داشتند به آرامی از دیوارهای شهر عبور کردند و به آن وارد شدند. یک سوار نامش قحطی، دیگری آنفلوانزای اسپانیایی و آخری وبا بود. طبقات فقیر، پیر و جوان، همچون برگ پائیزی در برابر حمله این سواران بی‌رحم فرو می‌ریختند."

اما جمالزاده یک سوار سیاه را نادیده گرفت. سوار سیاهی که در پی سالهای شوم 96 و 97 وارد ایران شد و تا چند سال بعد سراسر ایران را در بر گرفت. نام این سوار سیاه "تیفوس" بود.

تیفوس در نوروز سیاه؛ فاجعه ای که از تاریخ پاک شد

تیفوس یک بیماری باکتریایی است که معمولا توسط موشها به انسان سرایت می‌کند. البته برخی مورخان معتقدند تیفوس آن سالها سوغات سربازان خارجی و اشغالگران ایران بوده است. در زمستانهای سرد آن سالها سربازان انگلیسی و روس لباسهای نشسته و کثیف خود را به برخی قحطی زدگان ایرانی می‌فروختند و در عوض عتیقه‌های گرانبها از آنها می‌گرفتند. این لباسها اکثر آلوده به شپش‌ها و کک‌هایی بود که منشا بیماری تیفوس می‌شدند.

اوج شیوع تیفوس در آن سالها را در فروردین 1297 ثبت کرده اند. برخی شاهدان می‌گویند تیفوس سال 97 به حدی وحشتناک بود که روزی 1000 نفر را در تهران راهی گورستان می‌کرد. این بیماری تا سال 1298 در ایران ماند و بسیاری را به کام مرگ کشاند.

ذکر دو نکته در مورد تیفوس سالهای اشغال ایران توسط متفقین در جنگ اول جهانی لازم است. اول اینکه، تیفوس آن سالها معمولا زیر سایه دو بیماری مهلک‌تر یعنی آنفلوانزای اسپانیایی و وبا قرار گرفته و زیاد به آن توجه نشده است. به همین علت شاید تیفوس سال 1297 را بتوان یکی از آن بیماری‌های کشنده پاک شده از تاریخ بنامیم. نکته دوم این است که چند دهه بعد و زمانی که ایران بار دیگر و این بار در اوج جنگ دوم جهانی توسط قوای روس و انگلیسی تصرف شد، این ویروس میهمان شهرها و روستاهای ایران شد. تیفوس جنگ جهانی دوم به مراتب از تیفوس سال 1296 و 97 مشهورتر است. نکته جالب این است که این تیفوس هم در ایام نوروز و فروردین شیوع یافت و از این جالب‌تر اینکه، این بیماری نیز سوغات خارجی‌ها و به خصوص مهاجران و پناه جویان لهستانی بوده است.

تیفوس سال 1321؛ مرگ سیاه بار دیگر در نوروز میهمان ایران شد

اولین گزارش تیفوس جنگ جهانی دوم از زنجان و در 25 فروردین ماه سال 1321 مخابره شد. در بخشی از این گزارش آمده بود: "وزارت کشور پیرو تلگراف 114 در اثر تقاضای بهداری، با وفور تیفوس و سایر امراض با فرمانده ... مذاکره، حاضر شدند دو گاراژ خارج از شهر را به اجاره اداره و تحویل بیمارستان، واگذار بهداری شود... ساکنین شهر در خطر."

تیفوس سال 21 از فروردین شروع شد و در طول چند ماه سراسر ایران را گرفت. هرچه بود تا آبان سال 23 بیش از 20 گزارش دیگر هم از مناطق مختلف کشور رسید که بیانگر شیوع گسترده تیفوس در کشور بود. اشغال ایران توسط نیروهای خارجی و کمبود غذا، عدم قدرت دولت و به خصوص به هم ریختگی بهداشتی در شهرها و روستاها باعث شدند که تیفوس به سرعت بر ایران سایه افکند. دولت در 11 اسفند 1321 اعلام کرد که تیفوس به صورت اپیدمی درآمده است.

نوروز سال 1322 یکی از سیاه ترین سالهای نو تاریخ ایران بود. با این حال، همه مردم دست به دست هم دادند تا در این ایام به داد تیفوسی‌ها برسند. روزنامه‌ها به مردم پیشنهاد می‌دادند که در خرید عید صرفه‌جویی کنند و به جای آن به مبتلایان تیفوس که اغلب فقیر هستند، کمک کنند. به گفته برخی شاهدان، در مهرماه همان سال انجمن جلوگیری از بیماری تیفوس تشکیل شد. این انجمن طی یک سال با جمع‌آوری مبلغ دو میلیون و 800 هزار ریال اعانه اقداماتی همچون «دایر کردن یک حمام با 48 دوش در میدان سنگلج که در فاصله 28 اسفند سال 22 تا پایان آبان 23، 34 هزار نفر مرد و زن به آن مراجعه کردند، ضدعفونی کردن 1028 خانه مبتلایان به تیفوس، ضدعفونی کردن 2769 دست لباس و اثاثیه 250 خانوار، انتشار و توزیع ده هزار برگ اوراق تبلیغاتی برای آگاه کردن مردم در خصوص راه‌های مبارزه با تیفوس انجام داد.

تیفوس سال 21 تا سال 24 در ایران باقی ماند. هنوز معلوم نیست که تعداد کشته شده های این مرض تا چه میزان بوده است. نبود دولت و مراکز آمار مستقل ثبت تعداد تلفات را ناممکن کرده بود. با این حال، طبق حدس برخی مورخان چند ده هزار ایرانی در طول این اپیدمی از دنیا رفتند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • مردم
    0

    حتما مقصر آمریکا بوده

    نظرات شما -
    • فدایی مردم
      0

      مقصر قدرت مند ترین استعمارگران آن زمان بودند.

    • ایران
      0

      این مردم هر روز با مرگ دست پنجه نرم کردن از مرگ دیگه نمی ترسن چون مرگ جزی از زندگیشون بود ه. یادت باشه برده داری نوین یعنی انقلاب صنعتی یعنی به اندازه ای حقوق بده فقط زنده بمونن اگر مردن هم مهم نیست آدم زیاده چون کشورای تحت استعمار زیاد هستن .....

  • متاسف
    0

    قسمتون میدم به عزیزاتون، خواهش می کنم این چیزا رو ننویسید. مخبر وحشت نباشید. مردم رو آگاه بکنید ولی نترسونید. ترس برادر مرگ است. همین گزارش رو می تونستید با یه رویکرد دیگه بنویسید. مطمئن باشید حاصل ترس و وحشت تضرری هست که دامن خود نویسنده هم خواهد شد. جان عزیزاتون دست از هیجان زدگی بردارید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا خوب است بنویسند شاید برخی بی خبران هم بخوانند و این قدر در مورد کرونا سهل انگار نباشند.می بینیم که این همه روز و شب می گویند برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا مسافرت نروید و باز یک عده هستند که یا باور نکرده اند و اصلا ترس برایشان معنا ندارد یا به خطر انداختن جان دیگران اصلا برایشان اهمیت ندارد.

    • نگین
      0

      روشنگری و خواندن تاریخ و دانستن ان بسیار مفید است تا درس عبرت برای ایندگان باشند هم اکنون ایران گرو گان روسیه جنایتکار است همیشه خاور میانه بین روس جنایتکار و انگلیس مکار پاسکاری شدند و این همه بلا و رنج و درد مردم از بی خردی حکام و زیر سلطه رفتن انگلیس و روسیه فجایع بسیار است در اینده هم در تاریخ جنایات هم اکنون زمان ما هم در ج خواهد شد اشخاصی مثل شما از خواندن ان بسیار متأثر خواهند شد

    • آرامش
      0

      عزیزان تاریخ واسه ی عبرت گرفتنه . نه ترسیدن . خداوند به انسانها عقل داده دانش وعلم رادراختیار آنها قرار داده تا در جهت بهبود اوضاع اقدام نماید .

  • ناشناس
    0

    همچنان می گویم کاش آقای دکتر قاضی زاده هاشمی که اواخر آذر و اوایل دی به ریس جمهور و وزرا هشدار دادند هشدارشان را علنی برای مردم هم بیان کرده بودند که گرچه باز تعداد بسیاری جدی نمی گرفتند دست کم همانها که هوشمندانه رفتار می کنند هم تعدایشان امروز می توانستند همچنان زنده باشند.

  • حمید
    0

    در قحطی و بیماری سال 96 و 97 حدود 40 درصد از جمعیت 20 میلیونی ایران کشته شدند یعنی 9 میلیون نفر از مردم ایران مردند. این بزرگ ترین هلوکاست بشری بوده که از مسببین اصلی آن دولت انگلیس بوده که غله ایران را می خریده و همچنین احمد شاه که گندم انبارها را به مردم نمی داده

  • بینام
    0

    نکند الان وضع از آن دوران بهتره الان علاوه بر بیماری. تحریم گرانی. فقر فساد فحشا خرد شدن کمر محرومین زیر بار فشار زندگی. دروغ. دزدی. اختلاس. آقا زاده نه زالو زاده حرامخوار زاده نبض اقتصاد بدست گرفتن وهرجوری دلشون بخواد قیمت تعیین می‌کنند وحکومت نیز از برخورد با آنان عاجز است این سرنوشت این دوران که از تمامی اعصار ایران بد تر است

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      تنها جمله ای که میشه گفت این هست که خیلی ناسپاس هستی....اون بیماری و قحطی غم انگیز کجا اوضاع الان با همه مشکلات کجا!فرسنگها فاصله است اگه یه مقدار تفکر بشه....

    • بینام
      0

      آقای محمد متفکر سپاس گزار حتما حدیث معروف راشنیدید که فقر از یک در وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود حتما مزه فقر را نچشیدی که ما رو متهم به ناشکری ناسپاسی می کنی دوما مگه تو در صد سال قبل بودی که آن دوران را غم انگیز واین دوران را بهشت موعود میدانی برادر من شما ی چیزی شنیدی ولی در این هنگام ما با پوست خون استخوان لمس میکنیم ولی چه فایده مرغ شما ی پادارد اگه من هزار استدلال هم بیارم شما درک نمی کنی آیا زن بچه داری شده که دست خالی برگردی وشرمنده آنان که چشم انتظارند باشی هیچ بارقه امیدی به آینده مبهم نداشته باشی روز به روز به مشکلات لا ینحل دیروزت افزوده بشه حتما نفست از جای گرم در میاد یا نه از نور چشمی ها هستی که این وضعیت به مذاقت خوش آمده ونان تو از بی نانی مردم است بروهمین شما ها هستی که فکر می کنی عقل کل هستی وجامعه رو به گند کشیدی چون فکر می کنی شما درست می فرمایی

  • ملت
    0

    پس ایران سرزمین بارها و بارها شاهد وضعیت آخرالزمانی بوده و جالبتر اینکه چطور معجزات خاصه شاملش نشده ؟! بهرحال سوالات و شبهات بسار زیاده که یکی همینه واقعا معماست باوجود بودن علمای بزرگ، اماکن مقدس و امثال آن چرا در طول تاریخ انواع و اقسام بلایای طبیعی و غیرطبیعی بر سر این ملت در صف و صحنه آمده چرا کراماتی انجام نشده چرا کسانی که مثلا نفسشان گرم و دارای کرامات بودن مانعی در بروز حوادث نشدن آیا مردمان آن دورهها مشکل عقیده ای، اخلاقی داشتن یعنی از قوم لوط و هود و بقیه بدتر بودن چون آن اقوام که بنا روایات فقط یکبار دچار بلا شدن و تمام شد آیا قوم ایرانی حتی کودکانشان در طول تاریخ مشکل دار بودن که اینگونه بارها و بارها وقایعی فجیع بسرشون اومده و متاسفانه هنوز هم به انحا مختلف دچارش هستن، حرف و سوال زیاد اما جواب قانع کننده تاکنون نبوده !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      این چیزهایی که انتظار داری در داستانهاست.

    • هادی
      0

      خدا قولی بشما داده که تیفوس و وبا و کرونا نمیاد؟ یا مثلا قرار شده هیچ بلایی نازل نشه چون ما مسلمانیم؟ این خبرا نیست عزیز، ما مسلمانیم چون عقل ما میگه خدایی هست و ما موجودات فانی افریده او بوده و بطور محدود اختیارانی در دنیا داریم پس ما اگر مسلمانیم نه بخاطر اینکه قرار است در دنیا هیچ امتحانی نشویم و خون ما رنگین تر از دیگر مردمان جهان باشد و مرگ و بیماری سراغ ما نیاید اگر اینطور بود خود پیامبر و ایمه مریض نمی شدند و ازمایش نمی شدند و فوت هم نمی کردند دنیا برای همین مسائل است برای ابتلا و امتحان اون اخرت است که خدا وعده داده است در صورت عمل به تکالیف الهی که توسط پیامبر ابلاغ شده است هیچ غمی هیچ بدی و هیچ بلایی و هیچ مکروهی بشما نخواهد رسید نه دنیا.

    • بیجانی کرج
      0

      با سلام و ارادت به نظر بنده این مطالبی که درج میشه فقط بلایای گذشته به میهن ما بوده و معلوم نیست در این مدتی که کشور ما چند مرض را پشت سر گذاشته ایا کشورهای دیگر در امان بودن ، من که بعید میدونم هرچی بلا باشه فقط به ایران امده و دیگر کشورها هیچی نباشه همین کرونا را ببینید امکان داره نگارنده در سالهای دیگر بنویسد سال ۹۸ کرونا به ایران امد تا ۹۹ بود و کلی فوتی و زیان های دیگر زد و رفت ، چون اطلاعی از سایر کشورها در این گزارش نوشته نمیشود ما فکر میکنیم همه چی برای ما ایرانیان هست ولی یقینا همانطور که من و شما میدونیم همه کشورهای دیگر خیلی بیشتر و با فوتی های بیشتر و اثار بیشتر درگیر هستند ،پس نباید بدون مطالعه و تحقیق راجع به مطالب نوشته شده مملکت خودمون را از قدیم فکر کنیم گذشتگان ما و حتی خود ما درگیر بودیم و دیگرکشورها نبودن با تشکر

    • مردم
      0

      باعرض ادب خدمت دوست عزیزم آنچه من میدانم زمان ظهورراخداوند تعین مینماید وهدف آن نجات بشریت است نه نجات فقط ایرانیها دوم اینکه حضرت مهدی ( عج) سرباز میخوادوقرارنیست به تنهایی انجام بده وگرنه خودخداوند قادرمطلق است سوم اینکه اگه ناشکری نکنیم عامل شیوع وباو تیفوس جنگ جهانی فقرو نبود امکانات بهداشتی بوده ولی علت عمده شیوع کرونا امسال مسافرتهای غیر ضرور هم وطنهای عزیز اعلام شده که اگرانصاف بدیم علما کم خدمتی نکردند

  • معصومه خاکشور
    0

    90 درصد دولت مقصره و 10 درصد هم خود مردم چونکه بااينهمه اتفاقاتي که به سرايران و ايراني امد متاسفانه هنوزافرادخيانتکار و طمع کار هستند که اوضاع بدتر ميشه خداوند گفته به يکديگر رحم کنيد که بهتون رحم کنم

    نظرات شما -
    • خاکشیر
      0

      کدوم رحم رو‌کرده دقیقا؟ یک نمونه فقط

  • ایرانی
    0

    سالهایی که روس آمریکا و انگلیس به کشور مظلوم ماکه در آستانیه تاتی تاتی کردن بود حمله کردندمردم هم با ندانم کاری خود بیشترین فشار را بر شاهی که فقط 20 سال داشت اعمال کردند. جوانی که چون هر فرزند آسمان بالای سرش پدر است..شاه جوان از یک طرف دست پرقدرت پدر را در پشت خود خالی دید و از سویی فریادهای آزادیخواهان را در کشور و از ضلع سوم امرونهی دول اشغالگر و از ضلع چهارم بیماری و گرسنگی مردم و خالی بودن خزانه.چه جوان بی پناهی میتواند در چنین وضعی قد راست کند و شاید دلیل نفرت شاه از مردم ایران همین باشد که در بزنگاههای لازم پشت او را خالی کردن باشد.

    نظرات شما -
    • سید
      0

      سال 42 هم که توی جنوب ملخ مزارع رو از بین برد و مردم از گرسنگی ملخ خوردن(معروف به سال ملخی) شاه هنوز بیست ساله بود؟؟؟ تازه اگر پدر شاه دست پر قدرتی داشت خودشو با خفت نمی کردن بیرون... زیاد منوتو نگاه نکن

  • کاربر ناشناس
    0

    درطول‌تاریخ‌هیچ‌کشوری‌به‌اندازه‌روسیه‌و انگلیس‌به‌مردم‌‌وسرزمین‌ومنابع‌ایران‌خسارت‌وارد‌نکرده‌اند.چه‌ازنظرقحطی‌‌چه‌ازنظرجدا کردن‌بخشهای‌زیادی‌ازسرزمین‌عزیزمان‌ایران‌‌که‌ازطرف‌روسیه‌انجام‌گرفت‌وچه‌از‌نظرغارت‌ منابع‌نفتی‌وجداکردن‌بخشی‌ازسرزمین‌ ایران‌والحاق‌ان‌به‌‌افغانستان‌‌که‌باعث‌شد سیستان‌وبلوچستان‌ماازنعمت‌‌‌اب‌رودخانه‌‌ هیرمند‌محروم‌شود‌ودچارخشکسالیهای ‌متعددگردد

  • فضول
    0

    فقط یک عکس متعلق به تیران است نویسنده محترم دقت بفرمائید قصد شما چیست ؟ کتاب قحطی بزرگ را کامل مطالعه کنید

  • بیجانی کرج
    0

    با سلام ارادت اگر حضور ذهن داشته باشیم نمیگویم با اولین نمونه ولی یقینا با چندمین نمونه درگیر به ویروس کرونا ،کشور پرجمعیتی مثل چین، متوجه حضور ویروس بیگانه ای با مشخصات متفاوت، با ویروسهای موجود در کشورش میشود و سریعا ضمن اعلام به سایر کشورها ،امادهء مبارزه و درمان و پیشگیری جهت عدم سرایت به کل کشورش میشود. بنظر شما جزء علم و تحقیق و مطالعه چگونه میشود در کشور یکونیم میلیارد نفری که روزانه صدهاهزار تولد و مرگ ومیر دارد، متوجه ویروس بیگانه ای انهم با فوت کردن حداقل ها شد،اختراع بشر همانطور که برای بشر مفید هست حداقل مضراتی هم دارد . از وقتی خودرو اختراع شد خیلی راهها نزدیک شدند، مشکلاتی حل شد درکنار ان تعدادی هم توسط همین مشکل گشا جانشان را از دست دادند ، خلاصه عرایضم همیشه و هرچقدر پیشرفت کنیم همانطور که مفید واقع میشود باعث میشود مضراتی هم برای پیرامون داشته باشد ، انسان باید وقتی به اختراع خود ببالد که هیچگونه مضراتی اختراعش نداشته باشد.آن اختراع هم به یاری حق توسط ایرانیان عزیز ان شاءالله انجام میشود، بقول معروف فقط مردمانی از سرزمین پارس به ان دست پیدا خواهند کرد ، با آرزوی بهترینها برای تمامی انسانهای آزاده ،بدرود ارادتمند

    نظرات شما -
    • مخترع
      0

      آن اختراع که به دست ایرانی جماعت باشه یا کلاه برداریه یا دعا و جادو جمبل . حرفهای دل خوش کنک الکی میزنی . کدوم اختراع .اولین و آخرین اختراع یک ایرانی الکل بود که تو مملکت خودمون لکن حرام است

  • مطهره
    0

    این شبهات از یک اشتباه عقیدتی سرچشمه میگیره و اون اینه که ما از دنیا یک هتل استراحت و لذت بردن و تفریح انتظار داریم در حالی که دنیا یک باشگاه استقامت است و هرکس که وارد این باشگاه میشه و طالب کمال و پیشرفت است و دنبال مداله باید با سختی ها دست و پنجه نرم کنه و از آزمایش های مختلف سربلند بیرون بیاد ، اتفاقا مربی باشگاه چنین فردی رو راحت نمیگذاره و انواع تمرین ها رو به اون میده ، ولی به کسی که وارد باشگاه شده اما دنبال پیشرفت نیست اهمیت نمیده و میذاره راحت باشه ...خلاصه دنیا محل رشده و باشگاه استقامت نه هتل استراحت.واینکه مگه شما بعد اینهمه معجزه بازم مثل بعضی از قوم پیامبران به تکامل وپیشرفت نرسیده ای که دائم باید برات معجزه بیارن برو کمی معارف اول دبیرستان رو مرور کن عزیزم .امام حسین (ع)چرا این همه مصیبت دید ؟ برای این که در این زمان حرکت های عظیم ازادی خواهی را رهبری کند اون رنجها الان بدل به خروش ازادی وانسانیتدر تمام جهان شده.

    نظرات شما -
    • طهارت
      0

      تمرین و‌نرمش فرق داره با مردن از گشنگی . قیاس الکی و ابدوغ خیاری نکن . در ضمن مگه شما نمیگید هر آنکه دندان دهد نان دهد پس کو؟ بازم‌چرت میگید.ذچ دست آخر چطور برا آخوندا و آخوند زاده ه باشگاه لذت و استراحت و تن پروری شده اما برا ملت زجرگاه

  • فاطمه
    0

    حکومت اسلامی خیلی بیشتر به ما اعتبار داده .انشالله صاحب اصلی کشور از راه برسه

  • اعلیحضرت همایونی
    0

    خب اون زمان قاجار ۱ سرکار بوده الان قاجار ۲ . بدین ترتیب قاجار ۱ پهلوی قاجار ۲ .

  • ارمان
    0

    این امراض در دولت های بی عرضه و دزدسالار بیشتر از جاهای دیگه دنیا خسارت جانی و مالی برای مردم به بار میاره. مثل قاجاریه مثل جمهوری اسلامی.

  • مطهره
    0

    اها. درحال حاضر که بی عرضه تر از جمهوری اسلامی همون کشورهای جهان اول هستند که برای خیلی ها گل وبلبلند.ایران با این همه تحریم در رده ی پنجمه والبته بایک ماه زودتر از شیوع کرونا.کاش کی انصاف داشتیم

  • مطهره
    0

    پزشک اسپانیایی اعلام کرده بود به دلیل تعدد مبتلایان به کرونا، خدمات پزشکی به افراد بالای ۶۵ سال در اولویت قرار نداره و خیلی از این افراد به طرز غم‌انگیزی از دنیا می‌رن! اینجا اما ایرانه! و با غرب فرق داره!خاکش، مردمش، ارتشش وسپاهش و...

  • سید
    0

    بعضی ادمها یا احمقن یا خودشون رو به حماقت زدن!!! الان شرایط مثل سال1322 است؟ صدها هزار نفر از گرسنگی مردند؟؟؟ شما الان پول نداری نان بخری؟؟ پس پول گوشی و اینترنت رو از کجا میاری؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها