پروتکل خانگی تهیه «آب ژاول» رونمایی می‌شود

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا از آماده کردن یک پروتکل خانگی برای ضدعفونی کردن سطوح توسط دانشجویان دانشکده شیمی این دانشگاه خبر داد و گفت: فردا از این پروتکل خانگی رونمایی و دستور ساخت آن اعلام عمومی خواهد شد.

پروتکل خانگی تهیه «آب ژاول» رونمایی می‌شود

دکتر داوود نعمت‌الهی رئیس دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا در توضیح این مطلب اظهار کرد: تحقیقات انجام شده به مردم این امکان را می دهد که با استفاده از حداقل امکانات موجود در منزل «آب ژاول» به منظور ضدعفونی کردن تمام سطوح تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه مغز ضخیم نوک مداد نوکی یا زغال باتری به عنوان الکترود، محلول آب و نمک و شارژر موبایل در نقش منبع جریان سه جزء اصلی این پروتکل خانگی هستند، بیان کرد: هدف از ساخت و ارائه دستورالعمل آب ژاول این است که مردم بتوانند در صورت نبود یا اتمام مواد ضدعفونی کننده خود این مواد را تولید کنند.

نعمت الهی با بیان اینکه تولید آب ژاول با حداقل امکانات یکی از اقدامات صورت گرفته در دانشکده شیمی پیرامون پیشگیری از شیوع کروناویروس است، خاطرنشان کرد: این طرح تحقیقاتی توسط چهار نفر از دانشجویان کارشناسی و دکتری رشته شیمی انجام گرفته است و تمام امکانات و اعضای دانشکده شیمی اعم از دستگاه‌ها، کارشناسان و مسئولان دانشکده برای پیشگیری از شیوع این ویروس بسیج شده اند.

این عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه بوعلی سینا تست رایگان الکل را از دیگر اقدامات دانشکده شیمی در این روزها دانست و گفت: فروشندگان و ‌شیادان به جای اتانول، متانول و مواد تقلبی به مردم عرضه می‌کنند بنابراین برای پیشگیری از به خطر افتادن سلامت مردم، این مواد را آنالیز می کنیم به طوریکه روزانه افراد زیادی از ارگان های مختلف برای این تست به دانشکده شیمی مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه برای تشخیص الکل خالص از ناخالص تست کامل خانگی وجود ندارد، اضافه کرد: متانول و اتانول بی رنگ هستند و برای اینکه این مواد با آب اشتباه گرفته نشوند به متانول ماده رنگی اضافه می کنند اما متأسفانه سودجویان با افزودن موادی رنگ متانول را از بین برده و آن را به مردم می فروشند.

نعمت الهی با بیان اینکه شایعه خوردن اتانول برای مصون ماندن از کروناویروس درست نیست، اعلام کرد: متانول، یک الکل صنعتی است که اثر سمی بالایی بر اعصاب از طریق جذب پوستی دارد و خوردن آن باعث مرگ و کوری فرد می شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بنده خدا
    0

    مومن کار به این مهمی امروز را به فردا چرا؟ کشور در حال جنگ با این ویروس است میدانید معنی این جمله چیست ؟ یعنی در جنگ شب و روز یکی است . اگر عمل تان موثر است که انشاالله موثر است ، میدانید تا فردا ممکن است چند نفر آلوده شوند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها