شرط شورشیان وابسته به القاعده برای مذاکرات با دولت مالی:

دولت، نظامیان فرانسوی و سازمان ملل از خاک این کشور اخراج کند

یک گروه از شبه‌نظامیان وابسته به القاعده در کشور مالی تنها در صورتی که دولت این کشور اقدام به اخراج نظامیان فرانسوی و سازمان ملل از خاک آنجا کند، وارد مذاکرات می‌شوند.

دولت، نظامیان فرانسوی و سازمان ملل از خاک این کشور اخراج کند

این در حالی است که دولت مالی که در هفته‌های اخیر به شبه‌نظامیان پیشنهاد مذاکرات را داده بود هنوز پاسخی به این موضعگیری نداده است.

مقامهای دولت مالی تا کنون بارها گفته‌اند که خواستار تداوم باقی ماندن نیروهای فرانسوی در خاک این کشور هستند و پاریس نیز وعده داده که حضور نظامی خود در منطقه "ساحل" در آفریقا را تقویت می کند.

این در حالی است که به رغم حضور بیش از 11 هزار نیروی صلحبان سازمان ملل در مالی و حدود 5000 نظامی فرانسوی در سراسر منطقه، خشونتها در این کشور بدتر شده است.

گروه شبه‌نظامی وابسته با القاعده در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد عنوان کرد: در زیر سایه اشغالگری و تا قبل از خروج تمامی نیروهای فرانسوی و پیروانشان از مالی هیچ صحبتی از مذاکرات نمی‌تواند مطرح شود.

این گروه در عین حال از هیات نیروهای صلحبان سازمان ملل در مالی موسوم به "مینوسما" (MINUSMA) خواست تا خاک این کشور را ترک کنند و آن را مطالبه مردم معترض مالی دانست.

کشور مالی از سال 2012 و پس از آنکه شبه‌نظامیانی افراطگر با استفاده از موقعیت مربوط به شورش های جدایی‌طلبان "طوارق" کل بیابان شمال این کشور را تحت کنترل خود در آوردند درگیر آشوب بوده است. با این حال مداخله نظامی فرانسه که سابقا قدرت استعماری حاکم بر مالی بوده سبب عقب‌نشینی این شبه‌نظامیان شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها