انتقاد نامزد خاشقجی از انفعال سازمان ملل و اتحادیه اروپا

نامزد جمال خاشقجی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواست تحقیقاتی بین‌المللی را در خصوص قتل وی به جریان بیاندازند و با این کار

انتقاد نامزد خاشقجی از انفعال سازمان ملل و اتحادیه اروپا

خدیجه چنگیز، فعال و محقق ترکیه‌ای و نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی‌الاصل واشنگتن پست که توسط عوامل عربستان در محل کنسولگری این کشور در شهر استانبول کشته شد، در یک کنفرانس خبری تحت عنوان "500 روز بعد از قتل جمال خاشقجی، رونامه‌نگاری عربستانی" که توسط انجمن خبرنگاران سازمان ملل در ژنو سازماندهی‌ شد صحبت کرد.

چنگیز در این کنفرانس درباره یک گزارش آگنس کالامار، گزارشگر ویژه قتلهای فراقانونی سازمان ملل که "شواهدی معتبر" درباره قتل جمال خاشقجی در 17 ماه قبل ارائه کرد صحبت کرده و با استناد به این گزارش خواستار تحقیقات بیشتر درباره مقامهای عربستانی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور شد.

او خاطر نشان کرد: یافته‌های این گزارش بسیار صریح هستند. باید یک تحقیقات بین‌المللی در این زمینه صورت بگیرد اما نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود و این مساله باعث شده من و دیگران مشروعیت، قانونی بودن و صاحب اختیار بودن سازمان ملل را زیر سوال ببریم.

چنگیز خاطر نشان کرد که هدفش متقاعد کردن اروپا و کشورهای دیگر سازمان ملل برای فشار وارد کردن برای انجام یک تحقیقات بین‌المللی درباره قتل خاشقجی است.

او خاطر نشان کرد، گمان بر این است که کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان پیشتاز "حق فکر کردن و آزادی مطبوعات" مطرح باشند.

وی افزود: اکنون می‌تواند فرصتی طلایی باشد برای آنکه این حقوق را ثابت کنیم. اروپا با دست زدن به چنین کاری مشروعیتش را در جهان اثبات خواهد کرد.

چنگیز همچنین تاکید کرد: قتلی که رخ داده اتفاقی عظیم است و آنهایی که مسئول آن هستند مجازات نشده‌اند.

نامزد جمال خاشقجی گفت: همه اتفاقات این جنایت در پشت درهای بسته رخ دادند و من حکمهای صادر شده برای آن را نمی‌پذیرم و هیچ کس دیگر نیز نمی‌تواند بپذیرد. من همچنان به دنبال عدالت هستم و به این جستجوی خود ادامه خواهم داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها