اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

کاپیتان سابق تیم فوتبال نفت آبادان با اشاره به وقفه ایجاد شده در روند بازیکن‌سازی باشگاه فولاد، گفت: فوتبال خوزستان منبع پدیده و فوتبالیست برای کشور است و کارخانه بازیکن سازی فولاد باید مجدداً فعال شود.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

علی ممبینی به تشریح وضعیت سه تیم لیگ برتری خوزستان، وضعیت فوتبال استان و این که چرا به مربیان خوزستانی برای کار در تیم‌های لیگ برتری استان و خارج از خوزستان فرصت لازم داده نمی‌شود، به صحبت پرداخت که در ادامه متن این مصاحبه را می‌خوانید:

صنعت نفت از زمان حضور سرجیو سیر صعودی داشت

وی در ابتدا در مورد وضعیت تیم فوتبال نفت آبادان در فصل نوزدهم، اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد نتایج نیم‌فصل اول تیم فوتبال نفت آبادان در لیگ نوزدهم صحبت کنیم، باید به هفت هشت بازی پایان فصل این تیم در لیگ هجدهم برگردیم. زمانی که سرجیو، سرمربی نفت بود و این تیم از آن زمان توانست با یک سیر صعودی بسیار خوب، نتایج خوب کسب کند و بعد از آن نیز همین نتایج با آمدن اسکوچیچ ادامه پیدا کرد.

وی بیان کرد: اسکوچیچ نیز مربی کاربلدی است و توانست نتایج خیلی خوب و دور از انتظاری با نفت کسب کند. تیم تا انتهای نیم‌فصل نخست هم تا رده‌های چهارم رده‌بندی پیش رفت اما پس از آن همانطور که همگان می‌دانند اسکوچیچ با مطرح کردن مشکلات مالی، بیماری قلبی، دوری از خانواده و موارد دیگر، تصمیم به رفتن گرفت و قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

اسکوچیچ با لاف بین‌المللی از نفت جدا شد

بازیکن سال‌های پیش صنعت نفت آبادان با بیان این که اسکوچیچ با یک لاف بین‌المللی از نفت جدا شد و رفت، گفت: به نظرم کار اسکوچیچ درست نبود که در آن مقطع زمانی نفت آبادان را رها کرد. البته با توجه به این که او پس از بازی با نفت مسجدسلیمان در رختکن با بازیکنان خداحافظی کرد، مسئولان باشگاه نیز نباید اصرار به ماندن او می‌کردند. زیرا همین باعث شد، صنعت نفت، دو سه هفته را از دست بدهد. باشگاه باید همان موقع با قطع همکاری این مربی موافقت می‌کرد، چرا که آن چند دیدار فرصت خوبی بود تا نفت آبادان بتواند خود را به مدعیان نزدیک‌تر کند.

وی عنوان کرد: هیچ سالی مانند امسال نفتی‌ها نتوانسته بودند به کسب سهمیه آسیایی نزدیک شوند. تیم باید در نیم‌فصل دوم نیز تقویت می‌شد که این کار صورت نگرفت، چرا که زمان مسئولان نفت، به ماندن یا رفتن اسکوچیچ گذشت. تمام این‌ها در روند عدم نتیجه‌گیری نفت تاثیرگذار بود. این نکته را هم باید مدنظر داشت که در شهر آبادان توجه خاصی روی این تیم است و همه مردم آن را دوست دارند و به خاطر همین نیز کار کردن در آبادان سخت است.

در زمان اسکوچیچ، رابطه عاطفی در تیم ایجاد شده بود

ممبینی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با توجه به مشکلات مالی که صنعت نفت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حتی اگر اسکوچیچ هم می‌ماند، این تیم در نیم‌فصل دوم در نتیجه‌گیری به مشکل برمی‌خورد، گفت: نمی‌توان این گونه نظر داد زیرا با وجود اسکوچیچ نیز مشکلات مالی وجود داشت اما نفت نتایج خوبی به دست آورد. بازیکنان با او خیلی خوب هماهنگ شده بودند و همین ارتباط خوب هم باعث شده بود که مشکلات مالی نتواند بر این تیم تاثیر بگذارد. در واقع یک رابطه عاطفی بین اعضای تیم وجود داشت و همین باعث شده بود که اگر نفت در جریان بازی هم از حریف عقب می‌افتاد، بتواند نتیجه را برگرداند و شاهد نمایش خوبی از بازیکنان باشیم.

وی با اشاره به مشکلات مالی که هر ساله سد راه موفقیت باشگاه صنعت نفت می‌شوند، ادامه داد: برایم سوال است که چگونه تیم‌هایی مانند ذوب آهن، سپاهان و خیلی از تیم‌های دولتی به راحتی پول و بودجه‌شان را می‌گیرند و هزینه‌های آنچنانی دارند اما تیم‌هایی مانند نفت آبادان با این همه قدمت، با مشکلات مالی مواجه هستند؟ چرا آبادان نباید یک بار سهمیه آسیایی کسب کند؟ و چرا در حالی که گفته می‌شد قلعه‌نویی نیز از گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ملی است، او به تیم‌ملی نرفت اما اسکوچیچ تحت هر شرایطی که بود و با آوردن بهانه‌ از صنعت نفت آبادان جدا ‌شد و به تیم‌ملی رفت؟

چرا قلعه‌نویی باید در سپاهان می‌ماند ولی اسکوچیچ باید از نفت جدا می‌شد؟

هافبک سابق تیم‌های فوتبال مس کرمان و فجرسپاسی شیراز گفت: متاسفانه نگاه مدیریتی در مورد تیم آبادان نسبت به سپاهان خیلی فرق دارد و با توجه به این که تیم آقای قلعه‌نویی در کورس رقابت بود، او باید در سپاهان می‌ماند اما اسکوچیچ باید جدا می‌شد تا به تیم‌ملی برود. در حالی که در آن مقطع زمانی، تفاوت جایگاه این دو تیم در نیم‌فصل اول با هم خیلی نبود. این نگاه‌ها به فوتبال ایران و فوتبال شهرستان‌ها خیلی ضرر می‌زند. امیدوارم نفت آبادان به روال خوب گذشته برگردد، هر چند کار سختی دارد زیرا نتیجه گرفتن در نیم‌فصل دوم بسیار سخت است.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

از عوامل موفقیت صنعت نفت، ثبات مدیریت است

وی در پاسخ به این سوال که نفت آبادان نسبت به سال‌های گذشته چقدر متحول شده است؟ عنوان کرد: بیشتر مواقع نفت آبادان برای سقوط نکردن می‌جنگید و جایگاه آن به صورتی بود که ترس افتادن داشت اما خدا را شکر در دو سه سال اخیر به ثبات رسیده است و تیم از نظر فوتبالی نیز خیلی خوب کار می‌کند. در سال‌های اخیر نتایج صنعت نفت صعودی بوده و نوع فوتبال آن، تماشاگرپسند و تهاجمی است. شاید یکی از عوامل این موفقیت، ثبات مدیریت باشد. آقای عیسی‌زاده مدیرعامل باشگاه نفت آبادان نشان داده است که با عملکرد خوبش منجر به موفقیت تیم شده است و امیدوارم این نتایج و ثبات مدیریت، تداوم داشته باشد تا نتایج بهتری در ادامه کسب شود.

ممبینی در پاسخ به این سوال که آیا مردم آبادان می‌توانند طی سال‌های آینده به کسب سهمیه آسیایی و حتی قهرمانی در لیگ برتر امیدوار باشند؟ گفت: این مهم به برنامه‌ریزی و درست شدن یک سری زیرساخت‌ها در آبادان نیاز دارد. هنوز باشگاه نفت آبادان برای یک زمین تمرین با مشکل مواجه است و به اعتقاد من این امکانات در حد یک تیم مدعی نیست. امکانات این باشگاه با باشگاه‌های دیگر قابل قیاس نیست و مردم نیز باید چنین شرایطی را متوجه باشند و درک کنند. این باشگاه مانند سپاهان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور نیست اما با پشتکار و ثبات مدیریت و همچنین بهتر مدیریت شدن، امکانات بهتر و حل مشکلات مالی، می‌تواند طی سال‌های آینده به کسب سهمیه هم امیدوار باشد.

امیدوارم اسکوچیچ در تیم‌ملی نتیجه بگیرد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اسکوچیچ می‌تواند در تیم‌ملی نتیجه بگیرد؟ گفت: امیدوارم که در تیم‌ملی نتیجه بگیرد و این مهم، بستگی به دو بازی اول تیم‌ملی در انتخابی جام جهانی دارد، هر چند که این دو دیدار نیز لغو شدند. این دو مسابقه می‌توانست به اسکوچیچ برای جمع و جور کردن تیم‌ملی کمک کند زیرا ما اصلا از فیفادی نمی‌توانیم استفاده کنیم و بازی‌های تدارکاتی آن چنانی هم نداریم.

کارنامه اسکوچیچ و کی‌روش تفاوت بسیاری دارد

بازیکن سابق تیم نفت آبادان افزود: در هر صورت امیدوارم این مربی کروات بتواند پس از کی‌روش، تیم‌ملی را جمع کند و هر چند اسکوچیچ کارنامه‌اش با کی‌روش تفاوت بسیاری دارد و کارنامه آن چنانی ندارد ولی باید از او حمایت کنیم. نمی‌دانم شاید مدیران فدراسیون یکسری معذورات داشته‌اند که این انتخاب را داشته‌اند.

کی‌روش فوتبال ایران را حرفه‌ای کرد

وی عنوان کرد: زمانی که کی‌روش سرمربی تیم‌ملی شد، همه می‌دانند که وضعیت تیم‌ملی به چه صورتی بود. من کاری به شیوه بازی تیم کی‌روش و تفکر او ندارم زیرا هر سرمربی یک سبک بازی دارد ولی کی‌روش واقعا فوتبال ایران را حرفه‌ای کرد؛ او یک مجموعه برای تیم‌ملی ساخت و نوع رفتار و نگاهش به تیم‌ملی نیز باعث شد که انتظار مردم، رفتن به مرحله بعدی جام جهانی باشد، ضمن این که تیم‌ملی در جام جهانی مقابل تیم‌های بزرگ دنیا عملکرد خوبی به نمایش گذاشت. این که گفته می‌شود بعد از کی‌روش باید یک سرمربی بزرگ‌تر برای تیم‌ملی ایران انتخاب می‌شد، صد درصد درست است زیرا وقتی به یک جایگاه بزرگ می‌رسیم، باید بزرگ‌تر شویم تا به یک جایگاه‌های خیلی بهتر هم دست پیدا کنیم. به هر حال امیدوارم اسکوچیچ در تیم‌ملی موفق شود و نفت آبادان سکوی پرتاب او باشد.

ممبینی همچنین در خصوص مشکلات اخیر در فوتبال ایران و اختلاف بر سر اساسنامه فدراسیون، گفت: ما مشکلات اساسنامه‌ای در فدراسیون فوتبال داریم و هنوز هم نتوانسته‌ایم برای فدراسیون، یک رئیس انتخاب کنیم و همچنان به صورت سرپرست اداره می‌شود. در بخش‌های دیگر فدراسیون نیز با همین مشکلات مواجه هستیم. این مشکلات نیز به هیات‌های استانی ربط داده می‌شود و کارهای آن‌ها مختل می‌شود.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

کمتر تیمی در ایران، امکانات باشگاه فولاد را دارد

وی در ادامه نیز در خصوص به ثبات رسیدن تیم فوتبال فولاد خوزستان در لیگ نوزدهم، اظهار کرد: فولاد بِرند فوتبال استان خوزستان است و فکر می‌کنم کمتر تیمی در ایران، امکانات باشگاه فولاد را داشته باشد. این تیم دارای چندین زمین تمرینی و ورزشگاه اختصاصی مدرن و زیبا است و هیچ موقع نیز دغدغه مشکلات مالی را نداشته است. ضمن این که جذب بازیکن برای این باشگاه با توجه به این شاخصه‌ها خیلی راحت‌تر از سایر باشگاه‌های خوزستانی است. امسال هدایت فولاد به جواد نکونام سپرده شد. او یک مربی جوان، دارای انرژی و تشنه موفقیت است. خوب کار می‌کند و تاکنون نتایج خوبی کسب کرده است. البته یکسری ایرادات به مصاحبه‌های مدیرعامل و سرمربی این تیم و نوع نگاه‌شان وجود دارد اما در مجموع، فولاد نسبت به سال‌های قبل پیشرفت کرده و به ثبات خوبی رسیده است و همچنان در مسیر موفقیت پیش می‌رود. امیدوارم این مهم تداوم داشته باشد.

افق و نگاه نکونام، سرمربیگری در تیم‌ملی و استقلال تهران است

این بازیکن سابق فوتبال ایران درباره تاثیر حضور نکونام در به ثبات رسیدن تیم فولاد نیز گفت: او یک مربی جوان است و نگاه خوبی به فوتبال دارد. افق و نگاه نکونام، کار در تیم‌ملی و استقلال تهران است و بنابراین باید در فولاد نتیجه بگیرد و می‌بینید که انرژی می‌گذارد و همین نیز سبب شده است که فولاد به ثبات خوبی برسد. نکونام با مربیان خیلی خوبی کار کرده و در تیم‌های بسیار خوب خارج از کشور بازی کرده است. به اعتقاد من او امسال همراه با فولاد می‌تواند به سهمیه آسیایی برسد، البته به شرطی که همین روند را ادامه دهد. اگر مسئولان باشگاه بتوانند حاشیه‌ها را جمع کنند و مصاحبه‌های خود را کم و کنترل کنند، همین باعث می‌شود که از ایجاد تنش و حاشیه در تیم جلوگیری کنند و این مهم مطمئنا نتیجه‌گیری خوب را هم به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه درخصوص مدیرعامل باشگاه فولاد نیز عنوان کرد: آقای آذری تمام فکر و ذهنش ذوب آهن و صحبت در خصوص اساسنامه فدراسیون است. فولاد از نظر نتایج و ساختار به صورتی است که آذری در تیم بالاتری نسبت به ذوب آهن کار می‌کند. فولاد قهرمان ایران شده و آیا ذوب آهن تاکنون قهرمان شده است و آیا امکانات فولاد را نیز ذوب آهن دارد؟ به اعتقاد من، آذری باید تمام این مسائل را کنار بگذارد، ضمن این که ما نیز نباید بحث بومی و غیربومی را وارد فوتبال کنیم و بگوییم چرا یک مدیر غیربومی فولاد را مدیریت می‌کند زیرا فوتبال حرفه‌ای شده است. در هر صورت فولاد می‌تواند نتایج خیلی بهتر از این کسب کند و امسال به سهمیه آسیایی برسد و ان‌شاءالله در سال‌های آینده برای قهرمانی برنامه‌ریزی کند.

کارخانه بازیکن‌سازی فولاد باید مجددا فعال شود

ممبینی همچنین درباره آکادمی فولاد و بهره‌مندی از آن طی سال‌های اخیر، گفت: کمتر مجموعه‌ای در فوتبال ایران مانند باشگاه فولاد است. به نظر من نوع نگاه باشگاه فولاد در سال‌های قبل نسبت به آکادمی‌شان، بسیار حرفه‌ای‌تر بود اما یک وقفه‌ای در روند بازیکن‌سازی این باشگاه و آکادمی ایجاد شد و مجددا باید این کارخانه فعال شود. فوتبال خوزستان منبع پدیده و فوتبالیست برای کشور است و از این ظرفیت می‌توان بیشتر از این استفاده کرد. البته نوع نگاه در فولاد مثبت است و خدا را شکر نکونام نیز کم کم از این استعدادها استفاده می‌کند و نتیجه آن را هم دیده است. فولاد به آکادمی خود اهمیت داده است و این مهم باید سرلوحه باشگاه‌هایی مثل نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان هم باشد. البته این دو باشگاه با مشکلات زیرساختی و مالی مواجه هستند و شاید به همین دلیل نتواسته‌اند به بحث آکادمی بپردازند. فعال بودن آکادمی‌ها در نتایج تیم‌های اصلی هر باشگاه تاثیرگذار است. همچنین فولاد همیشه در مسابقات تیم‌های پایه کشور، قهرمان بوده و همین مسائل نیز از نظر مالی به نفع باشگاه است زیرا بازیکنان با رقم کمتری به تیم بزرگسالان می‌آیند. به اعتقاد من، آذری باید روی تیم‌های پایه توجه بیشتری داشته باشد زیرا می‌تواند از این مساله برداشت‌های خیلی خوبی داشته باشد.

فولاد نگاه مقطعی به قهرمانی در لیگ برتر داشت

وی درباره این که چرا فولاد خیلی سریع از روزهایی که در لیگ ایران به قهرمانی رسید، فاصله گرفت و بعد نیز خیلی دیر توانست در مسیر خوب گذشته قرار بگیرد؟ خاطر نشان کرد: سپاهانی‌ها یک شعار داشتند آن هم این که "ما سپاهانیم و حالا حالاها قهرمان"؛ یعنی ما اگر الان قهرمان شدیم، می‌خواهیم قهرمان بمانیم و مطمئنا نیز قهرمان ماندن خیلی سخت‌تر از قهرمان شدن است. فولاد وقتی به قهرمانی لیگ برتر رسید، همه چیز برای آن تمام شد و همه اشباع شدند. پس اگر می‌خواهیم حالا حالاها قهرمان بمانیم و برای قهرمانی آسیا نیز تلاش کنیم، باید نگاه‌مان مقطعی نباشد. فولاد، هم زیرساخت رسیدن به این مهم را دارد و هم این که از نظر مالی با مشکل مواجه نیست اما نگاه به آینده اصلا در این باشگاه وجود نداشت و نگاه سطحی و گذرا بود. حتی اگر به روزهای پس از قهرمانی فولاد در لیگ برتر نگاه کنید، می‌بینید که این تیم از هم پاشید و آیا وقتی این تیم قهرمان شد، مسئولان باشگاه برای فصل بعد از آن، اقدام به جذب بازیکن خوب و ملی‌پوش کردند؟ به هر حال این نوع نگاه‌ها باعث می‌شود که یک تیم درجا بزند.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

نفت‌مسجدسلیمان شخصیت یک تیم لیگ برتری را ندارد

کاپیتان سابق تیم فوتبال نفت آبادان در ادامه نیز درباره روند موفقیت نفت مسجدسلیمان در لیگ نوزدهم پس از فصل بدی که در لیگ هجدهم پشت سر گذاشت، گفت: تارتار در نیم‌فصل اول نتایج درخشانی به دست آورد. او یک مجموعه خوب و همدل درست کرد و حاصل آن نیز نتایج بسیار خوب نسبت به امکانات این باشگاه بود. البته نفت به اعتقاد من هنوز شخصیت یک تیم لیگ برتری را ندارد که بتوانیم روی آن حساب کنیم.

تاتار در نیم‌فصل روی نفت تمرکز نداشت

وی افزود: به نظرم برای تارتار نیز مسائلی مانند اسکوچیچ به وجود آمد؛ او در نیم‌فصل قصد داشت به تیم‌های دیگر برود که البته نشد. موارد این چنینی باعث ایجاد حواشی در تیم می‌شوند. تیم‌هایی مانند نفت آبادان و نفت‌مسجدسلیمان که در چند بازی نخست نیم‌فصل دوم موفق نبودند به این دلیل بود که مربیان آن‌ها دیگر قصد ماندن در این تیم‌ها را نداشتند و به همین خاطر از تمرکز لازم برخوردار نبودند و حتی نتوانستند بازیکنان مورد نیاز را جذب کنند زیرا این سرمربیان، فکر و ذهن‌شان روی تیم‌هایشان نبود. در نهایت نیز تارتار مجبور شد بماند و حتی شنیدم برای این ماندن، قرارداد او را هم اضافه کردند. در هر صورت این مسائل مطمئنا به زمین فوتبال کشیده و باعث می‌شود که تمرکز از مجموعه تیم گرفته شود و نتایج ضعیف به دست بیاید.

تارتار نمره قبولی گرفته است

ممبینی گفت: ‌البته به نظرم با توجه به این‌که کادر فنی نفت‌مسجدسلیمان و بازیکنان آن دیدند که تیم از منطقه خطر دور شده است، اشباع شدند. نگاه نفت از ابتدای فصل این بود که امسال سقوط نکند و وقتی این نتایج خوب هم حاصل شد، اعضای تیم اشباع شدند. اگر تارتار بتواند در چند بازی باقیمانده از لیگ، تفکری بهتر از این به تیم القا کند، نفت می‌تواند به نتایج بهتری برسد. اما تاکید می‌کنم با توجه به بضاعت نفت‌مسجدسلیمان تا این‌جا نیز نتایج بسیار خوب بوده و تارتار نمره قبولی گرفته است اما انتظارات از نفت مسجدسلیمان بالا است. خدا را شکر گویا این باشگاه مشکلات مالی‌اش برطرف شده و تا این‌جا نیز توانسته مبلغ قابل توجهی از قرارداد بازیکنان و سرمربی تیم را پرداخت کند.

تفکر تارتار تغییر کند، نفت تک رقمی می‌شود

وی با بیان این‌که مردم مسجدسلیمان لایق این هستند که تیم‌شان بهترین نتیجه را کسب کند، افزود: تارتار باید نوع تفکرش را نسبت به این‌که تیم از آن‌چه که فکر می‌کردیم، بهتر نتیجه گرفته است، تغییر دهد زیرا همچنان می‌تواند بهتر از این هم نتیجه بگیرد. اگر این تیم نتایج خوبی نگیرد، ممکن است در ادامه راه دچار یکسری مشکلات شود. به نظر من امسال نفت مسجدسلمان می‌تواند خود را در میانه‌های جدول نگه دارد و حتی در رتبه تک ‌رقمی به دست آورد، البته به شرطی که تفکر تارتار تغییر کند. در هر صورت اگر این مهم حاصل شود، نفت یک فصل رویایی را پشت سر گذاشته است.

تفکر کی‌روش به ژن فوتبال خوزستان نمی‌خورد

این بازیکن خوزستانی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا فوتبال خوزستان سال‌ها است که نتوانسته بازیکنی را به تیم‌ملی معرفی کند؟ گفت: سبک فوتبال خوزستان تکنیکی و هجومی است و از قدیم‌الایام نیز به این صورت بوده است. اما در هفت هشت سالی که کی‌روش سرمربی تیم‌ملی بود، تفکر او تهاجمی نبود و به دنبال یک سبک دفاعی بود. چیزی که از فوتبال خوزستان و بازیکنان آن دیده نمی‌شود و همین تفکر کی‌روش صد درصد در ملی‌پوش نشدن بازیکنان خوزستانی تاثیرگذار بود. اگر تفکر چیز دیگری بود، حتما از خوزستان هم نفراتی به تیم‌ملی دعوت می‌شدند. پس تفکر کی‌روش به ژن فوتبال خوزستان نمی‌خورد. اکنون نیز امیدوارم با حضور اسکوچیچ در تیم‌ملی و باتوجه به علاقه او به فوتبال هجومی، چند بازیکن خوزستانی به تیم‌ملی راه پیدا کنند. امسال تیم‌های خوزستانی سال خوبی را گذرانده‌اند و حق‌شان است که بازیکنانی از این تیم‌ها به تیم‌ملی دعوت شوند.

مدارس آموزش فوتبال به مدارس تفریحی فوتبال تبدیل شده‌اند

وی همچنین درباره مدارس فوتبال خوزستان و نظر برخی کارشناسان مبنی بر این‌که این مدارس طی سال‌های اخیر کارایی لازم را نداشته‌اند و تنها بحث درآمدزایی مطرح بوده است، عنوان کرد: مدارس فوتبال ما آن بازدهی که باید داشته باشند را ندارند. یک مدرسه فوتبال به جای این‌که مدرسه‌ای برای آموزش فوتبال باشد، تفریحی برای کودکان و حتی به منبع درآمد برای برخی مربیان تبدیل شده است. نوع نگاه غالبی که به مدارس فوتبال وجود دارد، درآمدزایی است و این‌که بتوانند وقتی را برای تفریح کودکان در نظر بگیرند، نه آموزش فوتبال. به نظرم این مدارس، مدارس تفریحی فوتبال هستند. برخی مربیانی که بالای سر کودکان قرار می‌گیرند، رزومه و تجربه لازم را ندارند، در حالی که کار کردن با فوتبالیست‌های پایه خیلی متفاوت است و مربی باید کاملا با روانشناسی کودکان و اینکه چگونه آن‌ها را به فوتبال علاقه‌مند کند، آشنا باشد.

ممبینی افزود: متاسفانه وقتی بحث درآمدزایی مطرح می‌شود، کارایی هم از بین می‌رود. این موضوع در نهایت به آن کودک و به فوتبال ضربه می‌زند. یکی از دلایلی که در گذشته می‌شد، راحت‌تر بازیکن‌سازی کرد، وجود مدارس و آموزشگاه‌ها و همچنین برگزاری مسابقات آموزشگاهی بود. چیزی که مدت‌ها است که دیگر شاهد آن نیستیم و به فوتبال محلات نیز دیگر بهای لازم داده نمی‌شود. اکنون ورزش دانش‌آموزی و محلات خوزستان ضعیف شده و تمام این‌ها در شناخت استعدادها تاثیرگذار بوده است. چند وقت پیش مسابقات لیگ یک را می‌دیدم و به نظرم سطح آن نسبت به گذشته پایین آمده است. در مجموع، فوتبال کنونی نسبت به گذشته خیلی متفاوت شده است و تمام این‌ها به نوع نگاه کلان مدیریتی برمی‌گردد.

اسکوچیچ لاف بین‌المللی زد و رفت/مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

نگاه به مربیان بومی خوب نیست

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا طی سال‌های اخیر به مربیان خوزستان کمتر فرصت کار در تیم‌های لیگ برتری استان و خارج از استان داده شده است؟ گفت: زمانی که استقلال خوزستان قهرمان ایران شد، شرایط برای ماندن ویسی فراهم نشد و پس از او نیز هدایت تیم را به پورموسوی سپردند و دیدید که استقلال در باشگاهای آسیا خوب بازی کرد اما وقتی همین مربی، هدایت فولاد را پذیرفت، آیا به او بها داده شد؟ در حالی که پورموسوی می‌توانست همانند استقلال خوزستان در فولاد هم نتایج خوبی کسب کند ولی حاشیه‌هایی برای او در فولاد ایجاد کردند. در هر صورت نوع نگاه به مربیان بومی خوب نیست و شرایط لازم برای آن‌ها فراهم نمی‌شود. استقلال خوزستان، سه سال به ویسی زمان داد و نتیجه آن را هم که قهرمانی در لیگ برتر بود، دید.

کاپیتان سابق تیم فوتبال نفت آبادان ادامه داد: استفاده از مربیان بومی باعث می‌شود که نگاه به استعدادهای خوزستانی نیز بهتر باشد. به اعتقاد من، مربیان بومی خوزستان، لایق توجه بیشتری هستند اما ترس مدیران از این که مبادا صندلی‌های خود را از دست بدهند، باعث می‌شود که نگاه متفاوتی به استفاده از مربیان بومی داشته باشند. مدیرعامل هر باشگاه اگر یک نیم‌فصل نتیجه نگیرد باید استعفا بدهد و برود و با توجه به این‌که زمان لازم هم به یک مدیرعامل برای نتیجه‌گیری داده نمی‌شود، او نمی‌تواند به هر نحوی روی مربیان بومی سرمایه‌گذاری کند.

مدیران خوزستانی برای استفاده از مربی بومی ترس دارند

وی بیان کرد: به هر حال این‌که چرا به مربیان استان کمتر فرصت کار داده شده است، بستگی به این دارد که چطور بتوانیم از مربیان‌مان حمایت کنیم. وقتی مدیران ما از مربیان بومی حمایت نمی‌کنند و مربیان بومی را قبول نداریم، چگونه انتظار داریم که به آن‌ها در تیم‌های لیگ برتری بیرون از استان تیم داده شود؟ مدیران ما وقتی می‌خواهند از یک مربی بومی استفاده کنند، ترس دارند. اما بعد خیلی راحت به یک مربی جوان غیربومی بها می‌دهند. چرا ما نمی‌توانیم مربیان خوب و جوان تربیت کنیم؟ تمام این‌ها به توجهی که به مربیان جوان می‌شود، برمی‌گردد. وقتی یک بازیکن فوتبال را کنار می‌گذارد، ما چه برنامه‌ای برای آینده‌اش داریم؟ در حالی که خوب می‌دانیم، این بازیکنان تجربه را دارند و مطمئنا با در نظر گرفتن کلاس‌های آموزشی مناسب می‌توانیم آن‌ها را به سطح خوبی در مربیگری برسانیم.

ممبینی با بیان این‌که متاسفانه یکسری افراد در کمیته مربیان هیات فوتبال خوزستان هیچ‌گونه حمایتی از مربیان جوان ندارند، عنوان کرد: یک مربی جوان برای شرکت کردن در یک کلاس مربیگری باید هزار دفعه با مسئول کمیته مربیان هیات تماس بگیرد و طوری با او رفتار می‌شود که فرد دلسرد شود. در حالی‌که مسئول کمیته مربیان باید مشتاق حضور این بازیکنان با تجربه در چنین کلاس‌هایی باشد. حالا چطور می‌شود که با این شرایط از یک مربی جوان حمایت کرد؟ در مجموع مدیران خوزستانی از مربیان جوان استان حمایت نمی‌کنند. اگر هم حمایت می‌کنند باید حمایت‌شان بیشتر باشد. به طور مثال باشگاهی مثل فولاد می‌تواند از چند بازیکن قدیمی خود که با تجربه هستند، حمایت کند و از آن‌ها بخواهد در تمرینات تیم بزرگسالان حضور پیدا کنند و از آن‌ها به عنوان آنالیزور هنگام تمرینات و مسابقات تیم استفاده کند ولی آیا چنین حمایتی صورت می‌گیرد و آیا نظرات این مربیان جوان را می‌خواهند؟ این موضوع تنها شامل باشگاه فولاد نمی‌شود و این انتظار از باشگاه‌های نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان نیز وجود دارد. در هر صورت به خاطر همین رفتار، بازیکنان و مربیان ما برای گرفتن مدرک مربیگری باید به استان‌های دیگر بروند و بعد آیا با این رفتارها انتظار داریم که مربیان ما در تیم‌های لیگ برتری خارج استان مربیگری کنند؟

در استقلال خوزستان باید تفکر لیگ برتری شکل بگیرد

وی همچنین درباره وضعیت تیم فوتبال استقلال خوزستان در لیگ یک نیز گفت: امیر خلیفه‌اصل سال‌های بسیاری در فوتبال خوزستان حضور داشته و دستیار مربیان خیلی خوب بوده است، ضمن این‌که از تجربه لازم برخوردار است و توانسته با حمایت مدیران استقلال خوزستان، اکنون نتایج خوبی کسب کند. نکته قابل توجه این است اگر همین نتایجی که خلیفه‌اصل در چهار هفته اخیر و پس از هفته‌ها ناکامی استقلال خوزستان در لیگ یک به دست آورده را یک مربی غیربومی کسب کرده بود، شاهد بازتاب بیشتری بودیم. به نظرم حمایت از خلیفه‌اصل خیلی کم بوده است. همچنین حمایت مدیران این باشگاه از این مربی جوان جای تقدیر دارد و همین باعث نتیجه‌گیری خوب تیم شده است. اگر همین حمایت وجود داشته باشد، می‌توانیم به این‌که استقلال در فصل آینده مجددا لیگ برتری شود، امیدوار باشیم. البته باید زیرساخت‌های لازم و مسائل مالی فراهم شود و همچنین باید تفکر لیگ برتری در این باشگاه شکل بگیرد و از مربی بومی و جوان خود نیز حمایت کنند.

این بازیکن خوزستانی ادامه داد:‌ پس اگر می‌خواهیم شرایط را برای کار خلیفه‌اصل در استقلال خوزستان و تداوم این روند خوب فراهم کنیم و در واقع به مربی بومی اهمیت دهیم، مدیران این باشگاه باید از همین الان به فکر تمدید قرارداد با خلیفه‌اصل باشند و با او تمدید کنند تا پشتوانه‌ای ایجاد شود و او از الان برای فصل آینده و صعود به لیگ برتر برنامه‌ریزی کند. این نکته را هم باید مدنظر قرار دهیم که تنها نباید به دنبال باخت مربی جوان باشیم و باید به دنبال حمایت از او نیز باشیم.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها