گذار از دوران حسنک کجایی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تغییر ذائقه مخاطبان امروز آموزش و پرورش اظهار کرد: «حالا دیگر نمی‌شود دروس نوستالژیک چون «کلیله و دمنه» و «حسنک کجایی» را دوباره وارد برنامه درسی کرد؛ زیرا کودکی که «تام و جری» ببیند دیگر کلیله و دمنه برایش جذاب نیست. امروز کمپانی‌های بزرگ انیمیشن سازی دنیا برای کودکان تولید محتوا می‌کنند.»

گذار از دوران حسنک کجایی‌ها

به گزارش خبر فوری به نقل از گلونی ، باید این دوران گذار را باور کرد، به‌نفعمان است که الگوهای کودکان‌مان را هوشمندانه انتخاب کنیم برای این کار نیاز به کارهای مطالعاتی بیشتر داریم، نیاز به باورکردن استعدادهای تازه وامتحان روش‌های تدریس نوین. از گردنه هوشمندسازی هم به سلامت عبور نکردیم، واقعیت این است که در تولید این محتوای آموزشی همیشه ضعیف عمل کردیم، به رنگ و لعاب‌های کودکانه باختیم و شعارهایمان را هم درست انتخاب نکردیم. برای تولید این محتوا می‌شود سنت و مدرنتیه را با هم تلفیق کرد، پیام‌های مستتر حسنک کجایی و تصمیم کبری‌ها را از یک راه دیگر به کودکان القا کرد.

واقعیت این‌است که تولید کم ملی در این حوزه‌ها دست خانواده‌ها را بسته نگه‌می‌دارد و سیستم آموزشی هم نمی‌تواند به‌تنهایی جور همه کاستی‌های آموزشی را بکشد. برای تولید محتوا به هماهنگی ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی بیشتری احتیاج داریم. به اینکه شناخت جامعی از دغدغه‌های فرهنگی کودکان داشته باشیم، به فیلترها و رنگ‌هایی که کودکی را در هر فِریم تکرار کند. تولید محتوا باید از شعار زدگی‌های نامتقارن بیرون بیاید. واقعیت این است که نسل جدید ابزار ارتباط با دنیای مدرن را به‌راحتی در اختیار دارد. باید گرته‌برداری‌های فرهنگی را از همه آداب و سنن ملی داشته‌باشیم. برای تولید محتوا در حوزه آموزش باید دغدغه‌نوین و مدرن را هم به آنها اضافه‌کنیم. باید روی ابعاد زندگی مجازی و بسترهای خطرساز آن هم قوی‌تر عمل کنیم. تغییر نظام آموزشی یک اصل در دنیا مدرن است، باید از به‌روز شدن آن نترسیم.

چالش‌های نسل جدید با نسل‌های پیشین متفاوت است. باید هوش اجتماعی آنها را بالا ببریم. به لحاظ جریان آزاد اطلاعات آنها کودکان و نوجوانانمان را در معرض بلوغ زودرس هستند؛ بالا بردن هوش اجتماعی به موازات هوش فردی کمک می‌کند تا در مواجهه با چالش‌های دنیای ارتباطات حداکثر آگاهی را داشته‌باشند. باید محتواسازی در رمینه هوش‌اجتماعی را جدی بگیریم.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها