محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

اول باید اساسنامه به فیفا ارسال و بعد انتخابات برگزار شود

فیفا دلیل خود را «ایرادات اساسنامه» دانسته و خواستار رفع این ایرادات شد. این در حالی است که اساسنامه اصلاح شده فدراسیون فوتبال مردادماه سال‌جاری به مجلس ارسال شد اما بعد از ۷ ماه از ارسال، این اساسنامه تأیید نشده است.

اول باید اساسنامه به فیفا ارسال و بعد انتخابات برگزار شود

محمود اسلامیان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع گفت: «سال گذشته فدراسیون جهانی فوتبال 2 نفر را برای بررسی اساسنامه به ایران فرستاد و در آن زمان مهدی تاج به‌عنوان ریاست فدراسیون و حیدر بهاروند به‌عنوان عضو هیأت رئیسه فدراسیون جلساتی با نمایندگان فیفا برگزار کردند و اساسنامه فدراسیون با حضور نمایندگان فیفا با اصلاحاتی همراه بود. ایرادات اساسنامه در سال‌جاری برطرف شد و مردادماه سال‌جاری برای تأیید به مجلس شورای اسلامی رفت. در مجلس جلساتی برای تصویب آن برگزار شد اما متأسفانه مجلس این اساسنامه را با وجود گذشت 7 ماه هنوز تصویب نکرده است.»

او با اشاره به اینکه فدراسیون فوتبال برای تأیید این اساسنامه پیگیری‌های زیادی داشته، افزود: «نمی دانم چرا اساسنامه در مجلس گیر کرده و مجلسی‌ها آن را تصویب نمی‌کنند. من به شخصه چندین بار از مجلسی‌ها خواهش کردم که این اساسنامه را تأیید و به فدراسیون ارسال کنند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. فیفا می‌گوید ما نماینده فرستادیم و اصلاحات آن را تذکر دادیم، چرا اساسنامه به دست ما نرسیده است؟ آنها تأکید دارند که اول باید اساسنامه به فیفا ارسال شود و در صورت تأیید آن توسط فیفا انتخابات ریاست فدراسیون برگزار شود.»

این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اشکالاتی که به‌دلیل ترجمه اشتباه اساسنامه از زبان فارسی به انگلیسی رخ داده، اظهار داشت: «این موضوع طبیعی است و گاهی اوقات این اشکالات به وجود می‌آید. در حال حاضر تنها موضوع، تصویب اساسنامه توسط مجلس است. امسال سال بسیار سختی برای ماست، از یک طرف با تحریم‌های ظالمانه امریکا مواجه شدیم و در حال حاضر هم هموطنان ما با «کرونا ویروس» مواجه شده‌اند و امیدوارم این سال سخت هر چه زودتر تمام شود.»

اسلامیان ادامه داد: «وقتی اساسنامه در کمیسیون اجتماعی تصویب شده، معنی آن این است که 90 درصد اساسنامه تأیید شده است. با این شرایط قطعاً انتخابات فدراسیون برگزار نمی‌شود. ما همه کارها را برای برگزاری انتخابات انجام دادیم. فیفا دائماً به فدراسیون فوتبال نامه می‌زند و از ما می‌پرسد که چرا اساسنامه تأیید نمی‌شود و ما هیچ پاسخی نداریم که به فیفا بدهیم. وزیر ورزش باید پاسخ بدهد.»

او با اشاره به این موضوع که دوستان وزارت ورزش در تمامی جلسات اساسنامه حضور داشتند و باید پیگیر باشند، گفت: «دولت و شخص ریاست جمهوری حساسیت بالایی نسبت به فوتبال دارد و از آقای حسن روحانی درخواست داریم که پیگیر موضوع باشند. عقب افتادن انتخابات به‌دلیل عدم تأیید اساسنامه به ضرر فوتبال ماست و در حال حاضر مهمتر از انتخاب رئیس فوتبال، تأیید اساسنامه است.»

اسلامیان بیان داشت: «تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال مسأله پیچیده‌ای مثل «کرونا» نیست. من به یکی از بزرگان دولت گفتم که در صورت عدم تأیید اساسنامه، انتخابات ما را عقب می‌اندازند که این اتفاق هم افتاد. فیفا به‌دنبال بهانه است و بدون بهانه ما را اذیت می‌کند وای به‌حال اینکه خودمان بهانه دست فیفا بدهیم. فیفا سازمان بزرگی است و این سازمان قوانینی دارد که وظیفه همه فدراسیون‌ها اطاعت از این قوانین است. سال گذشته فدراسیون فوتبال ایران 5 ستاره شد و متأسفانه بعضی‌ها این موضوع را مسخره کردند و موضوع بی‌اهمیتی دانستند. فدراسیون فوتبال ما توسط فیفا 5 ستاره شد و اینکه 5 ستاره می‌شود کار آسانی نیست و اهمیت بالایی دارد.»

این عضو هیأت رئیسه با اشاره به این موضوع که یکی دیگر از حساسیت‌های فیفا عدم ثبات مدیریتی است، افزود: «فدراسیون فوتبال در 40 سال انقلاب 27 رئیس داشت و فیفا به این نتیجه رسیده که ما ثبات نداریم. این در حالی است که فدراسیون والیبال در طول 20 سال، 2 رئیس فدراسیون داشت (یزدانی خرم و داورزنی) دیدید که این ثبات باعث شد تا والیبال ما از چاه بیرون بیاید. یکی دیگر از ایرادات فیفا دولتی بودن فدراسیون‌ها است، این در حالی است که ما فکر می‌کنیم دولتی بودن فدراسیون‌ها امتیاز مثبتی است در حالی که این موضوع نه تنها امتیاز نیست بلکه کاملاً به ضررمان است.

متأسفانه فکر می‌کنند در صورت خصوصی شدن فدراسیون‌ها قوانین کشور انجام نمی‌شود در صورتی که این فکر کاملاً اشتباه است.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا اساسنامه توسط مجلس تأیید نمی‌شود؟ این گونه پاسخ داد:«90 درصد به‌دلیل دولتی بودن فدراسیون است، چرا نباید فدراسیون فوتبال و سایر فدراسیون‌های کشورمان خصوصی باشند؟ این در حالی است که فدراسیون تمامی کشورها خصوصی است و تنها فدراسیون فوتبال ایران دولتی است. بهتر است که دولت خودش را کنار بکشد و فدراسیون را به بخش خصوصی واگذار کند. نمی‌دانم چرا مسئولان به دنبال دولتی بودن هستند در حالی که غیردولتی بودن فدراسیون به سودشان است.»

اسلامیان با اشاره به این موضوع که زمانی که دنیا این مسیر را می‌رود ما اصرار داریم که مسیر دیگری برویم، گفت: «من از سال 72 وارد فوتبال شدم و در طول این سال‌ها مدیرعاملی باشگاه‌های ذوب آهن، سپاهان و مس کرمان را برعهده داشتم و می‌دانم که فوتبال به چه چیزی نیاز دارد. 70 درصد از درآمد تیم‌ها از حق پخش است. تا روزی که این موضوع برطرف نشود و خصوصی‌سازی نشود همین گونه خواهد بود. مقدمات خصوصی‌سازی این است که موضوع حق پخش حل شود.» این عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ادامه داد: «البته راه دیگری هم وجود دارد و آن راه این است که هرکدام از تیم‌های فوتبال را به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی واگذار کنیم. همان کاری که ذوب آهن و سپاهان انجام دادند و هم‌اکنون این تیم‌ها مشکلات مالی ندارند.»

منبع: ایران

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها