افشاگری اینترسپت از اقدام گروه فشار وابسته به ترامپ علیه ایران؛

راهبرد نام ببر رسوا کن؛ استراتژی دارویی آمریکا علیه ایران!

به‌رغم بحران گسترده‌ی سلامت عمومی ناشی از کروناویروس، یک گروه فشار ضدایرانی دارای روابط نزدیک با دولت ترامپ، شرکت‌های داروسازی مهم را وادار می‌کند تا

راهبرد نام ببر رسوا کن؛ استراتژی دارویی آمریکا علیه ایران!

به‌رغم بحران گسترده‌ی سلامت عمومی ناشی از کروناویروس، یک گروه فشار ضدایرانی دارای روابط نزدیک با دولت ترامپ، شرکت‌های داروسازی مهم را وادار می‌کند تا "به تجارتشان با ایران پایان بدهند" و در این مسیر بر شرکت‌هایی تمرکز کرده‌ است که برای تجارت با ایران دارای مجوزهای ویژه و اغلب تحت "معافیت‌های بشردوستانه" هستند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، الی کالیفتون در گزارشی در وب سایت اینترسپت به کارشکنی ترامپ و تیم او با عنوان مقابله با ایران هسته ای، برای جلوگیری از ورود دارو به ایران پرداخته و می نویسد:

تایلر کولینز، مشاور حقوقی و کارشناس قوانین تحریم‌ها در موسسه فراری اند اسوشیتز ( Ferrari & Associates) با اشاره بر این‌که "تحریم‌های آمریکا تاثیر بلندمدتی بر توانایی ایران در واردات آزادانه‌ِ‌ِی تدارکات پزشکی گذاشته است" به نقش "گروه‌های خارجی" در این زمینه اشاره کرد که در پی تقویت وزنه‌ی رسیدگی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و ارائه اطلاعات درباره شرکت‌هایی هستند که با ایران تجارت می‌کنند. "همراستا با تحریم‌ها، این گروه‌ها در پی وارد کردن آسیب به اعتبار و شهرت شرکت‌هایی هستند که در تجارت قانونی و حقوقی با ایران، از جمله تجارت بشردوستانه، قرار دارند."
تجارت پزشکی و بشردوستانه از تحریم‌های ایران معاف است اما شرکت‌ها باید پیش از انجام این گونه تعاملات با ایران ابتدا درخواست صدور مجوز به وزارت خزانه‌داری آمریکا را بدهند و سپس به تجارت بپردازند. اما گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای (UANI) به دنبال از میان برداشتن این تجارت است. "تلاش‌های آنها بی‌ تاًًثیر نیست. همچنین فقط شرکت‌های پرسود و موفق به ایران دارو نمی‌فروشند، بنابراین عملیات‌هایی که این گروه‌ها در راستای خدشه واردکردن به شهرت و اعتبار شرکت‌های داروسازی تحت عنوان "راهبرد نام‌ ببر-رسوا کن" انجام می‌دهند، تاثیر چشمگیری بر تحلیل هزینه و سود مرتبط با تجارت با ایران دارد."

جاشوا سیلبربرگ، سخنگوی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، از پاسخ به پرسش‌های اینترسپت در زمینه تلاش‌های این گروه برای رسوا و بی‌اعتبار کردن شرکت‌هایی که با ایران تجارت پزشکی انجام می‌دهند، سر باز زد.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای می‌گوید این گروه بدون تلاش برای تنبیه مردم ایران می‌خواهد رژیم تهران را متقاعد کند که از تلاش‌ها برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دست بردارد (در حالی که جامعه اطلاعاتی آمریکا باور ندارد که ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای باشد). با این حال، تلاش‌های این گروه فراتر از تحریم‌ها رفته و به اعمال فشار علیه شرکت‌هایی رسیده است که با ایران تجارت قانونی دارند و این تجارت اغلب تحت معافیت‌های بشردوستانه وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام می‌شود و شامل تجارت تدارکات پزشکی است که به ایران در مقابله با بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اتحاد علیه ایران هسته‌ای یک "رجیستری کسب و کار ایران" راه اندازی کرده است که یک پایگاه داده‌های آنلاین از شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که به باور این گروه با ایران تجارت دارند- یک راهبرد "نام ببر- رسوا کن" برای افزایش انزوای اقتصادی ایران. این کارزار فشار، شرکت‌های پزشکی متعددی را هدف قرار داده که برای تجارت با ایران، مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا را دارند. دقیقا 9 شرکت داروسازی، بیوتکنولوژی و کالاهای پزشکی که همگی مجوز ویژه دارند در فهرست رجیستری تجاری این گروه قرار دارند.

گزارش‌های فراوان حاکی از آن است که کانال‌های قانونی تجارت بشردوستانه از ارائه جریان کافی از داروها و سایر کالاهای بشردوستانه بازمانده‌اند.

تلاش‌های گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به ویژه در سایه پیوندهای نزدیک این گروه با دولت ترامپ؛ دشمنان منطقه‌ای ایران از جمله عربستان، امارات و اسرائیل؛ و بزرگترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه یعنی شلدون و میریام آدلسون اهمیت می‌یابد.بولتون پیش و پس از همکاری با دولت ترامپ، به عنوان مشاور ارشد با این گروه همکاری داشته است. دولت ترامپ به جز بولتون، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش را دو بار به کنفرانس سالانه گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای فرستاده و او در این نشست‌ها از راهبرد "فشار حداکثری" دولت ترامپ و همکاری اروپایی‌ها با تروریسم ایران برای مخاطبان این گروه که دیپلمات‌های ارشد و مقامات اطلاعاتی کشورهای خلیج فارس و اسرائیل را شامل می‌شدند، سخن گفته است.

میهمانان ویژه نشست اخیر این گروه شامل ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در آلمان که اکنون منصوب ترامپ برای سرپرستی اطلاعات ملی آمریکا است، به همراه شرکای خاورمیانه‌ای تندروی ترامپ از جمله دیپلمات‌های ارشد پادشاهی‌های خلیج فارس و اسرائیل بود. توماس کاپلان، میلیاردر و بنیانگذار ارشد اتحاد علیه ایران هسته‌ای- سرمایه‌گذاری که شرکت‌هایش از "ناآرامی‌های سیاسی" در خاورمیانه، سود بسیاری می‌برند- هم در میان شرکت‌کنندگان نشست اخیر حضور داشت.

سرانجام این‌که، حمایت مالی شلدون و میرایم آدلسون از اتحاد علیه ایران هسته‌ای باعث می‌شود تا ایده‌های افراطی و جنگ‌طلبانه این حامیان مالی حزب جمهوریخواه علیه ایران به اجرا درآید. شلدون آدلسون در 2013 میلادی در دانشگاه یشیوا گفت که اوباما باید حمله هسته‌ای علیه ایران انجام دهد و تهران را تهدید کند که در صورت پایان ندادن به برنامه هسته‌ای، ایران از روی زمین "محو" خواهد شد. آدلسون‌ها بزرگترین حامیان مالی ترامپ در انتخابات 2016 و بزرگترین حامیان مالی حزب جمهوریخواه در 2018 میلادی بودند. پیش بینی می‌شود که آنها برای پیروزی ترامپ و حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال 2020 حداقل یک صد میلیون دلار هزینه کنند.
تایلر کولینز می‌گوید گرچه فشار مالی شدید دولت ترامپ علیه ایران با شیوع کروناویروس همراه و همزمان شده است، اما تلاش‌ها برای ایجاد ممانعت از تجارت مطمئن تدارکات پزشکی و بشردوستانه با ایران از دولت‌های پیشین آمریکا آغاز شده بود. "گرچه این مشکلات در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شد، اما ریشه‌های آنها یک دهه پیش و زمانی شکل گرفت که دولت‌های قبلی فشار تحریمی شدیدی را علیه بخش مالی ایران اعمال کردند."

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ج
    0

    کسانی که در این دوران سخت سعی میکنند با شرافت زندگی کنند خدا رو دوست دارن و خدای عزیز هم اونها رو دوست داره پس تا زمانی که خدا با ماست از هیچ چیز باکی نیست بالاخره روزهای خوب از راه می رسند به امید خدای بزرگ و بلند مرتبه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها