کدخدایی: از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد

عباس علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مهمان این هفته برنامه «دستخط» در پاسخ به این سوال که این دو دوره آمدن رئیس جمهورهای سابق به عرصه انتخابات بود. خودتان پیش بینی می‌کردید که بیایند؟ گفت: پیش‌بینی که می‌شد. زمزمه‌ها‌یی که در رسانه‌ها و شایعاتی که وجود داشت، با شدت و ضعف، ولی این پیش‌بینی می‌شد.

کدخدایی: از طریق دکتر الهام به احمدی‌نژاد پیغام دادیم که انصراف دهد

اوهمچنین در پاسخ به این سوال که آیا تلاش شد همانند آقای‌ها‌شمی، احمدی نژاد هم انصراف دهد؟ گفت: انصراف را بله؛ چون در جایی کسی را دیدم که صحبتی کرده بود و خلاف واقعیت بود، من هم درصدد پاسخ نیستم اما این دوره زمانی که به نتیجه رسیدیم قبل از این که اسامی را به وزارت کشور اعلام کنیم به برخی از آقایان قرار شد اطلاع دهیم از جمله ایشان که اگر می‌خواهند انصراف دهند. اصلا اصراری نیست.

کدخدایی افزود: من به آقای دکتر الهام اطلاع دادم و گفتم چنین وضعیتی هست و ممکن است تا ساعات آینده نتایج را اعلام کنیم و نظر به ایشان مثبت نبود و می‌توانید اعلام کنید و ما می‌توانیم همانند بقیه در لیست انصرافی‌ها‌ قرار دهیم. ایشان تردید داشتند و گفتند بعید است قبول کنند و دیگر پاسخی تا ساعتی که ما قرار بود اعلام کنیم، نیامد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که در زمان انتخابات چیزی از مرحوم آیت‌الله‌ها‌شمی بیرون آمده بود که دلیل ردصلاحیت من حضور وزیر اطلاعات وقت در جلسه شورای نگهبان بود که همان زمان هم رد کردید، گفت: بله، چند بار به این پاسخ دادم. اصلا این طور نبود. ما در همه ادوار از دستگاه‌ها‌ی اطلاعاتی سوال می‌کنیم. گاهی کارشناسان می‌آیند و گاهی وزیر می‌آید. من یک‌بار برای این که خیال آقایان راحت شود گفتم که اصلا قبل از اینکه وزیر بیاید نظر شورای نگهبان شکل گرفته بود و وزیر اطلاعات وقت هم که آمد، اطلاعات کلی پیرامون مسائل پیرامونی و حوزه بین الملل ارائه کرد و اصلا ورود جزئی در این زمینه نداشت ولی تصمیم شورا از قبل اتخاذ شده بود.

او در پاسخ به این سوال که از آیت الله جنتی مطلبی منتشر شده مبنی برآنکه آقای دکتر کدخدائی اصلا اهل سفارش و سفارش پذیرفتن نیست. در انتخابات هم خیلی‌ها‌ دنبال سفارش گرفتن و سفارش کردن هستند، یکی از دلایل هم شاید همین بود که مجلس نهم به شما رای نداد. آیا اینطور بوده است، گفت:همین دوره هم به همین صورت بود. واقعیت این است که یک وظیفه قانونی برعهده ماست. اگر در پرونده‌ای موضوعی مطرح باشد و فردی صلاحیت نداشته باشد، این با سفارش افراد حل نمی‌شود. ممکن است گزارش خلافی داده باشند و آن مبنای کار ما قرار گیرد، یک فردی می‌آید توضیح می‌دهد که گزارش خلاف بوده است.

وی افزود: می‌خواهم عرض کنم اگر اقدامی انجام می‌دهیم بر اساس تکالیف قانون و مستندات است و بنابراین اصولا سفارش پذیری مفهومی ندارد که بگویید در شورای نگهبان من سفارش می‌گیرم و کسی دیگر سفارش نمی‌گیرد. در این جهت هم حرف همه را می‌شنویم که تا جایی که امکان‌پذیر باشد خطای خودمان کمتر شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها