پرونده پرحاشیه روابط ایران و عربستان/ شیشه عمر سلمان کوچک در دستان ترامپ

ایران و عربستان سال ۹۸ تا مرز درگیری نظامی پیش رفتند اما ترجیح دادند قدرت دفاعی یکدیگر را نیازمایند. هرچند روابط آنها در سال ۹۹ تحت تاثیر بحران کروناست اما تحولات آمریکا بر آن بی تاثیر نیست.

پرونده پرحاشیه روابط ایران و عربستان/ شیشه عمر سلمان کوچک در دستان ترامپ

به گزارش خبر فوری ، روابط ایران و عربستان سعودی در یک سال اخیر فراز و نشیب بسیاری داشت. این دو کشور در سال 1398 تا آستانه جنگ و صلح پایدار پیش رفتند اما در نهایت به نقطه اول باز گشتند.

با افزایش تحریم‌های نفتی آمریکا، ایران تهدید کرد که تنگه هرمز را می‌بندد و مانع عبور و مرور کشتی‌های نفتی می‌شود. همین تهدیدها کافی بود تا بهای نفت عربستان در بازار بورس سقوط کند. عربستانی‌ها وحشت زده از این اتفاق بودند که مدتی بعد موشکهای انصار الله یمن به منطقه نفتی آرامکو حمله کرد. این حملات آسیب بسیاری به نفت عربستان وارد ساخت.

با اینکه ایران دخالت خود در حادثه عین الاسد تکذیب کرد اما سعودی‌ها ایران را مقصر این اتفاق دانستند. این اتفاق و سقوط پهباد آمریکا توسط نیروهای سپاه باعث شد که عربستانی‌ها بیش از پیش خود را در معرکه خلیج فارس تنها بدانند. بی‌میلی ترامپ به دخالت در امور خاورمیانه و خروج نیروهایش از سوریه باعث شد عربستان بیش از پیش نسبت به متحد دیرین خود دلسرد شده و سیاست خود در مورد ایران را تغییر دهد( اینجا بخوانید) دقیقا بعد از این اتفاقات بود که پیامهای صلح از جانب سعودی‌ها روانه ایران گردید.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل گفت که عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد. المعلمی همچنین خواهان تعامل سازنده با ایران شد. ترس از جنگ با ایران مهمترین علت این اقدام بود( اینجا بخوانید).

از طرف دیگر، عربستان در باتلاق یمن نیز گرفتار شد. اختلافات شدید اماراتی‌ها با موتلفین عربستانی و اختلاف نظر شخص بن زاید با بن سلمان باعث شد که این دو کشور بیش از پیش از یکدیگر دور شوند. حالا عربستان بعد از قطر یک یار دیگر خود یعنی امارات را هم از دست داده بود.

اماراتی‌ها دست صلح به طرف ایران دراز کردند( اینجا بخوانید) و این امر باعث شد عربستانی‌ها نیز دست بجنبانند و حتی در اوج درگیری‌ها مانند اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی سکوت پیشه کنند.

اقدام دیگر که موجب تضعیف عربستان و عقب نشینی اش در نیمه دوم سال 98 شد، اختلاف داخلی در دل خاندان آل سعود بود. خالد بن سلمان برادر محمد بن سلمان در اوج اختلافات عربستان و امارات طرف اماراتی‌ها را گرفت( اینجا بخوانید). این اقدام او باعث ایجاد اختلافاتی در داخل عربستان شد و همین امر هم باعث شد که بن سلمان از مواضع خود عقب نشینی کند.

این عقب نشینی به حدی بود که محمد بن سلمان در یکی از مصاحبه‌هایش با یک شبکه آمریکایی از سایر کشورها خواست که به نوعی اختلاف ایران و عربستان را حل کنند. ولیعهد عربستان در مصاحبه اش با شبکه CBS گفت که عربستان ترجیح می‌دهد مشکل ایران را از طریق راه‌حل دیپلماتیک حل کند، چراکه جنگ باعث نابودی اقتصاد نفتی منطقه می‌شود( اینجا بخوانید).

بن‌سلمان در سال ۹۹ نگاهش به واشنگتن دوخته شده تا نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را به نظاره بنشیند. با توجه به اختلاف تهران و ریاض از یکسو و رقابت نفتی ریاض و مسکو از سوی دیگر، اگر ترامپ برنده انتخابات نباشد، پرونده بن‌سلمان نیز بسته خواهد شد، مگر آنکه ولیعهد جوان پیش از آن به‌جای پدر بر تخت سلطنت بنشیند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • کاظم
    0

    عین الاسد ؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ذ
      0

      یعنی چه مثلا چی شد چکار کردن با موشک پرانب

  • بدبخت کارگر
    0

    داداش یه زمانی یکی میگفت دنیا بدون نفت ایران نمیتونه دووم بیاره...یادت میاد؟؟اینم از نفت ایران...حالا میگین منطقه بدون ایران نا امن میشه...در این موردم امریکا در حال برنامه ریزی برای ریشه کن کردن عوامل نفوذی جمهوری اسلامی هست..منجمله مذاکره با طالبان و حمله ی قریب الوقوع به کتائب و ...بزرگواران عزیزان .تا وقتی اساس این حکومت درست نشه ما همش توی پیچ های تاریخی خواهیم بود و اونقدر توی این پیچ ها پیچ میخوریم که دژمن خودش دلش بحالمون بسوزه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما ها مشکل اساسی این حکومت اسلامی هستید ،با وجود شما ها دشمن پرو میشه،ترسوها..

    • آریا
      0

      دوست عزیز اینقدر ب خود تحقیری رسیدی که خودتو بدبخت میدونی اینقدر پایه بعضیه شبکه ها نشستی غرورتو له کردن درمورد اینکه چرا نفت ایرانو نمیخرند بدلیل سیاست اقای مستر روحانی بوده اگه دوسال پیش ایران نفت و قطع میکرد دلار ۱۰۰ دلارم میشد بخاطر اینکه نفت هرکشور پالایشگاش فرق داره مثلا نفت عراق با نفت ایران فرق داره تو این یه سال ترامپ به کشورایوخریدار نفت فرصت داد تا پالایشگاهارو تغییر بدن و مستر روحانی ام خوشحال که امریکا داره معافیت به ما میده اگ همون موقع قطع میشد آمریکا ب غلط کردن میوفتاد

  • مرام
    0

    آمریکا با اون همه دبدبه و کب کبه هیچ غلطی نکرد عربستان که هیچ سگی نیست با همین پایگاههای بسیج تنها تو یک روز تصرف خواهد شد

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      نه بابا ما غلط های ترامپ را دیدیم که چه بر سر اقتصاد مردم آورده مگه نه اینکه قماش شماها میگفتین اگه نفت ایران قطع بشه نفت صد دلاری میشه پس چی شد عربستان نتونست غلطی بکنه با وجود قطع نفت ایران نفت به زیر بیست دلار رسید چرا واقعیات رو قبول نمی کنید سر رو از زیر برف در بیاری دست از مغلطه بر دارید

  • محسن
    0

    تنها راه جلوگیری از جنگ قوی شدن درهمه زمینه هاست حتی کرونا

  • پیمان قادری
    0

    ایران هر چقدر در مقابل حقوق قانونی خود (در همه مسائل )پافشاری کند و تن به خواسته ها و فشارهای کشورهای قدرتمند ندهد قطعا پیروز میدان خواهد بود و اگر مثل شوروی سابق بخاطر لغو تحریم ها به زورگویان امتیاز دهد و قمار بازی کند قطعا همه چیز را خواهند باخت و چیزی جز وعده های پوچ نصیبشان نخواهد شد ما ملت امام حسین هستیم و باید برای پایندگی پرچم ایران و اسلام از کربلا درس مقاومت گرفته و به هر قلدری اجازه سلطه گری بر کشورمان را ندهیم همه کشور ها تاریخ هشت ساله جنگ ایران و عراق را دیده و خوانده اند و بخوبی فهمیدن توانایی جنگ را با ایران ندارند پس راه فشار حداکثری را پیش گرفتند در این میان وحدت و اتحاد ما ایرانی ها میتونه محاسبات ابر قدرت هارو نقش برآب کنه و قطعا کشورهاییپیروز همچون عربستان و متحدانش ذلیلانه دست دوستی به ایران دراز خواهند کرد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها