بازار شب عید «کرونا» می‌گیرد؟

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به شرایط اقتصاد در دوران شیوع بیماری کرونا، گفت: کسبه نگران بازار شب عید نباشند؛ یکی دو هفته دیگر فضای خرید و فروش تغییر می‌کند.

بازار شب عید «کرونا» می‌گیرد؟

یحیی آل‌اسحاق درباره شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: کرونا یک بحث بهداشتی و سلامت دارد و یک بحث اقتصادی دارد. موضوع دیگر این است که از حادثه‌ای که اتفاق افتاده، استکبار و دشمنان از آن استفاده سیاسی می‌کنند.

وی با بیان این‌که این مساله را در حوزه‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد، افزود: به‌هرصورت بیماری کرونا یک حادثه غیرمترقبه است و ۳۷ کشور را در برگرفته و تنها مختص ما نیست.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که حادثه‌ای که اتفاق افتاده، باید با دقت و تدبیر در همه حوزه‌ها مدیریت کنیم، تصریح کرد: در حوزه سیاسی باید مراقب باشیم که دشمن از موضوع کرونا سوءاستفاده نکند. ما شاهد هستیم که دشمنان با ابزارهایی که در اختیار دارد و با رسانه‌ها و فضای مجازی، در یک بخش در داخل کشور در حال بزرگ‌نمایی موضوع هستند و جنگ روانی به راه انداخته‌اند و می‌خواهند التهاب در کشور ایجاد کنند.

آل‌اسحاق ادامه داد: در حوزه خارجی نیز به دنبال این هستند که واردات، صادرات، سفرها و رفت‌وآمدهای ما را تحت‌تاثیر قرار دهند؛ به نحوی که نه کسی برود و نه کسی بیاد و نه کالایی صادر شود و نه کالایی وارد شود. به عبارتی، به دنبال این هستند که تعاملات ما را برهم زنند؛ با استناد به خطری که وجود دارد.

رکود عمیق‌تر می‌شود؟

وی متذکر شد: در کل اگر واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیریم، کرونا روی اقتصاد اثرگذار است. به‌هرحال وقتی که امکان نقل‌وانتقال ویروس در رفت‌وآمدها وجود دارد، خود ما هم جلوی مسافران را می‌گیریم. در رابطه با عراق باید بگویم که ما ۳ میلیون نفر به عراق مسافر می‌فرستیم و ۳ میلیون نفر هم از عراق به ایران می‌آیند؛ یعنی ۶ میلیون نفر. بر این اساس، حجم عظیمی از گردشگر بین ایران و عراق وجود دارد.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: با توجه به این‌که ویروس کرونا به عراق هم رفته و هم در ایران وجود دارد، هم عراقی‌ها باید مراقبت کنند و هم ما باید مراقبت کنیم. اگر بتوانیم شیوع ویروس را کنترل کنیم و از نظر بهداشتی بتوانیم مسافران را کنترل کنیم، امکان رفت‌وآمد وجود دارد؛ وگرنه اتوماتیک‌وار گردشگری محدود می‌شود.

آل‌اسحاق گفت: در حوزه روابط داخلی، یک‌سری از تعاملات برهم خورده است. برای مثال، قم قرنطینه عمومی شده و اداره‌ها ۳ ساعت بیشتر کار نمی‌کنند و مدارس را تعطیل کردند. به این ترتیب، اتوماتیک‌وار مردم در اجتماعات کمتر می‌روند و خرید و فروش کمتر می‌شود. در شهرهای دیگر هم این‌گونه است. از سوی دیگر، وزیر بهداشت می‌گوید سفر نروید تا نقل‌وانتقال‌ها ایجاد مساله نکند.

وی افزود: همه این‌ها باعث می‌شود که رکود اقتصادی را عمیق‌تر کند. از سوی دیگر، اگر شیوع بیماری شدت پیدا کند، امکان دارد کارخانه‌ها و تولید را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

چگونه کمترین هزینه اقتصادی را بدهیم؟

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: سوال این است که چگونه می‌توانیم در شرایط بحرانی کنونی، کمترین هزینه را بدهیم و اقتصاد را مدیریت کنیم؟ لازمه این کار روحیه است؛ چه در حوزه پزشکی و چه در حوزه اقتصادی.

آل‌اسحاق عنوان کرد: اگر در شرایط بحرانی مردم و مسوولان وا دهند که در جا مردن نتیجه آن است. برعکس، باید روحیه را تقویت کرد. این نه اولین حادثه‌ای است که ما دیده‌ایم و نه آخرین حادثه خواهد بود. همین امسال حوادث مختلف همچون سیل، زلزله و تحریم را شاهد بودیم. هیچ دلیلی ندارد که بیش از اندازه میدان دهیم و به دشمنان پالس دهیم که از شرایط سوءاستفاده کنند.

وی متذکر شد: نکته دوم، عزم ملی است؛ یعنی همه دست به دست هم دهیم تا به کمک یکدیگر از این شرایط عبور کنیم. برای مثال، وزیر بهداشت می‌گوید به سفر نروید. اگر مردم گوش ندهند، دور از انصاف است. اگر رفت و آمد وجود داشته باشد، نظام مدیریت بهداشت کشور برهم می‌خورد.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: نگرانی‌ای که وزارت بهداشت از تعطیلی مدارس دارد، این است که مردم به سفر می‌روند. این دور از انصاف و دور از مراعات منافع ملی و حیاتی کشور است که مردم در این فضا به سفر بروند.

کسبه نگران نباشند

آل‌اسحاق با تاکید بر این‌که ما باید اراده واحد داشته باشیم تا فضا مدیریت شود، گفت: نکته سوم این است که به دلیل این‌که شب عید است، کسبه‌های جزء نگران این هستند که تمام سود شب عید خود را از دست بدهند. من معتقدم که این گروه نباید نگران باشند، زیرا بیماری یکی دو هفته دیگر کنترل می‌شود؛ چه از نظر پزشکی و چه از نظر جوی که الان ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که اف‌ای‌تی‌اف و انتخابات مجلس به این شرایط اضافه شده است، افزود: همه این‌ها جو عمومی را در حوزه اقتصاد تحت‌تاثیر قرار داده است. به‌هرحال انتخابات تمام شد و وضعیت اقتصاد پس از ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف هم به آرامش می‌رسد. فقط می‌ماند فضای شیوع بیماری کرونا.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: در کل کسبه نگران خرید و فروش شب عید خود نباشند، چون بازار عید این‌گونه است که حتما متقاضی دارد. یکی دو هفته دیگر فضای خرید و فروش تغییر می‌کند و کسبه نگران نباشند.

آل‌اسحاق متذکر شد: البته در این میان گروهی وجود دارند که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند و این موضوع مایه شرم‌ساری است که در این گیر و دار برای مثال، ماسک یا وسایل بهداشتی را احتکار کنیم. با این گروه باید قاطعانه برخورد کرد و جای هیچ‌گونه مماشاتی وجود ندارد.

کنترل بحران نیاز به مدیریت ویژه دارد

وی عنوان کرد: در جمع‌بندی‌ای که می‌توانم داشته باشم، باید بگویم که بیماری کرونا به طور حتم در حوزه اقتصاد اثرگذار است و نیز در حوزه تهدیدهای خارجی نقش دارد، بنابراین نظام مدیریت ویژه نیاز است.

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: خوشبختانه نظام پزشکی توانسته بیماری کرونا را مدیریت کند و ما سی و هفتمین کشوری بودیم که این بیماری وارد کشورمان شد. از سوی دیگر، خروجی‌های بیمارستان‌ها دارد بیشتر می‌شود. این‌ها نشان می‌دهد که نظام بهداشتی کشور توانسته این ویروس را کنترل و مهار کند.

آل‌اسحاق با بیان این‌که این شرایط در حوزه اقتصاد و افت کسب‌وکار در بازار داخل قابل جبران است، گفت: در بازار صادراتی نیز به طور عمده چند بازار مشخص مثل عراق وجود دارد. من رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق هستم که در همین فضا، داریم وضعیت را مدیریت می‌کنیم. بازارهای کشورهای همسایه نیز به همین ترتیب است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط موقت است و به محض این‌که فضای بهداشتی و روانی بخوابد، به طور قطع تجارت و اقتصاد روی غلتک می‌افتد؛ به خصوص این‌که تحرکات شب عید، جبران مافات می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها