۱۰ شهری که قصد دارند تردد خودروها را ممنوع کنند

افزایش تعداد خودروها در شهرهای بزرگ باعث ایجاد مشکلاتی شده که یکی از آنها آلودگی هواست. شهرهای بوگوتا، لندن، بوستون، برلین، مادرید، نیویورک، مکزیکوسیتی، پاریس و اسلو قصد دارند تردد خودروها در شهر را ممنوع کنند.

۱۰ شهری که قصد دارند تردد خودروها را ممنوع کنند

شهرهای مهم دنیا با مسائلی مشابه دست به گریبان‌اند. تراکم جمعیت بالا، آلودگی صوتی و سروصدا و همچنین ترافیک از جمله مشکلات کلانشهرهای دنیاست. شهرهایی که خودروهای زیادی در آنجا تردد می‌کنند به خاطر هیاهوی دائمی خسته‌کننده و ناامن به نظر می‌رسند. در نتیجه بسیاری از شهرها جنبش «روز بدون خودرو» را به این امید آغاز کردند که دوچرخه‌سواران و عابران پیاده بتوانند از رفت‌وآمد در شهر لذت ببرند.

کارشناسان معتقدند هرچه تعداد خودرو کمتر باشد کیفیت هوا و امنیت شهر برای کسانی که پیاده یا با اسکیت به سطح شهر می‌روند بیشتر خواهد بود. شهرهایی که قصد دارند تردد خودرو را ممنوع کنند عبارت‌اند از:

1- بوگوتا، کلمبیا

کلمبیا در سال‌های اخیر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. امروزه این کشور دارای هاستل‌ها، مسافرخانه‌ها و امثال آنهاست. بوگوتا، پایتخت کلمبیا، از سال 1974 روزهای یکشنبه را بدون خودرو معین کرده است. 120 کیلومتر از شهر بوگوتا به خاطر تشویق مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بسته شده. این شهر در طول سال روزهای بدون خودرو را جشن می‌گیرد.

2- لندن، انگلیس

شهر پر زرق و برق لندن مقصد بسیاری از گردشگران، دانشجویان و تاجران دنیاست. لندن هم مانند بسیاری از شهرهای اروپایی دیگر از آلودگی هوا رنج می‌برد. این شهر در سال 2019، مثل نیویورک و پاریس، روزی بدون خودرو را تعیین کرده است. شهردار لندن از مردم می‌خواهد به این شهر با وجود همه وسایل حمل‌ونقلی که دارد جور دیگری نگاه کنند. این شهر محدودیت‌های ترافیکی‌ای نیز برای خودروها قائل شده است.

3- بوستون، آمریکا

بوستون به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش مشکل ترافیکی پیچیده‌تری نسبت به سایر شهرها دارد. مسئولان این شهر پیشنهادهایی برای کاهش ترافیک و تشویق مردم به استفاده نکردن از خودرو ارائه داده‌اند. «بوستون 2030» طرحی است که هدف آن کمتر کردن تعداد خودروها و تقلیل آنها به نصف است. وسایل نقلیه عمومی زیادی در بوستون برای مردم فراهم شده و شهروندان می‌توانند با مترو، اتوبوس، دوچرخه و حتی اسکوتر به مقصد خود برسند.

4- برلین، آلمان

برلین شهری خلاق و یکی از شهرهای متنوع اروپاست. شاید به همین دلیل است که مسئولان این شهر می‌خواهند تا سال 2030 برلین را به شهر بدون خودرو تبدیل کنند. شهر برلین با بستن خیابان‌های شلوغ و پرترافیک و ممنوع کردن تردد خودروهای گازوئیلی قبل از 2015 در منطقه‌های خاص سعی در کاهش ترافیک این شهر دارد. هدف نهایی بدون خودرو کردن تمام شهر است. مردم می‌توانند با مترو، تراموا، دوچرخه، اسکوتر و دوچرخه موتوری (moped) در برلین تردد کنند.

5- مادرید، اسپانیا

مادرید شهر عاشقانه‌هاست و جمعیت عابرپیاده و ماشین‌سوار آن زیاد است. این شهر طرحی را به نام «مادرید مرکزی» اجرا می‌کند که عبور و مرور خودروها به مرکز شهر را کنترل می‌کند. فقط خودروهایی که اجازه پارکینگ دارند می‌توانند به این محدوده وارد شوند. همچنین این شهر تردد خودروهایی را که قبل از سال 2000 تولید شده‌اند و خودروهای گازوئیلی قبل از 2016 را ممنوع کرده است. مادرید از آغاز سال 2020 عبور این‌گونه خودروها را به طور کلی در شهر ممنوع کرد.

6- نیویورک، آمریکا

کلانشهر شلوغ نیویورک در سال 2019 دو منطقه بزرگ منهتن را به خاطر ترافیک بست. این کار به خاطر چهارمین سال روز بدون خودرو یعنی 27 آوریل که روز زمین نیز نام گرفته انجام شد. این منع تردد همیشگی نیست، اما تصور اینکه بعضی از مناطق این شهر خالی از تاکسی، اوبر و خودروهای شخصی شود بسیار سخت است. این حرکتی بود تا مردم حتی برای یک روز بتوانند نیویورک را بدون خودرو ببینند. علاوه بر این، شهر نیویورک محدوده‌های ترافیکی‌ای در سنترال پارک (یکی از شاخص‌ترین پارک‌های این شهر) اعمال کرده است.

7- مکزیکوسیتی، مکزیک

مکزیکوسیتی یک روز در هفته را روز بدون خودرو معرفی کرده است. مسئولان این شهر به خاطر آلودگی زیاد هوا دوچرخه‌هایی را برای گردشگران و شهروندان فراهم کرده‌اند تا مردم بتوانند از گردش در شهر لذت ببرند. این شهر هر یکشنبه یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌هایش را می‌بندد و دوچرخه‌ها می‌توانند به راحتی به مناطق تاریخی شهر بروند.

البته مکزیکوسیتی به هدف خود، یعنی کاهش 15 درصدی آلودگی هوا، نرسیده، اما کماکان به تقویت حمل‌و‌نقل عمومی، یادآوری روزهای بدون خودرو و منع تردد خودروهای گازوئیلی تا سال 2025 ادامه می‌دهد.

8- پاریس، فرانسه

چه چیزی زیباتر از پاریس در فصل بهار است؟ شاید هوای پاکی که قولش را داده بودند زیباتر باشد. این کلانشهر تاریخی در طول سال مملو از گردشگر است. پاریس نیز مانند شهرهای بزرگ دیگر تاثیرات افزایش ترافیک را احساس می‌کند. این شهر سال‌هاست که قوانینی را برای تردد خودروها وضع کرده است.خودروهایی که قبل از سال 1997 تولید شده‌اند از اول سال 2016 از رده خارج شدند. این قانون در سال 2020 سختگیرانه‌تر می‌شود و خودروهایی که قبل از 2010 ساخته شده‌اند ممنوعیت تردد دارند. اخیراً هر یکشنبه اول ماه را روز بدون خودرو اعلام می‌کنند.

9- اسلو، نروژ

این شهر پر از خیابان‌های پهن، رستوران‌های دنج و فضاهای سبز است و در مسیر کاهش ترافیک گام برمی‌دارد. مسئولان اسلو دست به اقدامات زیادی زدند تا این شهر آلودگی کمتری داشته باشد. تغییرات زیادی در آغاز سال 2019 در خیابان‌های این شهر رخ داد؛ حذف فضاهای پارکینگی، ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه، گسترش پیاده‌روها و ساخت پارک‌‌های کوچک از جمله اقدامات شهرداری این شهر بود. همچنین وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، تراموا و اسکوترهای برقی نیز برای شهروندان فراهم شده است.

10- ونیز، ایتالیا

ونیز به کانال‌های آبی‌، قایق‌سواری‌های عاشقانه و از همه مهم‌تر خالی از خودرو بودنش معروف است. این شهر به خاطر زیرساخت‌هایی که دارد اجازه عبور هیچ خودرویی را به داخل شهر نمی‌دهد. هم شهروندان و هم گردشگران باید فقط پیاده یا با قایق در شهر تردد کنند. عبور هر گونه ماشین در ونیز ممنوع است. ما به سادگی در این شهر می‌توانیم تأثیرات استفاده نکردن از خودرو را ببینیم.

منبع: اعتمادآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها