آیا کرونا قابلیت‌های تبدیل شدن به یک بیماری عالم‌گیر را دارد؟

کارشناسان بهداشت می گویند که ممکن است ویروس کرونا که از ووهان چین منشاء گرفته و تا کنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است، تبدیل به یک بیماری عالم گیر با سیطره ای خطرناک شود. اما عالم گیر از واژه هایی است که برای بسیاری از مردم مترادف با مفهوم وحشت و سرشار از سوء تفاهم است.

آیا کرونا قابلیت‌های تبدیل شدن به یک بیماری عالم‌گیر را دارد؟

آنتونی فاوسی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالت متحده می گوید: "در ذهن بسیاری از افراد، کلمه "عالم گیر" دقیقاً هم مفهوم با شیوع آنفلوآنزا در سال 1918 است که منجر به کشته شدن ده ها میلیون نفر شد اما در تعریف علمی، یک بیماری عالم گیر نیاز به آن مقیاس کشتار ندارد."

فاوسی معتقد است در واقعیت، این اصطلاحی کاملاً تعریف شده است که برخی از مردم مفهومش را اغراق شده و بسیار بزرگ تر از ابعاد واقعی درک می کنند. پس شاید برایتان سوال باشد واقعا بیماری عالم گیر چیست؟ بر اساس تعبیری که فاوسی ارائه می دهد؛ بیماری عالم گیر شیوع جهانی یک بیماری جدی جدید است که انتقالی پایدار در سراسر جهان دارد و به عبارتی نقاطی متعدد از جهان را درگیر می کند.

تعریف فاوسی بی شباهت به تعریف سازمان بهداشت جهانی نیست که می گوید: "عالم گیری یعنی شیوع یک بیماری جدید در سراسر جهان است." اما بدون تعارف بگوییم که واقعاً هیچ تعریف دقیقی برای میزان جدی بودن یک بیماری وجود ندارد و نگاهی به آمارها نشان می دهد که در عالم گیری های قبلی نرخ مرگ و میرها بسیار متفاوت است.

به گفته ویلیام شافنر، متخصص بیماریهای عفونی در دانشگاه وندربیلت شیوع یک بیماری در سراسر جهان ممکن است آن قدر که به نظر می رسد غیر معمول نباشد. وی به یو اس ای تودی گفت: "پیشرفت های فناوری، شناسایی و ردیابی بیماری های جدید را آسان تر كرده است. هیچ بعید نیست که اتفاقاتی مشابه در سالهای گذشته نیز رخ داده باشد و چون ما در آن زمان دانش لازم برای تشخیص را نداشتیم متوجه عمق و ابعاد بیماری نشده باشیم."

یک سوال رایج دیگر این است که آیا بیماری عالم گیر متفاوت از اپیدمی است؟ پاسخ مثبت است .در حالی که یک بیماری اپیدمیک بیماری مشخصی را در منطقه ای معین توصیف می کند، یک بیماری عالم گیر دارای تأثیر جهانی است. فاوسی معتقد است در حال حاضر کرونا قابلیت های تبدیل شدن به یک بیماری عالمگیر را داراست. از یک سو ویروس جدید کرونا در چین وجود دارد. و از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا در حال تجربه اپیدمی بیماری آنفلوآنزا است.

با همه این ها و علی رغم شیوع کرونا در چندین کشور، Covid-19 هنوز یک بیماری عالم گیر محسوب نمی شود. فاوسی می گوید: "دلایل مختلفی برای عالم گیر نشدن کرونا وجود دارد. یکی از نکات مهم این است که گسترش ویروس در سایر کشورها(خارج از چین) تازه است و مدت زمان زیادی از مشاهده بیماری در دیگر کشورها نگذشته است. افزون بر این، از آنجا که بسیاری از موارد خارج از چین مربوط به مسافرت از مبداء چین است، هنوز تأثیر جهانی ویروس در نظر گرفته نشده است.

با این حال شافنر معتقد است ویروس کرونا پتانسیل شیوع در سراسر جهان را دارد. برخی از پزشکان و محققان تهدید کرونا را مشابه با تهدید آنفلوآنزای H1N1 در سال 2009 می بینند که تبدیل به یک بیماری عالمگیر شد. این بیماری بیش از 12000 نفر را در ایالات متحده به کام مرگ کشاند و بیش از 60 میلیون آمریکایی را در یک سال بیمار کرد. اما اکنون، این ویروس به عنوان ویروس فصلی در کره زمین زندگی می کند و همچنان قربانی می گیرد.

شافنر و فاوسی معتقدند بلاتکلیفی ها درباره کرونا خیلی زود از بین می رود و متوجه خواهیم شد موقعیت‌مان در برابر کرونا دقیقا تا چه حد جدی است. شافنر پیشنهاد می کند به جای نگرانی بهتر است خود را برای نبرد با کرونا آموزش دهید.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها