محمود صادقی: عوامل پیدا و پنهان خارجی بر تصمیمات مجلس اثرگذارند/ لابی‌ها بر استیضاح‌ وزرا تاثیرگذارند

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، با استقبال از نقد مجلس دهم گفت: نقد به شرطی که منصفانه باشد مفید است و معتقدم مجلس دهم را هم باید از لحاظ مصوبات و خروجی‌ای که داشته با ادوار گذشته مقایسه کرد.

محمود صادقی: عوامل پیدا و پنهان خارجی بر تصمیمات مجلس اثرگذارند/ لابی‌ها بر استیضاح‌ وزرا تاثیرگذارند

با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر مجلس دهم، برخی منتقدان کمر به تخریب مجلس دهم بسته‌اند و این مجلس را از جمله ضعیف‌ترین مجالس گذشته دانسته‌اند. در حالی که مصوبات و خروجی مجلس دهم این ادعا را رد می‌کند. علی لاریجانی که ریاست 12ساله مجالس هشتم، نهم و دهم را بر عهده داشته نیز با تکذیب این ادعا، در نطق پیش از دستور خود به دفاع از عملکرد مجلس دهم پرداخته است.

برخی نمایندگان دیگر از جمله علی مطهری و قاسم احمدی لاشکی که تجربه مجالس گذشته را داشته‌اند هم گواهی می‌دهند که مجلس دهم عملکرد مناسب‌تری نسبت به مجالس گذشته دارد. در این باره محمود صادقی، نماینده مردم تهران ، در خانه ملت هم گرچه انتقاد را در صورت منصفانه بودن خوب و مثبت می‌داند، اما معتقد است عوامل گوناگونی بر خروجی مجلس اثرگذارند و نمی‌توان خروجی مجلس را بدون در نظر گرفتن تاثیر عوامل خارجی بر مجلس ارزیابی کرد.

انتقاد به قوای‌ سه‌گانه وارد است و مجلس هم عاری از این نقدها نیست

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در پاسخ این سوال که «برخی منتقدان به تخریب عملکرد مجلس دهم روی آورده‌اند» گفت: نفس انتقاد ایراد ندارد و باید وجود داشته باشد. انتقاد به همه قوای‌ سه‌گانه وارد است و مجلس هم عاری از این نقدها نیست.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: نقد اگر از روی غرض‌ورزی و به منظور تخریب نباشد خوب است. به نظر من ضرورت دارد که ادوار مختلف مجلس از نظر مصوبات و خروجی‌شان به طور علمی با یکدیگر مقایسه شوند. من از این کار استقبال می‌کنم. مجلس دهم هم به عنوان یکی از ادوار مجلس از این قاعده مستثنی نیست.

صادقی درباره عملکرد مجلس دهم گفت: مجلس دهم را نه خیلی ایده‌آل و نه خیلی ضعیف می‌دانم، حتی اگر باید با ادوار گذشته مقایسه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: یکی از انتقاداتی که درباره مجلس دهم مطرح می‌شود این است که نظارت جدی‌ای بر عملکرد دولت نداشته است. البته رئیس مجلس در این باره گزارش عملکردی داد و آمار سوال‌ها، تحقیق‌وتفحص‌ و استیضاح‌ها را ارائه کرد که می‌توان آن‌ را با ادوار مختلف مقایسه کرد.

منتقدان مجلس بدانند هیچ‌یک از اجزای نظام جدا از سایر بخش‌ها نیست

رئیس‌ فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم ادامه داد: البته بخش اعظمی از مصوبات مجلس لوایحی بوده‌اند که دولت به مجلس داده و در تعامل با یکدیگر کارهای خوبی انجام شده است. هرچند قطعاً نقاط ضعفی هم دارد؛ اما کسانی که مجلس دهم را تخریب می‌کنند باید بدانند هیچ‌یک از اجزای نظام را نباید جدا از سایر بخش‌ها بدانند. مثلاً دولت لایحه می‌دهد، مجلس بررسی می‌کند و مصوبات و خروجی مجلس متاثر از نظر شورای نگهبان است.

صادقی همچنین تاکید کرد: البته در بحث نظارتی مجلس مثل سوال و استیضاح وزرا، سوای نقدی که به مجلس وارد است، در موارد مهم از بیرون مداخله‌هایی می‌شود و لابی عناصر پیدا و پنهان از بیرون در این موارد تاثیرگذار است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در پایان گفت: نمونه اخیر این دخالت‌ها در استیضاح یکی از وزرا اتفاق افتاد. یکی از دوستانی که برای استیضاح فلان وزیر پیش‌قدم بود امضاکنندگان را قسم داد که امضایشان را پس نگیرند، ولی وقتی به کمیسیون مربوطه ارجاع شد، نمایندگان امضایشان را به واسطه همین لابی‌ها پس گرفتند. بنابراین باید دید چه عواملی مانع اجرای نقش نظارتی مجلس می‌شوند، بعد از مجلس انتقاد کرد.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها