رییس‌جمهور آمریکا:

عوامل اطلاعاتی‌مان را در افغانستان خواهیم داشت

رییس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: در دیدارش با نخست وزیر هند با وی درباره‌ طرح صلح برنامه‌ریزی‌ شده کشورش با طالبان افغانستان صحبت کرده و هند نیز گفته که دوست دارد اجرای این طرح را ببیند.

عوامل اطلاعاتی‌مان را در افغانستان خواهیم داشت

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: آتش‌بس مقطعی در افغانستان میان طالبان و نیروهای نظامی ارتش آمریکا و افغانستان به رغم برخی حملات شبه نظامیان همچنان برقرار بوده و آمریکا به حملاتش علیه مواضع داعش ادامه می‌دهد.

اخیرا طالبان، آمریکا و نیروهای امنیتی افغانستان متعهد به اجرای یک آتش‌بس مقطعی تحت عنوان طرح کاهش خشونت یک هفته‌ای شدند. این دومین طرح آتش‌بسی است که از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون بین طرف‌های درگیر در این کشور اجرا می‌شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بعد از مذاکرات‌اش با نارندرا مودی نخست وزیر هند در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌های امنیتی هند درباره این طرح پیشنهادی گفت: من امروز با نارندرا مودی صحبت کردم و فکر می‌کنم هندی‌ها خیلی زیاد دوست دارند اجرای این طرح را ببینند و ما بسیار به اجرایش نزدیک هستیم.

با وجود آنکه انتظار می‌رود طالبان یکسری تعهدات امنتیتی مختلف به آمریکا را قبول کند اما هندی‌ها از بابت ارتباطات این گروه با تشکیلات امنیتی پاکستان نگران هستند.

با این حال رییس جمهور آمریکا لحنی خوش‌بینانه در پیش گرفته و گفت: ما اکنون دو روز را در افغانستان داشته‌ایم یا حداقل من حدس می‌زنم حداقل خشونت را داشته‌ایم و خواهیم دید چه اتفاقاتی می‌افتد، اما مردم می‌خواهند شاهد آن باشند.

او ادامه داد: آمریکا بسیار سخت تلاش می‌کند تا سطح سربازانش در افغانستان را کاهش داده و به ۸۶۰۰ نفر برساند و از آنجا به بعد ما تصمیم خواهیم گرفت که نتیجه نهایی چه چیزی باشد.

وی ادامه داد: ما واقعا نه به عنوان یک نیروی نظامی بلکه به عنوان یک نیروی پلیس خدمت می‌کنیم در حالی که ما یک نیروی پلیس نیستیم و آنها (افغان‌ها) باید خودشان پلیس کشورشان باشند.

رییس جمهور آمریکا با اشاره به این‌که آمریکا حتی بعد از خروج نظامیان‌اش از افغانستان یک نیروی کوچک را در این کشور حفظ خواهد کرد، گفت: ما همواره عوامل اطلاعاتی را خواهیم داشت و آنها در آنجا کارهای دیگری خواهند داشت اما به صورت عمده ما تمایل داریم که عوامل‌مان را به خانه برگردانیم. ما قرار است این منطقه را که کانون مشکلات است تحت نظر داریم.

دونالد ترامپ بر این ادعایش تاکید کرد که اگر می‌خواست میلیون‌ها نفر را بکشد به آسانی می‌توانست در جنگ افغانستان پیروز شود اما او نخواسته که این کار را انجام دهد.

ترامپ گفت بنابراین بگذارید ببینید که چه اتفاقاتی می‌افتد و تا به حال که وضعیت خوب بوده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها