کارشناس مسائل اروپا اعلام کرد:

نشست کمیسیون برجام زمانی برای بازخواست تروئیکای اروپایی

کارشناس مسائل اروپا گفت: نشست کمیسیون مشترک، موعد بازخواست تروئیکای اروپایی است نه اعلام مواضع تکراری از سوی آنها.

نشست کمیسیون برجام زمانی برای بازخواست تروئیکای اروپایی

حنیف غفاری تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل اروپا درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: واقعیت امر این است که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران هیچ یک از جلسات این کمیسیون٬ نشست عادی محسوب نمی‌شود و این اولین نکته ای است که باید در تحلیل این موضوع در نظر گرفت.

او ادامه داد: طرف‌های باقی مانده در برجام یعنی اعضای ۱+۴ و ایران تلاش دارند تا مواضع رسمی خود را اعلام کرده همچنین درمورد راهکار‌ها و چارچوب‌هایی مذاکره کنند که تضمین کننده توافق هسته‌ای باشد.

کارشناس مسائل اروپا عنوان کرد: اما نکته‌ای وجود دارد که اشاره کردید و آن اینکه این نشست اولین نشست پس از راه اندازی مکانیسم ماشه است. بااین حال نباید فراموش کنیم که تجربه نشان داده میان انچه که اروپاییان در نشست مشترک برجام اظهار می‌منند و رویکرد عملی آن‌ها در قبال برجام کاملا تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

غفاری افزود: اروپایی‌ها در نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند که مکانیزم ماشه را فعال نمی‌کنند اما در یک معامله سیاسی ـ اقتصادی با آمریکا توافق کردند که واشنگن روی خودرور‌های اروپایی تعرفه ۲۵ درصدی وضع نکند و در مقابل اروپا طی معامله پنهانی و پشت پرده با کاخ سفید مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کند.

او ادامه داد: تجربه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان نشان می دهد که به هیچ عنوان نمی توان روی مواضع سه کشور اروپایی در نشست کمسیون برجام حساب کرد چرا که رویکرد آنها با اقدام عملی که مشاهده می شود کاملا متفاوت است. علاوه براین تصمیم نهایی برای اروپایی ها در این نشست گرفته نمی‌شود بلکه در مناسبات پنهانی با ایالات متحده آمریکا و در قالب دیپلماسی پنهان اروپا با واشنگتن در قبال برجام برنامه ریزی ها انجام می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها