آنفلوآنزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد!

در دی ماه سال 56 آنفولانزایی در تهران همه گیر شد و مدیران مدارس اجازه یافتند تا با صلاحدید و تشخیص بهداری آموزشگاه‌ها در صورت مشاهده شیوع بیماری‌های واگیردار آموزشگاه را تعطیل کنند.

آنفلوآنزایی که سال ۵۶ در تهران همه‌گیر شد!

امروز [پنج‌شنبه ۱۵ دی ۵۶] گفته شد بر طبق مقررات موجود جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مسئولان مدارس می‌توانند با صلاحدید و تشخیص بهداری آموزشگاه‌ها در صورت مشاهده شیوع بیماری‌های واگیردار آموزشگاه را تعطیل کنند.

نیمه دی ماه ۱۳۵۶ بیماری آنفلوآنزا گریبان پایتخت‌نشینان را گرفت و مدارس را به تعطیلی کشانید، ماجرا تا آن‌جا جدی شد که اخبارش تا چند روز در صفحه نخست روزنامه‌ها جا خوش کرد، روزنامه اطلاعات نخستین گزارش در این رابطه را روز پنجشنبه ۱۵ دی ۵۶ منتشر کرد. این گزارش بدین شرح بود:

به علت بروز آنفلوآنزا و شیوع بیماری در میان دانش‌آموزان مدارس کلاس‌های چند مدرسه تهران از جمله مدرسه دخترانه «خوارزمی»، «آذر» و «دکتر هشترودی» از دیروز [چهارشنبه ۱۴ دی ۵۶] تعطیل شد.

در مدرسه دخترانه «هشترودی» طی چند روز گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان به علت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا از رفتن به مدرسه خودداری کردند.

امروز [پنج‌شنبه ۱۵ دی ۵۶] گفته شد بر طبق مقررات موجود جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مسئولان مدارس می‌توانند با صلاحدید و تشخیص بهداری آموزشگاه‌ها در صورت مشاهده شیوع بیماری‌های واگیردار آموزشگاه را تعطیل کنند.

دیروز [چهارشنبه ۱۴ دی ۵۶] چند تن از پزشکان بهداری آموزشگاه‌ها از مدرسه «خوارزمی» و چند مدرسه دیگر که به علت بروز آنفلوآنزا در میان دانش‌آموزان به صورت نیمه‌تعطیل درآمده بود بازدید کردند.

مدیر یکی از مدارس به خبرنگار ما گفت، چون امروز اغلب شاگردان به مدرسه نیامده بودند و در هر کلاس بیش از ۵ تا ۱۰ نفر حاضر نبودند، مدرسه عملاً به صورت تعطیل درآمده است.

در یکی از مدارس معروف و معتبر تهران که در حدود چهار هزار [!] نفر دانش‌آموز دارد، امروز [پنج‌شنبه ۱۵ دی ۵۶] ۶۰۰ [!] نفر غایب بودند که ۱۳۰ نفر از این عده در کلاس‌های سوم راهنمایی تحصیل می‌کردند. یک مقام مطلع در این دبیرستان اظهار داشت: «بعضی از کلاس‌های ۵۱ نفری ما امروز بیش از ۱۸ دانش‌آموز نداشت و دیروز ما مجبور شدیم با تلفن به بیش از ۱۰۰ خانواده اطلاع دهیم که برای برگرداندن فرزندان بیمار خود به خانه به دبیرستان بیایند.»

۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان آنفلوآنزا دارند

به علت دگرگونی هوا آنفلوآنزا و سرماخوردگی در تهران و شهرستان‌ها شایع شده است.

پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از ویتامین و مرکبات استفاده شود. چند تن از پزشکان در مورد بیماری آنفلوآنزا گفتند: «این بیماری بعضی وقت‌ها به صورت اپیدمی جهانی و بعضی وقت‌ها به صورت اپیدمی محلی بروز می‌کند و علایم آن تب، سرفه و سردرد به اضافه کوفتگی و خستگی و ضعف شدید است. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند با استراحت و خوردن مایعات و استفاده از ترکیبات ضد تب با نظر پزشک ظرف چند روز بهبود خواهند یافت.»

دکتر بیژن ابراهیمی، پزشک داخلی یکی از درمانگاه‌های تهران، گفت: «حدود ۸۰ درصد از بیمارانی که در روز‌های اخیر به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند دچار گریپ و سرماخوردگی بوده‌اند.»

دکتر فریدون منوچهری، پزشک بیمارستان مسعودی، در این مورد گفت: «در حدود ۶۰ درصد از کودکانی که در روز‌های اخیر به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند دچار سرماخوردگی آنفلوآنزا بوده‌اند و در حدود ۱۵ درصد از این کودکان که حال عمومی خوبی نداشتند در بیمارستان بستری شدند.»

دکتر عبدالحسین حسینیان، پزشک درمانگاه پلی‌تکنیک بیمارستان پهلوی، گفت: «۸۰ درصد از بیمارانی که به این درمانگاه مراجعه کرده‌اند مبتلا به بیماری آنفلوآنزا بوده‌اند. وی توصیه کرد بیماران حتما استراحت کامل داشته باشند و خود را از سرما دور نگهدارند. خواباندن این بیماران در بیمارستان به خاطر این‌که بیماران دیگر نیز مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهند شد صلاح نیست.»

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها