موفق‌ترین و معروف‌ترین خدمات پس از فروش در کره زمین / چرا جنس فروخته‌شده پس گرفته می‌شود؟

امکان پس‌دادن کالا، تأثیری مثبت بر جذب مشتری و افزایش احتمال خرید مشتریان از فروشگاه‌ها دارد.

موفق‌ترین و معروف‌ترین خدمات پس از فروش در کره زمین / چرا جنس فروخته‌شده پس گرفته می‌شود؟

در بیشتر نقاط جهان، خدمات پس از فروش، کلیدی‌ترین ابزار برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری مشتری به برند یا شرکتی خاص است. در دانش روز بازاریابی و جذب مشتری، پژوهش‌های فراوانی در حوزه خدمات‌رسانی به مشتریان پس از فروش کالا یا خدمات انجام شده‌ و سیاست بازپس‌گیری کالای فروخته شده، به محل رقابت بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به‌ویژه در آمریکا تبدیل شده ‌است. گفته می‌شود امکان پس‌دادن کالا، تأثیری مثبت بر جذب مشتری و افزایش احتمال خرید مشتریان از فروشگاه‌ها دارد. پژوهش‌های شرکت تروشیپ نشان می‌دهد بیش از 60درصد از مشتریان، پیش از اقدام به خرید کالا از فروشگاهی سیاست‌های بازپس‌گیری آن را بررسی می‌کنند و براساس نوع این خدمات فروشگاه را انتخاب می‌کنند؛ از این‌رو اتخاذ راهکاری برای جذب و حفظ مشتری بزرگ‌ترین اولویت فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان به شمار می‌رود. بررسی‌های مؤسسه مارکت واچ نشان می‌دهد تا سال 2017 مصرف‌کنندگان سالانه 642.6میلیارد دلار کالا را به فروشگاه‌ها پس داده‌اند.

در میان تمامی کشورها، آمریکا بهشت خدمات پس از فروش است. سالانه 8 تا 10درصد از خرید‌های فروشگاهی و 25 تا 40درصد از خرید‌های آنلاین در آمریکا پس داده می‌شوند. تقریباً هر کالای خریداری شده‌ای را در این کشور می‌توان در مدت زمانی مشخص که معمولا کمتر از 2هفته نیست (سیاست‌ فروشگاه‌ها متفاوت از یکدیگرند)، به فروشگاه پس داد و کل پول پرداختی را با روی خوش و بدون شنیدن طعنه و کنایه دریافت کرد. کالاهای مصرفی مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و حتی خودرو هم شامل این سیاست می‌شوند. درحال حاضر برترین سیاست‌های این شکل از خدمات پس از فروش به چند ده شرکت‌ بزرگ آمریکایی و بین‌المللی تعلق دارد.

بست بای: این شرکت خرده‌فروش آمریکایی معمولا مهلتی پانزده‌روزه را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد تا کالای خریداری‌شده را پس دهند.

اپل: این شرکت معمولا 14روز به مشتریان خود فرصت پس‌دادن یا تعویض می‌دهد که این مهلت در دوران تعطیلات کریسمس به یک‌ماه می‌رسد.

آمازون: این شرکت در هر فصل و ماهی به مشتریان یک‌ماه فرصت می‌دهد تا کالاهای خریداری‌شده را به هر دلیلی پس دهند.

آیکیا: مشتریان این شرکت در هر نقطه‌ای از جهان 365روز فرصت دارند کالای خریداری شده خود را به فروشگاه بازگردانده و کل پول خود را پس‌ بگیرند، تنها باید رسید خرید را حتما به همراه داشته باشند.

سامسونگ: شرکت کره‌ای سامسونگ علاوه بر دادن مهلت پانزده‌روزه از زمان خرید برای پس‌گرفتن کالا، هزینه پست پس‌فرستادن کالاهایی که به‌صورت آنلاین خریداری شده‌اند را نیز به‌عهده می‌گیرد.

سورس: فروشگاه کانادایی سورس (The Source) نیز 30روز مهلت برای بازگرداندن کالاهای خریداری شده در اختیار مشتریانش قرار داده ‌است.

کلاب موناکو: این فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک کانادایی تا 60روز کل پول خرید را در ازای گرفتن کالای خریداری‌شده و رسید خرید، به خریدار پس می‌دهد.

منبع: همشهری

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها