پاسخ به 15 پرسش حیاتی در مورد کرونا/ از خطرناک ترین سن ابتلا تا درصد تاثیر ماسک بر محافظت در برابر ویروس

بسیاری از مبتلایان به بیماری کووید 19 با دو روش حمایتی و نگهدارنده رو به بهبودی می روند. بیشتر قربانیان کرونا بالای 60 سال سن دارند. درگیر بیماری هایی مانند دیابت پنهان، بیماری های عفونی، ریوی و قلبی عروقی بوده اند.

پاسخ به 15 پرسش حیاتی در مورد کرونا/ از خطرناک ترین سن ابتلا تا درصد تاثیر ماسک بر محافظت در برابر ویروس

سوال ها و نگرانی های بی شماری در باره بیماری کرونا در اذهان عمومی مطرح است. در این گزارش سعی شده است با استفاده از نظر متخصصان و پزشکان به بسیاری از سوال ها درباره این ویروس و بیماری پاسخ داده شود.

آیا این برای نخستین بار است که کرونا به شکل اپیدمی فعال درآمده است ؟
پیش از این هم کرونا ویروس ها مسبب شیوع و ایجاد اپیدمی فعال شده اند.بیماری های سارس و مرس که از آن با عنوان ویروس خاورمیانه یا ویروس خلیج نام برده می شد منشائی از کرونا ویروس ها داشتند.

و یژگی ها و علائم این بیماری ویروسی چیست؟

کووید 19 یک بیماری ویروسی است. ویروس ها بسیار کوچک تر از باکتری ها هستند. آنتی بیوتیک ها روی آن ها تاثیری ندارد .ویروس ها توان بزرگ تر شدن ندارند اما با رفتن به سلول میزبان به سرعت تکثیر می شوند. تنها دارویی که روی ویروس ها تاثیر دارد واکسن آن ویروس است که مانند پادزهر در بدن عمل می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی و بیمه شدن نسبی آن در برابر آن ویروس می شود.کرونا یا کووید شماره 19 از خفاش به انسان منتقل شده است. شیوع این بیماری از مرکز فروش غذاهای دریایی و برخی حیوانات وحشی در مرکز ووهان چین آغاز شده است. در مراحل نخست به نظر می رسید که این بیماری تنها از حیوان به انسان منتقل می شود و تنها افرادی که به این بازار رفت و آمد داشتند مورد قرنطینه قرار گرفتند اما بعد از شیوع گسترده مشخص شد این بیماری به ساده ترین شکل ممکن از انسان به انسان نیز منتقل می شود .علائم این بیماری در سه روز اول مانند سرماخوردگی است .تب خفیف ،سرفه ،عطسه، گلودرد ،سردرد ، تهوع ، سرگیجه و نفس تنگی و در مواردی بدن درد از علائم فعال شدن این بیماری در بدن هستند.

مبتلایان در چه شرایطی قربانی این بیماری می شوند؟

بسیاری از مبتلایان به بیماری کووید 19 با دو روش حمایتی و نگهدارنده رو به بهبودی می روند. بیشتر قربانیان کرونا بالای 60 سال سن دارند. درگیر بیماری هایی مانند دیابت پنهان، بیماری های عفونی، ریوی و قلبی عروقی بوده اند.

کرونا برای چه گروه سنی خطرناک تر است ؟

کووید 19 می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک تر باشد .ویروس ها عملکرد سیستم ایمنی را به شدت کاهش می دهند و با تضعیف مرحله به مرحله آن در نهایت باعث مرگ بیمار می شوند.سالمندان از جمله گروه های سنی هستند که عملکرد سیستم ایمنی در بدن آن ها ضعیف تر است .بنا بر این این افراد در خانواده ها باید از خطر ابتلا به سرماخوردگی ساده هم مصون بمانند .داشتن بیماری های زمینه ای مانند دیابت ،تنگی نفس ،بیماری های قلبی و عروقی و عفونی نیز می تواند فرد مبتلا را به سمت مرگ پیش ببرد.

آیا این درست است که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند؟

کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند اما به نظر می رسد به دلایلی که فعلا از لحاظ علمی قطعی نیستند این بیماری در کودکان مانند یک سرماخوردگی ساده و کم خطر بروز پیدا می کند. نکته مهم این است که کودکان در همین شرایط می توانند به سادگی ناقل این بیماری به افراد مسن تر باشند. پس اگر در خانواده کودکی دارید که علائم سرماخوردگی داشت در این روزها او را از سالمندان و افرادی که به واسطه بیماری عملکرد ضعیفی در سیستم ایمنی دارند دور نگه دارید.

چرا تا کنون درمانی برای این ویروس شناخته نشده است؟

کووید 19 یک بیماری ویروسی است.هیچ دارو یا آنتی بیوتیکی روی ویروس ها تاثیر ندارند. این ویروس نسبت به واکسن های موجود مانند واکسن آنفولانزا مقاومت نشان می‌دهد و از آن تاثیر نمی‌گیرد بنا براین باید طی زمان معینی که معمولا 2 تا 3 ماه طول می کشد واکسن ویژه این ویروس ساخته شود. دلیل زمان بردن تهیه واکسن این است که معمولا این واکسن ها باید ظرف چند هفته روی مدل های حیوانی آزمایش شوند و بعد از تاثیر در بهبودی بیماری برای انسان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در حال حاضر هیچ نوع واکسنی برای کووید 19 ساخته نشده است. تلاش ها برای ساخت این واکسن ادامه دارد و متخصصان در خوشبینانه ترین حالت ممکن ظرف یک تا دو ماه دیگر به این واکسن دسترسی پیدا می کنند.

اکنون چه روش های درمانی برای کووید 19 در نظر گرفته می‌شود. آیا بکارگیری این روش ها در بهبودی بیماران تاثیر دارد؟

روش هایی مانند تامین آب بدن با تزریق سرم و راهکارهای حمایتی و نگهدارنده برای وضعیت بیمارانی که تب بالاتری دارند در بیمارستان های چین بکار گرفته شده است. جامعه جهانی نیز با الگو گیری از روش چینی ها در کنترل و مهار بیماری همین درمان را مد نظر قرار داده است.

آیا همه مبتلایان به این بیماری به بستری شدن نیاز پیدا می کنند؟

اکنون در شهر ووهان چین بیش از 69 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند. تنها 20 تا 30 در صد این بیماران در بیمارستان ها بستری هستند و بسیاری از آن ها بعد از تشخیص بیماری با آموزش های لازم در خانه های شان قرنطینه می شوند. رژیم غذایی را رعایت می کنند. به استراحت می پردازند. به طور مداوم درجه تب شان را کنترل می‌کنند و به تقویت سیستم ایمنی بدن شان می پردازند.

با توجه به این که کووید 19 علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا دارد در درمانگاه ها و بیمارستان های ما چطور تشخیص این بیماری امکان پذیر خواهد بود؟

در هیچ نقطه از دنیا این بیماری در درمانگاه ها و بیمارستان ها تشخیص داده نمی‌شود. پروتکل معینی به پزشکان همه مراکز درمانی ابلاغ شده است. پزشک با بیمار به طور دقیق صحیت می‌کند.اگر در شرح وضعیت بیمار نکاتی بود که او را مشکوک به این بیماری نشان می داد پزشک موظف است که بیمار را به مراکز آزمایشگاهی ما هدایت کند. در این آزمایشگاه ها از بیمار نمونه آزمایشگاهی گرفته می شود و تا آماده شدن جواب آزمایش بیمار تحت مراقبت قرار می‌گیرد. در صورت مثبت بودن این آزمایش بیمار در بیمارستان های معین بستری و رسیدگی به وضعیت او در قرنطینه آغاز می شود.

در تهران و دیگر استان ها چند آزمایشگاه برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد ؟

2 مرکز در تهران و 4 مرکز در استان های دیگر به طور شبانه روزی در حال آماده باش برای کار کردن بر روی نمونه های آزمایشگاهی بیماران مشکوک به کرونا هستند.

جواب آزمایش افراد مشکوک به ابتلا در چه مدت زمانی به صورت قطعی اعلام می شود ؟

این آزمایش دارای مراحلی است. از افراد چند نوع تست مجزا گرفته می‌شود. رسیدن به جواب قطعی با توجه به علائم متفاوت بیماری در موارد مشکوک بازه زمانی نسبی را ایجاد می‌کند. اما معمولا در 24 ساعت پاسخ این تست ها به طور قطعی اعلام می‌شود.

کرونا از چه طریقی از فرد مبتلا به افراد سالم منتقل می شود ؟

به طور کلی ویروس ها در ترشحات فوقانی بدن وجود دراند و بیش از همه این بخش از بدن را درگیر می کنند.این ویروس در ترشحات دهان ،بینی ،چشم و گوش فعال است و به سادگی با یک عطسه و سرفه و بیرون انداختن آب دهان و مخاط بینی می تواند به دیگران منتقل شود. دست های آلوده به ویروس مهم ترین عامل انتقال این بیماری هستند.

راه های پیشگیری از کرونا در چه مواردی خلاصه می شود ؟

رعایت جدی نکات بهداشتی و تقویت سیستم ایمنی بدن از راهکارهای پیشگیری کرونا معرفی شده اند. شستن مداوم دست ها با آب و مایع صابون به مدت 30 ثانیه مهم ترین و کاربردی ترین روش برای مقابله با این ویروس ها معرفی شده است. ویروس کووید 19 از ژنوم و غشای پروتئینی محافظ تشکیل شده است. شستشوی مداوم دست ها با صابون آسیب جدی به ساختار غشای پروتئینی وارد کرده و عملکرد ویروس را مختل می‌کند. توصیه می‌شود بعد از لمس وسایلی مانند گوشی تلفن، لپ تاپ، میز محل کار، مبلمان شهری، مبلمان وسایل حمل و نقل عمومی، دکمه های آسانسور و دستگاه های خودپرداز بانک ها و فروشگاه ها و همچنین بعد استفاده از سرویس های بهداشتی دست ها را به فاصله زمانی هر 30 دقیقه یک بار و به مدت 30 ثانیه با آب و صابون به خوبی شستشو دهید و پس از آن از لمس چهار نقطه حساس قسمت فوقانی بدن (چشم ها،گوش ها، دهان و بینی ) پرهیز کنید.

کرونا از طریق تنفس هوای آلوده به ویروس نیز به بدن فرد سالم منتقل می شود.آیا استفاده از ماسک می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد ؟

استفاده از ماسک برای جمعیت عادی و سالم توصیه نمی شود. اگر علائمی مانند آنفولانزا یا سرما خوردگی دارید بهتر است برای مدت زمان کوتاه در محیط های بسته عمومی از ماسک استفاده شود. استفاده طولانی مدت از ماسک های یک بار مصرف به دلیل مرطوب و باکتریایی شدن صحیح نیست. امحای غیر اصولی و غیر بهداشتی این ماسک ها و رها کردن آن ها در محیط های عمومی می تواند زمینه ساز بروز و شیوع بیماری های عفونی دیگر در اماکن عمومی شود.

روند بهبود در مورد بیماری کرونا به چه صورت است؟ آیا ماندن در قرنطینه و حفظ وضعیت عمومی بدن در بهبود بیماری موثر است؟

هیچ ویروسی در بدن پایدار نیست. تنها ویروسی که در بدن باقی می ماند ویروس ایدز است. ویروس کرونا هم این مکانیزم را در خود دارد و بعد از مدت یک تا سه روز از بدن خارج می شود. اما میزان آسیبی که به بدن وارد می کند ارتباط مستقیم با شرایط سیستم ایمنی بدن دارد. این از هر فرد نسبت به فرد دیگر متغیر است. آسیب ها در یک فرد به گونه ای است که بیماری منجر به فوت می شود و در مورد تعدادی دیگر شرایط بیماری بعد از گذشت زمان و راهکار های موجود مانند تامین آب بدن و حفظ دمای طبیعی رو به بهبودی می رود. طبق آمار وضعیت تعداد زیادی از مبتلایان که عملکرد سیستم ایمنی آن ها نرمال بوده و بیماری زمینه ای نیز نداشته اند بهبود پیدا کرده است.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • علی
    0

    خدا بحق ماه میلاد امیرالمونین و خوده اقا علی بن ابی طالب انشالله هیشکی مبتلا نشه اگرم شد خوب خوب،سرحال و شاد برگرده به خونوادش،و انشالله که زود واکسنش پیدا بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها