اگر قصد خانه‌تکانی دارید این راهنما حتما به دردتان می‌خورد

فوت و فن‌های خانه‌تكانی ارزان‌قیمت

ساده‌ترین راه برای تمیزی محل زندگی‌مان این است كه از شركت‌های خدماتی و بهداشتی استفاده كنیم و برای زیباتر كردن خانه‌ هم، همه وسایل قدیمی‌ را كنار بگذاریم و وسایل جدید بخریم، اما همیشه ساده‌ترین راه، بهترین راه نیست.

فوت و فن‌های خانه‌تكانی ارزان‌قیمت

ممكن است با این روش‌ها در روزهای پایانی سال، خانه خیلی قشنگ و مرتبی‌ داشته باشید اما دور آن جنبه‌های اسراف نكردن و مدیریت خرج و مخارج خانه را كه همیشه خودتان قولش را می‌دهید، خط قرمز كشیده‌اید‌. در صورتی كه راه‌های دیگری هم برای داشتن یك خانه تمیز و قشنگ و در عین حال حس خوب مدیریت كردن هزینه‌های مالی خانواده هم وجود دارد. البته كه مرز باریكی بین مدیریت اقتصادی، تمیزی خانه و سلامت جسم و روح‌تان وجود دارد كه برای رسیدن به هر سه آن، نیاز به كمی انعطاف‌پذیری و تشخیص درست و به‌موقع دارید.

پای ثابت هر تصمیم عاقلانه و درستی برنامه‌ریزی است. این‌كه خواسته‌ها، نیازها و تصمیمات‌مان برای خانه‌تكانی پایان سال را روی كاغذ بیاوریم و بعد همان‌ها را هم گلچین كنیم، اولین قدم در یك خانه‌تكانی به‌صرفه و موثر است. آن‌وقت است كه فرصت كافی برای جست‌وجو در مجله‌ها و سایت‌ها و فروشگاه‌ها برای پیدا كردن دكوراسیون ایده‌آل، دیدن قیمت‌ اجناس مورد نظرمان برای خرید و ایده‌گرفتن از تغییر و تحول خانه را دارید و با چشم باز، وارد مرحله عمل و اجرایی كردنش می‌شوید. در واقع برنامه‌ریزی، نگاه‌تان را باز می‌كند كه در مرحله كاش این كار را نمی‌كردم و كاش این وسیله را نمی‌خریدم قرار نگیرید. گاهی همین لیست‌ها و پرس و جو كردن، آنقدر درباره موضوع و تصمیم آگاه‌تان می‌كند كه از تصمیم‌تان صرف‌نظر می‌كنید و حتما بعدا از خودتان برای این‌كار تشكر خواهید كرد.

صفر و یكی عمل نكنید

این‌طور نباشد كه ژست قدرتمندانه بگیرید كه همه كارها را خودم انجام می‌دهم و به كمك هیچ‌كس و هیچ‌چیزی نیاز ندارم. البته این‌كه فقط تصمیم‌ها را خودتان بگیرید و باقی‌اش را به شركت‌های نظافتی بسپارید نیز درست نیست، چون در هر دو صورت، سلامتی خودتان و سلامتی جیب‌تان را به خطر انداخته‌اید. مثلا حالا كه می‌دانید چه چیزهایی نیاز به شست‌وشو دارد، از بین‌شان گزیده انتخاب كنید كه كدام را با ماشین لباسشویی بشویید و كدام را به خشكشویی بسپارید. مثلا اگر به توانایی ماشین لباسشویی‌تان در شست‌وشوی پرده اطمینان دارید، حتما می‌دانید كه اگر آن را نم‌دار آویزان كنید، خودش صاف می‌شود پس خودتان دست به كار شوید. به طور كلی، درباره لباس‌‌، پرده‌‌، سرویس خواب و هرچیزی كه خشكشویی در شست‌و شوی آنها می‌تواند كمك‌مان كند، نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی داد، اما این‌كه شست‌وشوی كدام را خودمان و كدام را خشكشویی محل انجام بدهد، دست خودمان است. آن‌وقت است كه اگر درباره این انتخاب‌ها، به اطمینان رسیدید، مطمئن باشید كه نتیجه‌اش به‌صرفه‌تر از خرید یك كت‌و‌شلوار، پرده یا پتوی جدید به جای آن نوعی است كه خودمان شسته‌ایم و از بینش برده‌ایم. اگر یك نرخ حدودی برای انواع قیمت خشكشویی بخواهیم بگوییم، قیمت خشكشویی یك دست كت و شلوار مردانه بین 30 تا 40 هزار تومان است و خشكشویی سرویس خواب چیزی حدود صد هزار تومان خواهد بود. شست‌وشوی پرده هم با توجه به این‌كه جنس پرده در قیمت آن تاثیرگذار است، می‌توانید بین 30 تا صد هزار تومان را برایش در نظر بگیرید. حالا با در نظر گرفتن قیمت‌ها، جنس وسیله مورد نظرتان و توانایی ماشین لباسشویی‌تان، یك تصمیم بهینه بگیرید و از بین‌شان گلچین كنید.

سلامت جسم و جیب

نظافت یك منزل حدودا ۸۰ تا صد متری، به حدود شش تا هشت ساعت كار مداوم نیاز دارد كه در حالت كلی و به صورت تقریبی، سرویس‌های شركت‌های خدماتی و نظافتی برای شش تا هشت ساعت كار، مبلغی بین 80 تا 200 هزار تومان می‌گیرند. تجربه نشان داده است كه تمیز كردن دیوارها، سقف‌، كف و سرامیك و پاركت، كشیدن شامپو فرش، شست‌وشوی مبل‌ها و هر آن چیزی كه در یك تمیزكاری یك‌روزه انجام می‌شود، كار سنگینی است و اگر نیروی كمكی ندارید و باید یك‌تنه آن را انجام بدهید، بهتر است این مبلغ را بپردازید تا نظافت كلی خانه انجام شود و خیالتان بابت اصل كاری‌ها راحت باشد و بعد خودتان آرام آرام و سر فرصت به جزئیاتی كه هیچ‌كس جز خودتان نمی‌تواند آن را انجام بدهد مثل مرتب كردن داخل كمدها، خلوت كردن خانه از وسایل اضافه و ... بپردازید. اما اگر كمك دارید و دست‌ تنها نیستید، همه آن ‌كارهای به اصطلاح سنگین، شدنی است و اگر در یك هفته یا حتی بیشتر تقسیم‌بندی شوند و هر روز جای مشخصی از خانه با مشترك اهل خانواده تمیز شود، هزینه این شركت‌های خدماتی را در بودجه مالی آخر سال‌تان نگه می‌دارید.

قالیشویی را دریاب

آن برای قدیم‌ها و خانه‌های حیاط‌دار بود كه یك روز جمعه، با اهل خانه برنامه فرش شستن داشتیم و با یك تیر، چندین و چند نشان می‌زدیم. هم فرش‌مان تمیز می‌شد، هم تنها هزینه آن، پول مصرف آبی بود كه قبضش برایمان می‌آمد و هم با بچه‌ها یك تفریح سالم و مفید و نتیجه‌بخش داشتیم. اما حالا و در آپارتمان‌های امروز و برنامه‌ای كه حسابی شلوغش كرده‌ایم و شاید یك جمعه به خودمان استراحت می‌دهیم (اگر بدهیم)، قالیشویی یكی از هزینه‌های واجب و موثر در پروسه خانه‌تكانی است. اینطور كه ما می‌دانیم، قالیشویی‌ها، قانون‌ها و البته استثناهای مخصوص به خودشان را دارند اما به طور معمول، شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی بالاتر از چهار متر، از متری 6000 تا 30 هزار تومان و شست‌وشوی هر متر مربع فرش دستباف بالاتر از چهار متر مربع (بسته به نوع و مدل فرش) بین 12 تا 40 هزار تومان است كه به نوع شست‌وشو و تفاوت‌های مواد شوینده آنها بستگی دارد؛ اما همین نیاز و هزینه اساسی را هم می‌توان مدیریت كرد؛ یعنی فكر نكنید كه آن قیمت كمتر، فرش شمار ا تمیز نمی‌كند. تجربه نشان داده است، نرخ متوسط كه بین كف قیمت و سقف قیمت است انتخاب خوبی است؛ هم كیفیت خوبی دارد و هم بهترین نوع قیمت را برای آن انتخاب كرده‌اید و هزینه زیادی متحمل نشده‌اید. حالا با توجه به متراژ‌ فرش‌های نیازمند به شست‌وشویتان، بخشی از بودجه خانه‌تكانی‌تان را برای قالیشویان عزیز كنار بگذارید.

تغییرهای بدون هزینه

خلاقیت را دست كم نگیرید. ساده‌ترین راه برای ایجاد تغییر در خانه، خریدن یك وسیله نو و جایگزین كردن آن به جای قدیمی‌ها است. اگر شما هم برای ایجاد تنوع و تغییر، چنین راهی را انتخاب می‌كنید كه هیچ و مباركتان باشد؛ اما اگر به فكر راهی برای تغییر، با كمترین هزینه و به بهترین شكل ممكن هستید، راه‌های دیگری هم برایتان وجود دارد. البته سرمایه‌گذاری برای خرید مبلمان كار عاقلانه‌ای است چون خریدی است كه می‌تواند سال‌ها برایتان قابل استفاده باشد، اما اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید آنقدر هزینه كنید یا بعد از مدت كوتاهی، از تكرارش خسته شده‌اید، لازم نیست كل مبل را عوض كنید تا تغییر راضی‌تان كند؛ اضافه كردن چند كوسن جدید، یا تغییر رنگ پارچه كوسن‌ها می‌تواند همان تغییر مورد نظرتان باشد كه بعد از انجام دادنش، حتما از شكل گرفتن تغییری كه فكر نمی‌كردید تا این اندازه فراگیر باشد، شگفت‌زده خواهید شد. در ابعاد گسترده‌تر هم، اگر از چوب و استحكام مبل‌هایتان راضی هستید، عوض كردن پارچه مبل با سلیقه دلخواه‌تان و سپردن آن به یک رویه‌كار حرفه‌ای، هزینه كمتر و نتیجه دلچسب‌تری برایتان دارد. این روش در عوض كردن كابینت هم كاربرد دارد و شاید رنگ كردن كابینت، بتواند انتظارتان برای خریدن كابینت‌های جدید را برآورده كند. حالا این روش تغییرهای كوچك را در خیلی از دكورهای خانه‌تان عملی كنید تا نتیجه قشنگش را ببینید.

مراقب داشته‌هایتان باشید

گاهی آنقدر حواسمان به خرید وسایل نو و جدید پرت می‌شود كه یادمان می‌رود مراقب آن چیزهایی باشیم كه داریم و گاهی قدرش را نمی‌دانیم. فیلتر ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، یخچال و رسیدگی به سایر وسایل برقی و اساسی خانه، از آن موضوعاتی است كه نیاز به تمیز كردن دارد و اگر این اتفاق نیفتد، ممكن است یك سهل‌انگاری ساده، هزینه چند میلیونی به اندازه خرید یك ماشین لباسشویی یا یخچال روی دستمان بگذارد كه فكرش را هم نمی‌كردیم. پس در میان خانه‌تكانی‌هایتان، حواستان به داشته‌های ارزشمندتان باشد كه خودشان بخش مهمی از خانه‌تكانی را شامل می‌شوند.

هنر تشخیص دورریختنی‌ها

گاهی یك شیشه سس بی‌مصرف با یك روبان قرمز ساده می‌تواند یك گلدان خیلی زیبا برای گل‌های طبیعی خانه‌مان باشد و ما را از فكر خرید گلدان‌های سفالی با قیمت‌های بالا نجات بدهد. گاهی هم یك وسیله مثل لوازم بهداشتی كه تاریخ انقضایشان گذشته و اما همچنان آن را در داخل كمد می‌گذاریم، می‌تواند جایمان را بیشتر از همیشه شلوغ و به‌هم ریخته كند. پس این هنر است كه تشخیص بدهیم چه چیزی را نگه داریم و چه‌ چیزی را كنار بگذاریم و خودمان را از شر هر لباسی كه دیگر اندازه‌مان نیست، گوشواره بدلی كه لنگه‌اش نیست، ظرفی كه دوستش نداریم و هیچ‌وقت سراغش نمی‌رویم و ... راحت و كمدمان را جادارتر كنیم. در میان این خلوت كردن‌ها، حواستان به آن هدیه‌هایی باشد كه در طول سال گرفته‌اید اما مورد علاقه‌تان نیست و سراغشان نمی‌روید. شاید چیزی كه به نظر شما جالب نیست، برای یك نفر دیگر جذاب باشد؛ پس بهتر است چیزی را كه استفاده نمی‌كنید‌ به كسی كه ممكن است به آن نیاز و علاقه داشته باشد، هدیه بدهید.

منبع: جام‌جم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها