پیروزی سوسیال دموکرات‌ها و ناکامی حزب مرکل در انتخابات هامبورگ

حزب سوسیال دموکرات آلمان با تصاحب حدود ۳۸ درصد آرا پیروز انتخابات ایالتی هامبورگ شد. سبزها با ۲۵.۵ درصد در مقام دوم قرار دارند. روشن نیست که لیبرال‌ها و

پیروزی سوسیال دموکرات‌ها و ناکامی حزب مرکل در انتخابات هامبورگ

در انتخابات ایالتی هامبورگ که یکشنبه صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۸ به وقت اروپای مرکزی ادامه داشت حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سقوط شدیدی را تجربه کرد. طبق نتایج اولیه شمارش آرا و پیش‌بینی‌های بر اساس آن، دموکرات مسیحی‌ها که مهم‌ترین نامزد انتخاباتی‌شان "مارکوس واینبرگ" است تنها به ۱۱ درصد آرا دست می‌یابند که برای آنها نخستین تجربه کسب درصدی به این پایینی است. با این میزان آرا آنها ۱۵ یا ۱۶ نماینده در مجلس ایالتی خواهند داشت.

پاول زیمیاک، دبیرکل حزب دمکرات مسیحی آلمان، از "روزی تلخ" برای حزبش سخن گفت.

با آنکه حزب سوسیال دموکرات آلمان قوی‌ترین حزب هامبورگ باقی می‌ماند، اما این حزب به طور آشکار آرای فراوانی را نسبت به گذشته از دست داده است. در انتخابات سال ۲۰۱۵ سوسیال دموکرات‌ها ۴۶.۶ درصد آرا را به دست آوردند.

سوسیال دموکرات‌ها با ۳۸ درصد ۵۱ کرسی را در مجلس به دست خواهند آورد.

اما حزب سبزها به عنوان حزب مؤتلف سوسیال دمکرات‌ها توانسته میزان آرای به دست آورده خود را دو برابر کند. سبزها در انتخابات پیشین در هامبورگ ۱۲.۳ درصد آرای رأی‌دهندگان را به دست آورده بودند. سبزها با ۲۵.۵ درصد آرا احتمالا ۳۵ کرسی را از آن خود خواهند کرد.

به گزارش دویچه‌وله، حزب چپ‌ها به حدود ۹ درصد آرا دست یافته و بدین ترتیب ۱۲ کرسی را کسسب خواهد کرد. حزب پوپولیستی راستگرای "آلترناتیو برای آلمان" و حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) هم اکنون نگران‌اند که آیا تا پایان شمارش آرا از سد ۵ درصد آرا که گذشتن از آن برای ورود به مجلس الزامی است، می‌گذرند یا خیر.

بر اساس گمانه‌زنی‌های اولیه اعلام شده حزب آلترناتیو برای آلمان به آرایی بین ۴.۷ و ۴.۸ درصد دست خواهد یافت. اگر این حزب از سد ۵ درصد نگذرد، اولین بار خواهد بود که نتوانسته بار دیگر به مجلسی ایالتی راه پیدا کند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان و از سیاستمداران سوسیال دموکرات، از عدم موفقیت این حزب ابراز خوشحالی کرد. او در حساب توییتری‌اش نوشت که "نفرت‌پراکنان و ترس‌پراکنان بیرون رفتند".

در هامبورگ روز یکشنبه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات فرا خوانده شده بودند تا در رأی‌گیری برای تقسیم ۱۲۱ کرسی پارلمانی شرکت کنند. ۶۲ درصد این جمعیت در انتخابات شرکت کردند. در سال ۲۰۱۵، ۵۶.۶ درصد واجدان شرایط در انتخابات همبورگ شرکت داشتند.

سوسیال دموکراتها به طور سنتی در هامبورگ قوی هستند. از سال ۱۹۴۹ تا کنون شهردار هامبورگ سیاستمداری سوسیال دمکرات بوده است. پیش از این پیش‌بینی شده بود که این حزب همچنان بیشترین آرا را به دست بیاورد و دولت ایالتی را در ائتلاف با حزب سبزها تشکیل دهد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها