۱۴ نکته کلیدی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

14 نکته کلیدی برای پیشگیری از بیماری کرونا که رعایت آن‌ها می‌تواند از شما و خانواده‌تان محافظت کند.

۱۴ نکته کلیدی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

۱ - ویروس کرونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می‌شود. بنابراین دست‌هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این ۴ قسمت بدن نزنید.
۲- هر روز چندین بار دست‌هایتان را با آب و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید. اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است.
۳- همراه‌تان یک مایع ضدعفونی کننده کوچک داشته باشید تا در محیط‌های عمومی مانند مترو و خیابان و ... که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، مدام دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.
۴- اگر نزدیک شما، کسی سرفه یا عطسه کرد، فوری دهان و بینی‌تان را ببندید و حتی المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه‌های انتقال کرونا، تنفس است.
۵- اگر مسوول اشیائی هستید که دست‌های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها به کرات ضدعفونی کنید؛ مانند دستگیره‌های در، ستون‌های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آنها را می‌گیرند، پیشخوان بانک‌ها و ادارات، خودکارهای عمومی بانک‌ها، دکمه‌های آسانسور و خودپردازها، نازل بنزین، نرده‌های کنار پله‌ها و همچنین سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیائی دست نزنیدو اگر هم زدید - که اکثراً ناگزیر هستید - دست‌های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست و شو، به آن ۴ قسمت بدن که در بند اول گفتیم، دست نزنید.
۶- دست دادن و روبوسی را به حداقل ممکن برسانید.
۷- بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخواهید. همچنین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید.
۸- سیستم ایمنی بدن‌تان را با خوردن ویتامین C، میوه‌ها، سبزیجات و داروهای تقویتی، ارتقا دهید. خوردن روزانه یک لیوان "آب ولرم + آب لیموی تازه + یک قاشق عسل طبیعی" توصیه می‌شود.
۹- میوه‌ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی یا نمک و سرکه یا محلول‌های ضدعفونی کننده میوه و سبزی بشویید.
۱۰- غذای آلوده از راه‌های انتقال کروناست. از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیر مطمئن جدا خودداری کنید.
۱۱- غذاهایتان کاملا پخته شود. بنابراین از خوردن غذاهای نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز یا آبدار خودداری کنید.
تاکید می‌شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپزید.
۱۲- مسواک‌تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید.
۱۳- برخی ویروس‌های مشابه کرونا به ندرت از طریق بخارات مدفوع نیز می‌توانند وارد فضای تنفسی شوند. از توالت‌های عمومی که در آن‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود استفاده نکنید.
۱۴- تا حد امکان در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بکوشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست‌هایتان را ضدعفونی کنید. همچنین می‌توانید بیرون از خانه از دستکش استفاده کنید و در خانه دستکش را بشویید و ضدعفونی کنید.
نکته: این ۱۴ دستورالعمل، برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا نیز کاربرد دارد.

منبع: مشهد فوری

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها