فضاپیمای «جونو» اطلاعات مهمی درباره سیاره مشتری کسب کرد

محققان متوجه شده اند مقدار آب در سیاره مشتری بیش از چیزی است که قبلا تخمین زده شده بود.

فضاپیمای «جونو» اطلاعات مهمی درباره سیاره مشتری کسب کرد

فضاپیمای «جونو» ناسا به اطلاعات مهمی درباره سیاره مشتری دست یافته است. طبق اطلاعات به دست آمده در این سیاره آب وجود دارد. البته میزان آب در برخی مناطق بیشتر از بقیه اماکن است. تحقیق جدید نشان می دهند حدود ۰.۲۵ درصد اتمسفر مشتری از آب تشکیل شده است. این در حالی است که در آزمایش های پیشین مقدار آب کمتری در سیاره رصد شده بود.

قبلا، مشاهدات کاوشگر «ویاژر» و ابزارهای فضایی دیگر نشان داده بود در مشتری صاعقه اتفاق می افتد. برای وقوع این امر باید آب وجود داشته باشد اما تا پیش از این تخمین مقدار آب موجود در مشتری ممکن نبود.

اما نتایج تحقیق جدید نشان می دهد مقدار آب در نقاط مختلف سیاره، متفاوت است. در ماموریت « گالیله» که در ۱۹۹۵ میلادی انجام شد ، تخمین زده شد مقدار آب موجود در اتمسفر مشتری بسیار کم باشد. زیرا نمونه بررسی شده مربوط به نقطه ای کم آب از سیاره بود.

«چنگ لی» یکی از محققان پروژه جونو در دانشگاه برکلی کالیفرنیا می گوید: ما متوجه شدیم آب موجود در خط استوای این سیاره بیشتر از مقداری است که در ماموریت گالیله اندازه گیری شده بود. زیرا منطقه استوایی مشتری شرایط خاصی دارد. ما باید این نتایج را با میزان آب در مناطق دیگر مقایسه کنیم.

محققان پروژه جونو برای اندازه گیری آب در مشتری از ابزاری به نام « MWR» استفاده کردند که به طور همزمان فرایند اندازه گیری آب را در عمق های مختلف از اتمسفر سیاره انجام می دهد. محققان با کمک این روش توانستند به خوانش دقیق تری از اتمسفر مشتری تا عمق ۹۳ مایلی دست یابند. این در حالی است که در ماموریت گالیله محققان تا عمق ۷۵ مایلی اتمسفر مشتری را بررسی کردند.

فضاپیمای جونور هنوز در مدار مشتری است و در ۱۷ فوریه (هفته گذشته) از فاصله نزدیک آن رشد. قرار است در ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ یکبار دیگر جونو از فاصله نزدیک مشتری گذر کند.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها