FATF نام پاکستان را در "فهرست خاکستری" خود نگه داشت

FATF با نگه داشتن نام پاکستان در

FATF نام پاکستان را در "فهرست خاکستری" خود نگه داشت

کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) پس از آنکه پاکستان چند بار ضرب‌الاجل‌های قبلی این نهاد را درخصوص رعایت معیارهای آن رعایت نکرد، از اینکه پاکستان مجددا نتوانسته اجرای یک "طرح اقدام مورد توافق بین‌المللی" را تکمیل سازد اظهار نگرانی کرده است.

FATF در بیانیه‌ای که بعد از نشستی در پاریس منتشر کرد، اعلام کرد: FATF موکدا از پاکستان می‌خواهد هر چه سریعتر برنامه کامل اقدام خود را تا ژوئن 2020 تکمیل کند. در غیر این صورت کارگروه ویژه اقدام مالی چنانچه تا زمان نشست بعدی این نهاد پیشرفت پایدار و چشمگیری به ویژه در زمینه پیگرد قانونی و مجازات علیه تامین مالی تروریسم حاصل نکند، علیه پاکستان اقدام خواهد کرد.

این نهاد تاکید کرد، برخورد با پاکستان می‌تواند شامل درخواست از کشورهای عضو FATF برای اینکه به نهادهای مالی خودشان دستور به صرف توجه سختگیرانه به روابط و تراکنشهای تجاری با مشتریان پاکستانی بدهند، باشد.

پاکستان مدتهاست که از سوی طرفهای خارجی و بین‌المللی متهم به حمایت و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی افراطگر و استفاده از این گروه‌هایی به عنوان نایب‌هایش به منظور اعمال نفوذ و قدرت در حوزه جنوب آسیا به ویژه علیه کشورهای رقیبش یعنی هند و افغانستان شده، هر چند که خود این کشور این اتهامات را رد کرده است.

با این حال پاکستان توانست حداقل سه رای لازم را برای اجتناب از ورود نامش به لیست سیاه FATF به لطف حمایت هم‌پیمان اصلی‌اش یعنی چین و کشورهای دوست دیگری شامل مالزی و ترکیه به دست بیاورد و از مجازاتهای این نهاد به دور باشد.

پاکستان در بیانیه‌ خود بعد از تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی درباره این کشور نوشت: دولت پاکستان همچنان متعهد به اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای تکمیل موارد باقی مانده طرح اقدام باقی می‌ماند.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: راهبردی برای این هدف شکل گرفته و در حال اجرا است.

مقام‌های اسلام‌آباد و حوزه مبارزه با تروریسم می‌گویند پاکستان کارهای زیادی برای رعایت27 بند دستور کار FATF از جمله صدور حکم محکومیت بی‌سابقه علیه حافظ سعید، رئیس گروه شبه‌نظامی موسوم به "لشکر طیبه" پاکستان به اتهام تامین مالی تروریسم، انجام داده است.

FATF در سال 2018 نام پاکستان را در "لیست خاکستری" خود شامل کشورهایی با تدابیر کنترلی ناکافی برای مقابله با تامین مالی تروریسم قرار داد و این کار باعث احتیاط بیشتر شرکتهای خارجی در سرمایه‌گذاری در پاکستان شد.

قرار گرفتن نام پاکستان در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی باعث وارد شدن ضربه اقتصادی به این کشور در زمانی که اقتصاد آن با بحران متعادل سازی پرداختهایش مواجه است، می‌شود.

در پرونده پاکستان مهمترین موردی که این کشور باید به منظور نشان دادن پایبندی خود به FATF نشان دهد اتخاذ گامهایی با هدف جلوگیری موثر از عملیات آزادانه گروه‌های شبه نظامی و کسب درآمد توسط آنها است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وحید rrrrrrrrrrrrrrrrrr
    0

    حالا اینا هرکاری میکنن بگن ما تنها تو لیست سیاه میستیم بابا میدونیم کره شمالی هم هس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها