روابط محترمانه مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی از زبان سفیر ایران در بغداد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت که آیت‌الله سیستانی از احترام زیادی در ایران برخوردار است و مقامات ایران به دیدگاه‌های او احترام می‌گذارند.

روابط محترمانه مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی از زبان سفیر ایران در بغداد

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت وگو با برنامه "کالوس" که شبکه الفرات آن را پخش کرد، به روابط میان رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالی قدر شیعه پرداخت.

وی تاکید کرد: آیت الله سیستانی از احترام زیادی در ایران برخوردار است و مقامات ایران به دیدگاه‌های او احترام می گذارند و در رابطه با مساله عراق اختلاف نظری با آیت الله سیستانی ندارند. نظرات آیت‌الله سیستانی همواره مورد احترام مقامات ایران بوده و آیت‌الله خامنه ای بر این مساله تاکید دارد. اختلافات ساده‌ای بین مراجع دین وجود دارد اما در رابطه با مساله عراق هیچ اختلاف نظری نمی بینم.

مسجدی خاطرنشان کرد: روابط آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای برپایه احترام کامل است و دیدگاه آیت الله سیستانی در عراق پیاده می شود.

سفیر کشورمان در بغداد در ادامه گفت‌وگوی خود به اتفاقات بعد از ترور سردار سلیمانی پرداخت و گفت: بعد از وقوع حادثه ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمانشان فورا یکی از معاونانم در سفارت را مکلف کردم تا این رخداد را پیگیری کند، من چهل دقیقه بعد از حادثه خبر به گوشم رسید. معاونم به محل حادثه رسید و شهادت فرماندهان را تایید کرد و بعد از آن نیز از داخل ایران این خبر اعلام شد.

وی گفت: از شهادت سردار سلیمانی بسیار متاثر شدم و انتظار داشتم که صهیونیست ها و یا دست نشانده های آمریکا مسئولیت این این اقدام را برعهده بگیرند، انتظار نداشتم که این اقدام تروریسم دولتی باشد و آمریکا آن را برعهده بگیرد. ترور سردار سلیمانی تاثیر زیادی بر منطقه گذاشت و ماهیت تروریستی دولت آمریکا را آشکار کرد و منجر به نزدیک شدن هر چه بیشتر روابط ایران و عراق شد.

ایرج مسجدی در ادامه تاکید کرد: درگیری میان ایران و آمریکا سیاسی است اما ترور سردار سلیمانی گزینه نظامی را نزدیک تر کرد. حمله ایران به پایگاه آمریکایی در عراق پاسخ دفاعی بود و نقض حاکمیت این کشور نیست بلکه پاسخ به تعرض آمریکا به عراق است.

وی افزود: پایگاه‌های آمریکایی به سود هیچ یک از کشورهای منطقه نیست و ما تمایل داریم که روابط‌مان با عربستان را حل کنیم و از هرگونه وساطتی از جمله عراق استقبال می‌کنیم، اگر عراق این مساله را اعلام کند ما استقبال می‌کنیم.

مسجدی با بیان اینکه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه مسئول پرونده عراق در ایران است، تاکید کرد: ما از اعتراضات و تظاهرات مرمی عراق و مطالبات قانونی و اصلاحاتی آن ها حمایت می کنیم همانگونه که مرجعیت دینی این اعتراضات را تایید کرد اما ما مخالف تخریب و تعرض به موسسات و هیات های دیپلماتیک همانند حمله به کنسولگری ایران در نجف و کربلا و سوزاندن آن ها هستیم. ما از این مساله خشمگین هستیم اما خشم مان از ملت عراق نیست.

وی خاطرنشان کرد: روابط ما با عراق قوی و راهبردی است، ما خود را دوستان عراق می دانیم و به مطالبات مردمی احترام می گذاریم بنابراین از شعارهایی که معترضین علیه ایران سر می دهند ناراحت نمی شویم. برخی رسانه ها از این مسائل بهره می بردند اما این امر بر روابط میان دو کشور تاثیر نمی گذارد.

مسجدی در رابطه با دولت جدید عراق که قرار است به ریاست محمد توفیق علاوی تشکیل شود، گفت: به هر دولت جدیدی که در عراق روی کار بیاید احترام می گذاریم و هر نخست وزیری که بر اساس قانون عراق مکلف شود مورد حمایت ما خواهد بود. محمد توفیق علاوی مکلف به این امر شد و امیدواریم که تشکیل دولت بر اساس اراده ملت و قانون عراق باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در رابطه با قطعنامه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: خروج آمریکا از منطقه به سود خود آمریکایی ها نیز هست زیرا د خالت های آن ها باعث ایجاد نابسامانی در منطقه شد و نصیحت ما به کردها و اهل سنت این است که از موضع ایران و درستی آن مطمئن شوند زیرا این موضع به سود عراق است. کسی که سرنوشت عراق را مشخص می کند ملت این کشور است و ما خواسته های خود را برکسی دیکته نمی‌کنیم. ماندن نیروهای آمریکایی بستگی به خود عراقی ها دارد و اگر کردها و اهل سنت به خروج نیروهای آمریکایی رای بدهند ما خوشحال می شویم زیرا به سود عراق است.

وی همچنین گفت: ما برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق خواسته های خود را برهیچ کس دیکته نمی کنیم و ایران خواهان اختلاف با کشورهای منطقه نیست بلکه خواهان کاهش تنش با عربستان و امارات است و سفر اخیر امیر قطر به تهران نتایج مثبت و سازنده ای به دنبال خواهد داشت. ما به دولت ها و ملت های منطقه و خصوصا ملت عراق احترام می‌گذاریم.

مسجدی همچنین بر این مساله تاکید کرد که برخی سیاستمداران متاثر از سیاست های آمریکا شدند اما تعداد آن ها کم است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها