کرونا کار خودش را کرد!

رشد معاملات مسکن در چین و رشد اقتصادی در تایلند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا شدیدا کاهش پیدا کرده است.

کرونا کار خودش را کرد!

تا پایان ماه ژانویه رشد معاملات مسکن در چین به کمترین سطح خود در طول دو سال اخیر رسیده است و کارشناسان دلیل اصلی کاهش شدید تقاضا در بخش مسکن را شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کنند. با توجه به اهمیت بخش مسکن در رشد اقتصادی چین انتظار می‌رود که کل رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه نخست امسال کاهش پیدا کند.

به طور متوسط قیمت مسکن در ۷۰ شهر بزرگ جهان در ماه ژانویه تنها ۰.۲ درصد و بر مبنای سالانه نیز تنها ۶.۳ درصد افزایش داشته است. در شرایطی که تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۱۷۷۰ نفر را گرفته و بیش از ۷۰ هزار نفر را مبتلا کرده است سرمایه گذاری ها در زیرساخت ها و پروژه های عمرانی با رکود نسبی مواجه شده اند.

ژانگ دا وی، تحلیل گر بازار مسکن در پکن گفت: به طور کلی رکود مسکن تعمیق خواهد شد و انتظار داریم کاهش رشد در این بخش در ماه فوریه حتی از ماه ژانویه نیز بیشتر باشد.

از سوی دیگر رشد اقتصادی تایلند نیز به کمترین سطح پنج سال اخیر رسیده است. تایلند که به عنوان دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه آ. سه. آن وابستگی زیادی به تجارت خارجی دارد از ماه های قبل نیز به خاطر جنگ تجاری آمریکا و چین تحت فشار قرار گرفته بود.

طبق اعلام مرکز آمار تایلند، در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی این کشور به ۲.۶ درصد رسیده که ۰.۵ درصد کمتر از پیش‌بینی های قبلی و ضعیف ترین رشد سالانه ثبت شده در این کشور از سال ۲۰۱۴ بوده است. در سه ماهه پایانی سال نیز رشد اقتصادی تنها ۰.۲ درصد اندازه گیری شده است.

سازمان برنامه ریزی تایلند در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی امسال این کشور را به ۱.۵ تا ۲.۵ درصد کاهش داده که دارای اختلاف معناداری با رشد پیش بینی شده قبلی ۲.۷ درصدی تا ۳.۷ درصدی است.

هفته گذشته نیز دن ناکورنتاب، رئیس بانک مرکزی تایلند گفته بود به دلیل شیوع ویروس کرونا این بانک انتظار دارد رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ رقمی کمتر از دو درصد باشد.

انتظار می‌رود تایلند امسال ۳۷ میلیون گردشگر را جذب کند که تقریبا دو میلیون نفر کمتر از رقم ثبت شده در سال قبل است. صادرات نیز احتمالا کاهش پنج درصدی را خواهد داشت که بخش بزرگی از آن مربوط به چین خواهد بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها