رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار:

2 درصد طوفان های حاره ای دنیا، جنوب ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت: با وجودی که قوی ترین طوفان های حاره ای در حومه آمریکای شمالی شکل می‌گیرند که 2 درصد از این طوفان های ویرانگر در محدوده تأثیر بر سواحل جنوب ایران فعالیت می کنند.

2 درصد طوفان های حاره ای دنیا، جنوب ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد

محمدرضا سالاری فنودی ظهر امروز در دومین روز از نشست مدیران هواشناسی استان های ساحلی کشور در چابهار اظهار داشت: سواحل جنوب کشور به ویژه سیستان و بلوچستان بیشترین تأثیر از پدیده های مخرب اقیانوسی را دارند به طوریکه در جریان طوفان حاره ای کیار، به بخش هایی از سواحل سیستان و بلوچستان خسارت وارد شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل بروز خسارت های طوفان بالا آمدن سطح آب دریا است که به سبب فشار کم، باد زیاد و موج های بلند، می تواند باعث جاری شدن سیل قابل توجه بشوددر نوارهای ساحلی شود.

دبیر تهک دریایی هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در جریان طوفان کیار که پاییز امسال سواحل استان را تحت تأثیر قرار داد، بالا آمدن آب دریا در سواحل کم ارتفاع کنارک و بریس حتی بیشتر از برخی سواحل هند بود.


سالاری فنودی ادامه داد: تشکیل طوفان حاره ای حداقل هشت شرط عمده دارد که مهمترین آن ها دمای آب اقیانوس است به نحوی که دمای سطح آب تا عمق 50 متری باید حداق 26.5 درجه سلسیوس باشد و هسته آب گرم به عنوان چشمه تغذیه کننده سیکلون حداقل 2 درجه گرمتر از دمای متوسط آب اقیانوس باشد.


وی افزود: رطوبت مناسب هوا در لایه های مختلف جو، وجود سرعت مناسب باد و وجود فاصله حداقل 550 کیلومتری از خطر استوا از دیگر شرایط تشکیل طوفان های حاره ای است.


رئیس اداره هواشناسی گفت: بررسی ها نشان می دهد که در 45 سال منتهی به سال 2015 حداقل 30 طوفان حاره ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم سواحل جنوب ایران را تحت تأثیر قرار داده است.


سالاری فنودی با بیان اینکه طوفان «گونو» خطرناک ترین طوفانی بوده که در یک حدود یک دهه اخیر به سواحل جنوب اسران برخورد کرده است، گفت: در جریان فعالیت این طوفان ارتفاع موج در ساحل چابهار به حدود 6.5 متر رسید و دستگاه موج نگار هواشناسی از کار افتاد.


وی خاطرنشان کرد: وجود مخاطرات جوی-دریایی در چابهار ایجاب می کند که ویژگی های اقلیمی آن در طرح های توسعه ای لحاظ شود.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها