کولین شارپونتیه

چرا زنان مجبور به تحمل بیشترین فشار روانی در خانه هستند؟

خرید یک قالب کره، تلفن به مدرسه پسرم، تحویل گرفتن بسته پستی، شروع پخت شام از ساعت ۶ بعد از ظهر، شستن وان حمام چون ۱۰ روز است که شسته نشده، شستن لباس‌ها و ... از دغدغه‌هایی است که زنان در طول روز با آن مواجهند.

چرا زنان مجبور به تحمل بیشترین فشار روانی در خانه هستند؟

نگاهی به این فهرست بیندازید: خرید یک قالب کره، تلفن به مدرسه پسرم، تحویل گرفتن بسته پستی، شروع پخت شام از ساعت ۶ بعد از ظهر، شستن وان حمام چون ۱۰ روز است که شسته نشده، شستن لباس‌ها و...


با خواندن این فهرست چه چیزی به ذهنتان می‌آید؟ آیا این فهرست از کارها شبیه همان فهرستی است که شما نیز در ذهن دارید؟ اگر چنین است فشار روانی که بر شما تحمیل می‌شود شبیه فشار روانی است که بر بسیاری از افرادی که بار اصلی ادارۀ خانه را برعهده دارند و عمدتاً نیز زن هستند وارد می‌گردد.

مفهوم فشار روانی اولین‌بار در دهۀ هشتاد میلادی وارد مفاهیم جامعه‌شناسی کار شد و به تدریج از حوزۀ کار و حرفه‌ به حوزه‌های شخصی منتقل گردید.

کولین شارپونتیه، مدرس تاریخ و جغرافیا در فرانسه که بیش از ۱۵ سال است به عنوان یک فمینیست نیز فعالیت می‌کند، یک روز صبح تصمیم گرفت که در صفحۀ اینستاگرام خود، دربارۀ فشارهای روانی بنویسد که دوستانش در زندگی روزمره متحمل می‌شوند.

او با طرح پرسش‌هایی دربارۀ این فشارهای روانی، مخاطبان خود را به تفکر واداشت و اکنون یعنی یک سال پس از آغاز این کار، حساب اینستاگرام او بیش از ۱۱۰ هزار مشترک دارد.

کولین شارپونتیه دیدگاه‌هایش دربارۀ فشارهای روانیِ ادارۀ خانواده را بسط داد و در نهایت کتابی با همین موضوع نوشت. کتاب او صرفاً خطاب به زنان نوشته نشده بلکه یک «راهنمای محافظت از خود» برای زوج‌ها است و مجموعه‌ای از راه حل‌های کاربردی را نیز برای کاستن از سطح این فشارها ارائه می‌دهد.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها