در کنفرانس انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی؛

مجید انصاری: اصلاح‌طلبان در این شرایط بر فضای یأس‌آلود اضافه نکنند

کنفرانس خبری حزب کارگزاران سازندگی به منظور شرکت در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی ظهر امروز در مجتمع فرهنگی تلاش تهران برگزار شد.

مجید انصاری: اصلاح‌طلبان در این شرایط بر فضای یأس‌آلود اضافه نکنند

حجت الاسلام مجید انصاری در کنفرانس خبری حزب کارگزاران به منظور شرکت در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی که ظهر امروز در مجتمع فرهنگی تلاش تهران برگزار شد، گفت: پیش از انتخابات توصیه جناب آقای خاتمی به اصلاح طلبان این بود که همگی برای کاندیداتوری ثبت نام کنند تا بعد بتوان وضعیت را ارزیابی کرد. اما متاسفانه جمع زیادی از افراد این جناح ثبت نام نکردند و این موضوع در جلسه شورای عالی سیاست گذاری و آقای خاتمی هم مورد گلایه قرار گرفت.

وی افزود: بنده نیز در همین راستا چون فردی تشکیلاتی بودم و همواره سعی کردم به خرد جمعی احترام بگذارم، علیرغم اینکه به لحاظ شخصی احساس می کردم که شاید ضرورتی به حضورم نباشد و لازم است افراد جوان‌تر به صحنه بیایند، اما به توصیه و پیشنهاد بزرگان اصلاح طلب احترام گذاشتم و ثبت نام کردم.


مجید انصاری ادامه داد: با توجه به ردصلاحیت‌ها و عدم ثبت نام هایی که صورت گرفت به ویژه ردصلاحیت چهره های شاخص مجلس فعلی، از جمله ردصلاحیت آقایان دکتر مطهری ، صادقی، رحیمی و همه برادران و خواهرانی که ارزشمند بودند، من در مجلس تشخیص مصلحت و در دو جلسه ای که با آقای کدخدایی از طرف شورای نگهبان داشتم، گفتم به عنوان فردی که چهار دوره در مجلس بودم و حدود 8 سال نیز با اینکه نماینده مجلس نبودم اما مستقیم با آنجا در ارتباط بودم اگر نظام ارزشیابی در پارلمان وجود داشت، حتما باید به بعضی افرادی که در این دور از انتخابات رد صلاحیت شدند یا نمایندگان ادوار سابق در پایان دوره از سوی شورای نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات و همچنین از سوی کل قوه مقننه، نشان افتخار «نماینده برتر» اعطا می شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام هم فرمودند کسی مانند مدرس را انتخاب کنید. مدرس به مثابه یک قله و پرچم راهنمایی است که دسترسی به آن به سادگی ممکن نیست. ولی ما نمایندگانی با شاخص های برتری که در وجود مدرس بوده، داشته ایم که متاسفانه به همان دلیل ردصلاحیت شده و صراحت، شجاعت، صداقت و امانتداری آنها باعث دردسر شده است. در حالی که به نظرم این خصوصیات نباید باعث دردسر شوند.

وی ادامه داد: دیشب خدمت آقای دکتر مطهری رفتم و به ایشان عرض کردم سرمایه اجتماعی ای که شما در مجلس کسب کردید و امانتداری شما در آنجا کمتر از سمت نمایندگی نیست. لذا لازم است این سرمایه را حفظ کرده و ارتباط خود را با بدنه جامعه نگه دارید. ضمن اینکه ما به شدت از ردصلاحیت شما متاسفیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: پس از جلسات متعدد، تصمیم جمعی شورای عالی اصلاح طلبان این شد که با عنوان خود لیست ندهند. ولی بازهم احزابی که مانده اند از جمله حزب کارگزاران سازندگی که همین جا از همتی که کرده اند تشکر می کنم، هیچ اقدامی خارج از تصمیم جمعی شورای عالی اصلاح طلبان نگرفته اند. چون در آنجا مصوب شد احزابی که هستند آزادند چه از افراد خود «اگر تایید صلاحیت شده اند» چه اشخاص دیگر لیست ارائه دهند. بنابراین این تصمیمی جمعی بوده و کاندیداها هرکدام که توانستند می توانند ادامه دهند.

اشخاصی که درون جبهه اصلاحات هستند نباید سعی کنند در این شرایط بر فضای یأس آلود اضافه کنند. اگر تصمیم جمع اصلاح طلبان این بود که برای آینده ای امیدبخش، سکوت و عدم ارائه لیست را علاج کار بدانند، تردید نکنید که همه تمکین می کردند

انصاری گفت: در استان ها نیز تاکید شد اگر شورای عالی استان می بیند که در آنجا افرادی وجود دارند که می توانند از آنها دفاع کنند هم به آنها اجازه چنین اقدامی داده شد و هم تاکید شد که حمایت کنند. این نکته را از این حیث بیان کردم که بعضا در سطح رسانه ها دیده شده برخی افراد آنهم اصلاح طلب اظهارنظری می کنند که انگار مجموعه احزاب و کاندیداهایی که به میدان آمدند برخلاف تصمیم تشکیلاتی جمع اصلاح طلبی اقدام کردند، در حالی که به هیچ وجه این طور نیست.

وی با بیان نکته ای دیگر گفت: وقتی جامعه با مشکلی مواجه می شود و تاریخ، جامعه و مردم در یک پیچ خطرساز و خطرناک قرار می گیرند نقش احزاب به عنوان پیش‌ران امید در جامعه و هدایتگر افکار عمومی برای انسجام بخشی جهت عبوراز بحران نقشی تعیین کننده است. احزاب اساسا چنین نقشی دارند. چنانکه می بینیم نقش نهادهای امدادی زمانی ظاهر می شود که خدای ناکرده زلزله ای ویرانگر رخ دهد. اگر قرار باشد به محض وقوع یک زلزله، نهادهای امدادی دست از کار کشیده و شروع به عزاداری کنند، چه مشکلی حل خواهد شد؟

انصاری گفت: امروز جامعه ما با مشکلات اساسی روبه رو است. در اداره کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین تحریم های تحمیلی، تهدیدهای منطقه ای و بین المللی مواجهیم. از سوی دیگر پمپاژ یأس و ناامیدی مستمر از سوی رسانه های ضدانقلاب روان و اعصاب مردم را برهم ریخته است. به نظرم در یک جامعه بشری حتی در یک خانواده، هیچ عاملی مخرب تر و کشنده تر از یأس و ناامیدی نیست. قوی ترین انسان نیز اگر دچار یأس شد مرده و اگر نفس می کشد نشانه زنده بودن نیست.

وی با بیان اینکه، انسان زنده، انسان امیدوار است و امید حیات بخش است، گفت: در این شرایط که همه می کوشند ملت ایران را ناامید کنند، نقش احزاب، گروه ها، رسانه ها به ویژه اصلاح طلبان که نگاه همیشه آنها به آینده اصلاح طلبی بوده در اینجا چه وظیفه ای دارند؟ ایجاد امید یا دمیدن بر فضای یاس و ناامیدی؟ سوال دیگر این است که رهاکردن مردم در یک فضای یأس مبهم بدون ارائه یک راهکار برای آینده چه دستاوردی دارد؟

انصاری گفت: اشخاصی که درون جبهه اصلاحات هستند نباید سعی کنند در این شرایط بر فضای یأس آلود اضافه کنند. اگر تصمیم جمع اصلاح طلبان این بود که برای آینده ای امیدبخش، سکوت و عدم ارائه لیست را علاج کار بدانند، تردید نکنید که همه تمکین می کردند. ولی من با تاکید عرض می کنم خود آقای خاتمی بعد از این مسائل از بنده خواستند در صحنه بمانم و کنار نروم.

وی با بیان اینکه تاکید آقای خاتمی این بود که ادامه دهم، گفت: ما تا همین جا نیز نتیجه خود را گرفته ایم. چرا که در این شرایط رهاکردن جامعه و عقبه اجتماعی احزاب اصلاح طلب و خود آن احزاب در یک بیابان مبهم و عطش زا چیزی جز از دست دادن این مجموعه نیست. شک نکنید در صورت چنین کاری مجموعه اصلاح طلبی دچار فرسایش زمانی خواهد شد و مردم فراموش می کنند که اصلا اصلاح طلبی برای چه بوده است؟ ضمن اینکه میدان برای جریانات برانداز و دیگرانی باز می شود که به هیچ چیز معتقد نیستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نتیجه این انتخابات هرچه باشد باید انسجام خود را حفظ کنیم. حزب کارگزاران سازندگی با همکاری سایر احزاب سعی کنند ارتباط و انسجام خود را بیشتر کنند . ما باید روح امید را در جامعه زنده کنیم. ما اگر به مجلس راه پیدا کردیم برنامه ویژه داریم نخست برای خروج مجلس از روزمرگی و انفعال، دوم برای نجات قوه مقننه از استفاده ابزاری از مهم ترین امکانات نظارتی که قانون اساسی در اختیارش قرار داده است. مواردی نظیر سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح که اگر به درستی انتخاب شود می توانند به اصلاح روندها و به سمت حکمرانی خوب پیش برود. اما متاسفانه این موارد به موضوعات جزئی و بعضا باج خواهی های شخصی و منطقه ای تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اگر به مجلس راه پیدا کنیم با هم عهدی و انسجامی که خواهیم داشت می توانیم مجلس را به ریل قانون اساسی بازگردانیم. ما خواهان مجلسی در تراز قانون اساسی و در تراز دیدگاه امام که فرمودند «مجلس در راس همه امور است»، هستیم. ما برای موضوعات کلانی چون فرهنگ، اقتصاد، حوزه های اجتماعی و به ویژه توسعه روابط با دنیا و برداشتن سایه ابهام ، اضطراب و نگرانی از فضای جامعه، کسب و کار و سرمایه گذاری پا به میدان گذاشته ایم.

انصاری افزود: به هیچ وجه دلیل تنش در روابط با کشورهای همسایه را نمی فهمیم. چرا باید امروز ایران و عربستان در حالتی شبه جنگ باشند؟ این ها را چه کسانی به وجود آوردند؟ آیا این تنش همزمان با اینکه مردم می خواستند ثمرات برجام را بچشند، به مصلحت کشور بود؟ متاسفانه عده ای با آتش زدن سفارت عربستان یک کشور بزرگ اسلامی را که مرجع بسیاری از کشورهای اسلامی منطقه است با ما دشمن کردند. همچنین در حمله به سفارت انگلستان این رفتارها را شاهد بودیم. ما دنبال مجلسی هستیم که با اکثریت تعامل می‌کند و سر دعوا با هیچ جناحی ندارد. ما معتقدیم برنامه هایمان آنقدر مستدل و عقلانی هستند که خواهیم توانست بسیاری از نمایندگان مجلس را با خود همراه کنیم. اقلیتی فعال، زنده و موثر خواهیم بود که چه بسا در تصویب قوانین بتوانیم در جلب آرای دیگران تبدیل به اکثریت شویم.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها