هشدار عمران خان نسبت به بی‌توجهی جهان به ملی‌گرایی افراطی دولت هند

نخست وزیر پاکستان در سخنانی در محل اجلاس جهانی آوارگان سازمان ملل در شهر اسلام آباد هشدار داد، ایدئولوژی

هشدار عمران خان نسبت به بی‌توجهی جهان به ملی‌گرایی افراطی دولت هند

عمران خان، نخست وزیر پاکستان از زمانی که در سال 2018 به قدرت رسید همواره بر حمایتش از گفتگو با هند تاکید کرده اما در پی دو اقدام جنجالی دهلی نو شامل لغو وضعیت ویژه خودمختاری منطقه مورد مناقشه کشمیر در اوت 2019 و دیگری اصلاح قانون اعطای شهروندی در ماه دسامبر به هدف دادن شهروندی هند به اتباع غیرمسلمان سه کشور همسایه، وی به جامعه جهانی نسبت به نادیده گرفتن ایدئولوژی "ملی‌گرای افراطی" نارندرا مودی، نخست وزیر هند هشدار داد.

این نخست وزیر پاکستان تاکید کرد، جهان باید ایدئولوژی هند را که به گفته وی، مبتنی بر "نازیسم" است قبل از آنکه از کنترل خارج شود مورد توجه قرار دهد.

عمران خان در سخنرانی خود در این کنفرانس بین‌المللی دو روزه که با عنوان "40 سال حضور آوارگان افغان در پاکستان: یک شراکت جدید برای همبستگی" برگزار می‌شود، تاکید کرد: اگر جامعه بین‌المللی این وضعیت را مورد توجه قرار ندهد، با توجه به اینکه از مسلمانان هند خواسته شده به پاکستان بروند، یک بحران جدید آوارگان گریبان کشور ما را خواهد گرفت.

عمران خان در ادامه این صحبتهایش خطاب به نمایندگان 20 کشور گفت، کشمیری‌ها بالغ بر 200 روز است صرفا به خاطر "ایدئولوژی ملی‌گرای افراطی و هندوی دولت نارندرا مودی هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

نخست وزیر پاکستان حزب بهاراتیا جاناتا، متعلق به مودی را متهم به هدف گرفتن 200 میلیون مسلمان هند از طریق یک قانون شهروندی جدیدی که اخیرا مورد پذیرش قرار داد، کرد.

دولت هند به موجب این قانون شهروندی جدید که هدف اعتراضات در این کشور قرار گرفت، اعطای شهروندی هند به اتباع غیرمسلمان سه کشور افغانستان، پاکستان و بنگلادش را مجاز کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها