خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

برخی کاندیداها با شیوه های دوست داشتنی و برخی به شیوه های زشت و ناپسند خودشان را در معرض انتخاب قرار داده اند.

خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

«از مردم سواری گرفته و روی شانه های آن ها نشسته تا ...»؛ اگرچه تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از روز پنج شنبه آغاز شده اما برخی کاندیداها از ماه ها قبل، شروع به تبلیغات برای حضور در این کارزار انتخاباتی کرده اند. این تبلیغات را در قالب هایی نظیر پیامک، نشست های دوستانه، سخنرانی و ویدئوهای مختلف در فضای مجازی شاهد بوده ایم که برخی از آن ها خیلی زود به خاطر عجیب بودنشان در شبکه های اجتماعی دست به دست شده اند. البته تبلیغاتی که تا قبل از پنج شنبه حالت غیر رسمی داشت، از 24 بهمن به صورت رسمی شروع شده و کاندیداها با هیجان زیاد و البته شیوه های مختلف که گاهی به بدی و زشتی می زند، به دنبال جلب آرای مردم هستند. تبلیغ های عجیب و غریبی که هر روز چند ویدئو و عکس از آن در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و واکنش های زیادی را هم به همراه دارد. ویدئو هایی از کاندیداهای مختلف در مناطق مختلف که برخی خجالت‌آور است و به نظر می رسد تا پایان وقت قانونی تبلیغات شاهد نمونه های دیگری هم باشیم البته در این میان، برخی کاندیداها هم با شیوه های جدید و البته دوست داشتنی اقدام به تبلیغات کرده اند. ما امروز سعی داریم در میان انبوه خبرها درباره انتخابات و کاندیداها به شیوه تبلیغات انتخاباتی برخی از آن ها بپردازیم که شامل تبلیغ های خوب، بد و زشت می شوند.
خوب؛ کاندیدای محیط زیست دوست

خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

این که ایده خوب و خلاقانه ای داشته باشی که شائبه شوآف، خریدن رای و .... نداشته باشد، شاید سخت به نظر برسد اما می توان با نگاهی نو و با استفاده از ظرفیت جوان ها، کارهای خلاقانه ای کرد که هم باعث تبلیغ شوند و هم دردی از اطرافیان را بهبود بخشند. این اتفاق را یکی از نامزدهای حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا رقم زده و در اقدامی جالب به همراه جمعی از هواداران خود در یکی از مناطق شهر یاسوج، اقدام به جمع آوری زباله ها از دامان طبیعت کردند که مورد استقبال کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. این نماینده برای تبلیغ خود از هوادارانش خواسته تا به دامان طبیعت بروند و زباله ها را جمع کنند، حرکتی که امیدواریم موجب چشم و هم چشمی مثبت دیگر کاندیداها قرار بگیرد تا با اقدامات ابتکاری و خلاقانه مثبت خود، نشان دهند که می توانند با خلاقیت مشکلات منطقه شان را حل و اعتماد مردم را به سمت خود جلب کنند.


بد؛ از بی قانونی تا ستاد کباب خوران
خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

پیش از شروع وقت قانونی تبلیغ انتخابات مجلس برخی ویدئوها و تصاویر نشان از شروع تبلیغات زود هنگام می داد که چند مورد از آن ها خیلی مطرح بود. سفره های انتخاباتی یکی از این تبلیغ های زود هنگام بود که درباره آن و نمونه هایش در همین ستون مطلب نوشتیم. اما تبلیغ عجیب پیش از موعد برادر یکی از کاندیداها سر و صدای عجیبی به پا کرد. برادر کاندیدا که ادعا می کند رکورددار گینس است، با خوابیدن در برف برای برادرش تبلیغ می کند.
اما بعد از شروع وقت قانونی با تعداد بیشتری از تبلیغ های خاص مواجه شدیم. به عنوان مثال، یکی از کاندیداها با جشن افتتاح ستاد انتخاباتی اش سوژه شبکه های اجتماعی شد. جشنی که برخی آن را مشابه جشن های 2500 ساله و افتتاحیه بازی های المپیک دانسته اند.
کاندیدای دیگری یک ویدئو از خودش بیرون داده است که در آن شعر عجیبی خوانده می‌شود. در این شعر جمله‌هایی وجود دارد که مرزهای ریا و فریب را جابه جا کرده است. در جایی از شعرش با تعبیری عجیب گفته می‌شود: «وسعت مهربانی‌ات وسعت شهر است... تواضعت رنگ نماز شب است!»
یکی دیگر از کارهای بدی که در این دوره و البته دوره های قبل شاهد آن بوده ایم، نصب تراکت های تبلیغاتی روی علایم راهنمایی و رانندگی است. در حالی که نصب آگهی روی علایم راهنمایی و رانندگی جرم است. کاربری با انتشار تصویری از جاده یکی از شهرهای استان اردبیل که کل تابلوهای علایم راهنمایی و رانندگی، با عکس و پوستر یکی از نامزدها پوشانده شده بود، نوشت: «اگر کسی در این مسیر و شرایط جوی بد منحرف شود چه کسی جوابگو خواهد بود!؟» بسیاری از کاربران معتقد بودند چطور نماینده ای که خود قانون را رعایت نمی کند می خواهد به دنبال قانون گذاری باشد؟
یکی دیگر از ویدئوهای پر بازدید شبکه های اجتماعی که به عجیب ترین شیوه تبلیغ، شهره شده است، مربوط به راه‌اندازی ستاد کباب‌خوران کاندیدایی از ایذه بود که نامزد نمایندگی مجلس، خودش برای مردم کباب سیخ می گیرد.
البته در کنار مواردی که در بالا آمده و وعده های واهی که دیروز نوشتیم، ویدئوها و بنرهای تبلیغاتی دیگری هم هست که به دلیل کمبود فضا به آن ها نمی پردازیم ولی تیتر وار به برخی از آن ها اشاره می کنیم، مثل: استفاده از بادیگارد، توزیع اقلام مختلف در بین مردم، صرف سوپ و تبادل نظر، هدیه دادن، استفاده از بچه ها، ستادهایی روی 18 چرخ و در چادر و ...


زشت؛ مردم سواری یک نامزد
خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

برخی نامزدهای ورود به خانه ملت، برای جلب نظر رای‌دهندگان دست به هرکاری می‌زنند و در این مسیر به غیر از شأن خود به عنوان یک فرد، شأن جایگاهی را که قرار است اشغال کنند، نیز زیر سوال می‌برند. در میان تبلیغ های نامزدها چند تصویر، به شدت زشت و زننده بودند که البته واکنش های زیادی را هم به همراه داشتند. در یکی از این تصاویر که بسیار در شبکه های اجتماعی با واکنش همراه بود، فردی که ادعا شده کاندیدای انتخابات مجلس از حوزه اقلید فارس است روی دوش یکی از طرفدارانش سوار شده است. کاربران زیادی این حرکت نامزد انتخاباتی را محکوم کردند و نوشتند: «کسی که قبل از انتخابات سوار مردم شده بعد از انتخابات چه بلایی سر مردم میاره!»
در ویدئوی دیگری، یکی از کاندیداهای گچساران با استفاده ابزاری از یک خانم بدحجاب اقدام به معرفی خود کرده که خشم بسیاری را به همراه داشته است.


انتخاب اصلح
خوب، بد، زشت تبلیغات نامزدها / عکس

طبیعی است که مردم در هر کجای این کشور پهناور، هرکسی را که به مجلس بفرستند، می‌خواهند به مشکلات آن ها رسیدگی کند و وکیل آن ها در مجلس باشد اما قطعا کسانی که وعده های واهی می دهند یا به هر طریقی می خواهند خود را به صندلی مجلس برسانند، انتخاب مردم نخواهند بود چون مردم به دنبال کسانی هستند که به کاری که در حوزه وظیفه نمایندگی تعریف شده است بپردازند نه کسانی که با وعده های پوشالی یا تبلیغ های پوپولیستی به دنبال خرید رای مردم و بعد از رسیدن به مجلس احتمالا پر کردن جیب خود خواهند بود. به همین دلیل انتظار می رود روزنامه ها و فعالان شبکه های اجتماعی و رسانه ای، اقدامات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم را رصد کنند و کژی‌های آن را به مردم نشان دهند.

منبع: روزنامه خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    چه هشتادسال زحمت بکشی برابربا چهارسال حقوق نماینده تا هفت پشتشان بخورندوبیاشامنند ورای دهنده پشت درش نانی بدهدرراه خدا دراین چندسال اینطوری بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها